نسخه Pdf

بازتاب صدای واقعیت در رادیو مستند

گفت‌وگو با مدیر رادیو مستند

بازتاب صدای واقعیت در رادیو مستند

وحید اسدی، مدیر رادیومستند هدف از راه‌اندازی این رادیو را برجسته کردن مستند رادیویی به‌عنوان یک شیوه‌ از برنامه‌سازی رادیویی، مبتنی بر بازتاب صدای واقعیت و انعکاس زندگی و معاش مردم در عرصه‌های مختلف دانست. چندی پیش، علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه‌ملی، وحید اسدی مشاور و مدیر هماهنگی و نظارت فضای مجازی این معاونت را با حفظ سمت به عنوان مدیر شبکه رادیویی مستند منصوب کرد.

وحید اسدی با اشاره به تاریخ پخش مستند رادیویی گفت: تهیه و تولید مستند رادیویی سابقه‌ای طولانی‌ دارد و پیش‌از این‌که برنامه‌های مستند تصویری در تلویزیون تولید شود، ابتدا در رادیو و در کشورهایی که درگیر جنگ جهانی دوم بوده‌اند به منظور اطلاع‌رسانی از شرایط جنگ و تهییج نیروها و همچنین ترسیم و توصیف جبهه‌های جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. وی افزود: این‌گونه برنامه‌سازی مستند در کشور ما نیز از سال‌های دور مورد توجه قرار گرفت و نمونه‌های بسیاری را پدران ما و نسل‌های گذشته از رادیو شنیده‌اند.

 تقویت جایگاه مستند برای هویت‌بخشی مستقل
مدیر رادیومستند افزود: در طول سال‌های دفاع‌مقدس، کارهای مستند بسیار ماندگار و منحصر به فردی را از رادیو جبهه و رادیو سراسری شنیده‌ایم که در گنجینه آرشیو رادیو همچنان موجود است. از این رو تصمیم معاونت صدا بر این شد که این‌گونه از برنامه‌سازی رادیویی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا بتواند به‌صورت یک هویت مستقل مطرح شود.
اسدی ادامه داد: گام اول راه‌اندازی رادیومستند اردیبهشت‌ امسال مقارن با سالگرد تأسیس رادیو در ایران و همزمان با برگزاری نخستین جشنواره مستند رادیویی پژواک برداشته شد و رادیومستند یک ماه مهمان مخاطبان بود. در حال حاضر هم با یک وقفه‌ کوتاه، بار دیگر رادیومستند از ششم مهر روی موج اف‌ام ردیف ۹۵/۵ مگاهرتز و بر درگاه‌های اجتماعی و مجازی دوباره آغاز به کار کرد.

 علاقه مخاطب، اولویت رادیو مستند
وحید اسدی خاطرنشان کرد: اولویت ما در انتخاب برنامه، علاقه و ذائقه مخاطب و هر آنچه مورد توجه شنوندگان است خواهد بود و به طور حتم با استفاده از گنج آرشیو رادیو و برنامه‌هایی که توسط چهره‌های تکرارنشدنی هنرمندان این عرصه تهیه و تولید شده است، رضایت مخاطبان رادیومستند را فراهم می‌کنیم.
وحید اسدی، مدیر رادیومستند با قدردانی از حمایت علی بخشی‌زاده، معاون صدا برای راه‌اندازی رادیومستند به برگزاری دومین جشنواره ملی مستند رادیویی اشاره کرد و گفت: امیدوارم رادیومستند ثمرات و نتایج بسیار خوبی برای رسانه گرم رادیو و همچنین شنوندگان عزیز و محترم داشته باشد.

 تربیت برنامه‌سازان جوان در رادیو مستند
مدیر رادیومستند ادامه داد: تمام تلاش من و همکارانم به عنوان یک تیم برنامه‌ساز همدل در ماه‌های گذشته این بود که رادیومستند یک رادیوی متفاوت باشد و تصمیم گرفتیم بخشی از تولیدات این رادیو توسط دوستانی انجام شود که به‌صورت غیرحرفه‌ای فعالیت می‌کنند و حاصل این فرآیند کادرسازی و تربیت برنامه‌سازان جوان و تازه‌نفس خواهد بود که امیدوارم نتایج خوبی حاصل شود و مورد توجه شنوندگان عزیز قرار گیرد. شبکه رادیویی مستند که از مجموعه رادیوهای فصلی و مناسبتی محسوب می‌شود با هدف همراهی هرچه بیشتر با مخاطبان رادیویی از طریق گیرنده‌های رادیویی با طول موج ۹۵/۵ مگا هرتز ردیف اف‌ام و گیرنده‌های دیجیتال ست‌آپ‌باکس  و رادیونما  قابل دریافت است.