«برای» دخالت‌های برلین و پاریس

«برای» دخالت‌های برلین و پاریس

اروپا مثل این‌که منتظر اتفاقاتی در ایران باشد، با نهایت شوق و پیشتازی مشغول دخالت و ایران‌ستیزی است، از ️وزیر خارجه آلمان که گفته باید تحولات ایران در دستور کار بین‌المللی باقی بماند تا تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نهادهای ایرانی. رویکرد ضد ایرانی مهم دیگر آلمان هم بانی شدن دولت این کشور برای تجمع برلین بود که به‌عنوان یک کارزار تبلیغی علیه جمهوری اسلامی به ترکیبی نامتجانس از جبهه معارضان تبدیل شد به طوری که بیش از ۱۶پرچم در این تجمع بلند شد. هرچند آلمان در دو دهه اخیر در بین تروئیکای اروپایی و ضلع غربی مذاکرات هسته‌ای، کمترین میزان اصطکاک را با ایران داشته و رویکرد آن در قبال تهران هم‌عرض با پاریس و لندن نبود ولی برلین از سال‌۱۴۰۰ در ضدیت با تهران، گوی سبقت را از رقبا ربود و دلیل آن هم این بود که از آذر سال قبل، دولت جدید آلمان به‌صورت ائتلافی تشکیل شد و حزب سبز هم یکی از وزنه‌ها برای تشکیل کابینه ائتلافی شد، حزبی که رویکرد ضد ایرانی‌اش شهره است.

آمریکا و اروپا به موازات ناآرامی‌های داخل کشور مشغول تحریم کردن ایران هستند؛ البته خودشان هم می‌دانند چیزی برای تحریم ایران باقی نمانده و به همین دلیل تحریم‌ها بیشتر پشت ویترینی و برای حمایت از آشوبگران داخل کشور فعال شده است و در همین زمینه وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد و اسامی چندین فرد و نهاد را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. از سوی دیگر بعد از این‌که شورای اتحادیه اروپا ۲۸مهر سه شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی ایرانی را به اتهام واهی دخالت در تحویل پهپاد به روسیه تحریم کرد و دولت انگلیس هم در ادامه فضاسازهای غرب علیه ایران تحریم‌های جدیدی را وضع کرد. 
در واکنش به این اقدامات وزیرخارجه کشورمان اعلام کرد اشخاص و نهادهای اروپایی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند. برهمین اساس روز گذشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوط و به‌عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاصی را در حوزه اتحادیه اروپا را به‌دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی،  ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی که موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران شده، تحریم کرد.
این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود اشخاص تحریمی به جمهوری اسلامی ایران و توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران است. تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوط، اقدامات لازم را برای اجرای این تحریم‌ها اجرا خواهند کرد. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات اتحادیه اروپا و دولت‌های متبوع اشخاص و نهادهای فوق، حمایت، تسهیل و همچنین قصور از مقابله با اقدامات این اشخاص و نهادها را نقض تعهدات بین‌المللی اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و طبعا آنها را مسئول و پاسخگو می‌داند. 
هرچند بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود، با این حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام شورای اتحادیه اروپا مورخ ۱۷اکتبر‌۲۰۲۲ در اعمال تدابیر غیرقانونی محدود کننده علیه اشخاص و نهادهای ایرانی، مبتنی بر اتهامات بی‌اساس که مصداق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است را رد و محکوم کرده است.  بر این اساس گروه به‌اصطلاح دوستان ایران آزاد، اعضای آن در پارلمان اروپا، کمیته بین‌المللی جست‌وجوی عدالت و اعضا، سازمانStop the Bomb، شبکه دویچه وله فارسی آلمان، شبکه ار اف ای فارسی فرانسه؛ لیگ بین‌المللی ضد نژادپرستی و یهود ستیزی فرانسه؛ شرکت کارل کولب آلمان، تحویل دهنده سلاح شیمیایی به رژیم صدام حسین و  شرکت راین بایرن فاهرزگبائو آلمان، تحویل دهنده گازهای شیمیایی به رژیم صدام حسین تحریم شدند.  همچنین برخی اشخاص هم تحت تحریم قرار گرفتند که این افراد  آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیته بین‌المللی جست‌وجوی عدالت؛ خاویر زارزالخوس، رئیس مشترک گروه به‌اصطلاح دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا؛ میلان آزور رئیس مشترک گروه به‌اصطلاح دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا؛ شارلیه وایمرز نماینده پارلمان اروپا؛ یان زهرادیل نماینده پارلمان اروپا؛ هلموت گئوکینگ نماینده پارلمان اروپا؛ هرمان ترتچ نماینده پارلمان اروپا؛ مایر حبیب نماینده مجلس ملی فرانسه؛ مارتین والتون شهردار ویلپنت فرانسه؛ ژان فرانسوا لگارت شهردار سابق منطقه یک پاریس؛ یوهاند بویی مدیر مسئول روزنامه بیلد آلمان و الکساندرا وورزباخ مدیر مسئول روزنامه بیلد آلمان هستند. همچنین حسین امیرعبداللهیان دیروز در نشست خبری مشترک با همتای بلاروس خود با اشاره به انتشار فهرست جدید افراد و اشخاص اروپایی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند،گفت: در پاسخ به اقدام غیر سازنده اروپا امروز فهرست جدیدی علیه هشت نهاد و 12شخص در چارچوب اتحادیه اروپا را منتشر کردیم؛ این افراد در وقایعی که رخ داد، اقدام به حمایت و تشویق ترور و خشونت کرده بودند و در مصادیق قالب تروریست قلمداد می‌شوند. 
وزیر خارجه کشورمان به اروپایی‌ها توصیه کرد مسیر غیرسازنده، تکراری و شکست خورده سال‌های قبل را ادامه ندهند. وی تاکید کرده است: برای ما مشخص است چند رهبر اروپا نگاه شکست خورده نسبت به تحولات دارند و من مایلم تاکید کنم اتهام بی اساس برخی کشورها را در مورد پهپادهای روسیه علیه اوکراین رد می‌کنیم و از مقامات اوکراینی درخواست می‌کنیم هرگونه سندی دارند، اعلام کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تصریح کرده است: مخالف جنگ در اوکراین هستیم؛ هر کسی در آمریکا علاقه به تبادل دارد و اما همزمان از ترور و آشوب حمایت می‌کنند. ما در تامین منافع ملی مردم از خطوط قرمز کوتاه نمی‌آییم. وی با یادآوری این که ایران در روزهای اخیر پیامی را از آمریکا دریافت کرده است، اظهار کرد: از نظر ما مسیر دیپلماتیک ادامه دارد اما برخی از مقامات آمریکایی طوری حرف می‌زنند که در تناقض است. در حال حاضر و بعد از دخالت اروپا در امور داخلی کشورمان و حمایت از اغتشاشگران درحالی که فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی درگیر اعتراضات گسترده داخلی هستند اما درباره ایران دچار مواضع دوگانه شده‌اند، وضعیت ادامه مذاکرات ایران و 1+4 هم محل بحث و تردید شده است؛ برخی معتقد بودند ایران برای ادامه مذاکرات منتظر فرا رسیدن زمستان در اروپاست در حالی که ایران اکنون نیازمند هیچ بازه زمانی خاصی نیست، چون از آذر سال گذشته هم رویکرد ایران، مذاکره برای مذاکره نبوده، بلکه تهران مذاکره کرده تا به اجرای توافق برگردد و نهایتا رفع تحریم‌ها محقق شود.  البته آمریکا به‌شدت نیازمند توافق با ایران است و روز گذشته امیرعبداللهیان وزیر خارجه به نقل از مقامات آنها اعلام کرد: پیام آمریکایی‌ها به ما این بود که برای ما زمان مهم نیست، مهم این است که به نقطه توافق برسیم و هر زمان این اتفاق بیفتد، آماده‌اند.