رزرو بلیت‌های بازی ایران و شکست پروژه منافقین

وزیر ورزش در حاشیه دولت به «جام‌جم» خبر داد

رزرو بلیت‌های بازی ایران و شکست پروژه منافقین

کمپین‌های ضدایرانی همیشه از نفس می‌افتند و به جایی نمی‌رسند، حتی اگر کمپین فشار حداکثری علیه ایران باشد و مسئول مستقیم آن هم شخص رئیس‌جمهور آمریکا و دیوانه‌ای مانند ترامپ، چه برسد به کارزار براندازان علیه تیم ملی فوتبال کشورمان برای نرسیدن به جام جهانی؛ این ژست‌های ضدایرانی فقط در فضای مجازی است و روی زمین حرف آخر را ایران می‌زند.

درحالی‌که کمتر از یک‌ماه تا شروع جام‌جهانی ۲۰۲۲ باقی مانده و کمپین تحریم ایران برای حضور در این ماراتن فوتبالی هم حسابی مفتضح شده، دیروز بیشترین سوالات خبرنگاران در حیاط دولت به سوال‌های فوتبالی، نحوه تردد تماشاچیان به قطر و استقرار آنها و کاهش هزینه بلیت پروازهای جام‌جهانی قطر اختصاص داشت و وزیر ورزش حدود 40 دقیقه به سوالات فوتبالی و مربوط به جام‌جهانی با سعه صدر پاسخ داد. هرچند آغاز واردات خودرو، آرامش در بازار ارز و اخبار دانشگاهی هم از مهم‌ترین موضوعاتی بود که اعضای دولت در حیاط پاستور مطرح کردند.

 حضور حداکثری تماشاچیان ایرانی در استادیوم‌های قطر
 سیدمحمد سجادی، وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره اقدام منافقین برای خریداری بلیت‌های بازی ایران جهت خالی‌ماندن استادیوم در زمان بازی‌های کشورمان و تدابیر این وزارتخانه برای تسهیل حضور تماشاچیان ایرانی گفت: ما به اتفاق سایر دستگاه‌های کشور، فدراسیون فوتبال و معاونت فرهنگی وزارت ورزش تلاش کرده‌ایم زمینه را برای حضورهموطنان‌مان فراهم کنیم.  سجادی افزود: ما تلاش کردیم زمینه برای حضور و تماشای بازی‌های جام‌جهانی به‌ویژه سه بازی ایران و تشویق تیم‌ملی کشورمان به بهترین شکل ممکن فراهم شود و از این رو تماشاچیان ایرانی حضور حداکثری داشته باشند.  وی همچنین افزود: ایرانی‌های خارج از کشور هم تعداد قابل‌توجهی از بلیت‌های بازی ایران را برای تشویق تیم ملی کشورمان خریداری کرده‌اند.  سجادی همچنین از کاهش هزینه پرواز رفت‌وبرگشت به جام‌جهانی فوتبال قطر خبر داد و گفت: با رایزنی‌های انجام‌شده، هزینه بلیت رفت‌وبرگشت به این رویداد ورزشی ۱۱میلیون تومان است.  وی ادامه داد: هزینه پرواز رفت به قطر ۱۵میلیون تومان بود که با توجه به سفر وزیر راه‌وشهرسازی به دوحه و رایزنی با مسئولان این کشور، این هزینه به حدود پنج‌میلیون تومان کاهش یافت.  سجادی درباره بلیت‌های ارزان‌قیمت گفت: اعداد و ارقام مختلفی بیان شده که براساس آخرین سفر وزیر راه‌وشهرسازی و معاون فنی‌ وزارت ورزش به قطر و تفاهم‌های ایجادشده، یکی از شرکت‌های هوایی فعال در این رقابت‌ها پیشنهاد سفر ارزان‌تری یعنی حدود پنج‌میلیون تومان را مطرح کرد. وزیر ورزش و جوانان به تفاهم‌نامه‌های انجام‌شده برای سفرهای دریایی اشاره کرد و گفت: جزئیات این توافق در آستانه برگزاری جام‌جهانی اعلام می‌شود. 

 کیش، محل استقرار تماشاگران تیم‌ملی 
رستم قاسمی هم به سوالات فوتبالی و جام‌جهانی قطر پاسخ داد؛ وزیر راه‌وشهرسازی در توضیح راهکار این وزارتخانه برای کاهش هزینه‌های سفر ایرانیان به جام‌جهانی گفت: هفته قبل سفری به قطر داشتم و با توجه به ارتباط خوب با همتای قطری در بحث حمل‌ونقل، یکی از موضوعات مورد بحث، پروازهای جام‌جهانی بود که تصمیم‌های بسیار خوبی گرفته شد. به مردم گفته‌ایم بسته‌های ۹۰ و ۱۰۰میلیونی سفر به قطر را نخرند چون فرصت بسیار خوبی فراهم شده تا بلیت کمتر از ۱۱میلیون تومانی را برای این سفر خریداری کنند.  وی افزود: مقرر شد ایرانی‌ها به کیش بروند، در آنجا اقامت کنند و دو هواپیمای رفت‌وبرگشت در کیش گذاشتیم. طوری‌ که به قطر بروند فوتبال را تماشا کنند و به کیش برگردند و استراحت کنند و بعد به قطر سفر کنند و این امکانات نه‌تنها در کیش بلکه در بسیاری از مناطق دیگر هم فراهم خواهد شد.

 آرامش در حوزه ارزی 
علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اولین نفری بود که به حیاط پاستور آمد و اعلام کرد: در حوزه ارزی آرامش خوبی را شاهد هستیم و از ابتدای امسال تا اواخر مهرماه حدود ٢۵میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه شده است تا به‌خوبی نیازهای واردکنندگان کالاهای مختلف را در سامانه تامین ارز کنیم. وی در ادامه افزود: منابع ارزی بانک مرکزی، دولت و صادرکنندگان غیرنفتی به گونه‌ای است که همان‌طور که آمار هر روز منتشر می‌شود، عرضه‌ بر تقاضا فزونی دارد و با مازاد عرضه در بازار نیما روبه‌رو هستیم و این حجم از معاملات قابل‌توجه است و در بازار متشکل ارزی که اسکناس ارزی معامله می‌شود شاهد افزایش حجم معاملات هستیم. رئیس ‌کل بانک مرکزی به معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها اشاره کرد و گفت که اکنون آمار مربوط به این نوع معاملات روزانه و شفاف در سامانه متشکل ارزی اعلام می‌شود. صالح‌آبادی درباره نرخ ارز در صرافی‌ها همچنین خاطرنشان کرد: در چند هفته اخیر هر صرافی موظف است به شکل لحظه‌ای قیمت عرضه و تقاضای ارز خود را در سامانه بازار متشکل ارزی وارد کند. به‌طوری‌که حجم معاملات دیروز - سوم آبان - به ۱۷میلیون دلار در بازار متشکل ارزی رسیده است.

 واردات خودرو کلید خورد 
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از نام‌نویسی بیش از ۳۰۰متقاضی برای واردات خودرو خبر داد و گفت: از سوم آبان مرحله ثبت سفارش واردات خودرو آغاز شد و قرار است خودروهایی با قیمت متعادل وارد کشور شوند. وی افزود که البته متقاضیان باید شرایط مندرج در قوانین و آیین‌نامه‌های واردات را داشته باشند. تا پیش از این گفته می‌شد که خودروهای بی‌کیفیت وارد کشور خواهند شد درحالی‌که چنین نیست و خودروهایی با قیمت متعادل‌تر وارد می‌شوند و بنابراین شائبه ورود خودروهای بی‌کیفیت منتفی است.   وزیر صنعت، معدن و تجارت به افزایش تولید بخش خودرو اشاره و تصریح کرد: محصولات سایپا با توجه به تولید فراوان از قرعه‌کشی خارج شد و در همه بخش‌های تولیدی از ون گرفته تا سواری و کشنده تا ۱۰۰ و ۱۳۰درصد افزایش تولید داشتیم و تولید خودروی سواری هم ۲۸۰درصد رشد داشته است. فاطمی‌امین در پاسخ به سوالی درباره جلسه استیضاحش در هفته آینده گفت: به استیضاح نگاه مثبتی دارم زیرا می‌توان دیدگاه‌ها و اقدامات انجام‌شده در این وزارتخانه را برای مردم بیان کرد و دست ما به لحاظ عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم پر است.

 کلاس‌های شریف حضوری می‌شود 
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: برگزاری کلاس‌های دانشگاه صنعتی شریف به‌شکل حضوری است و درخصوص چگونگی برگزاری کلاس‌ها در آینده نیز شورای دانشگاه صنعتی‌شریف و هیات‌رئیسه این دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند.  زلفی‌گل درباره برگزاری کلاس‌های دانشگاه اظهار کرد: اکنون برگزاری کلاس‌ها حضوری است و مگر در موارد خاصی که شرایط خاص مانند مشکلات خوابگاهی وجود داشته باشد درغیر‌این‌صورت برگزاری کلاس‌ها مجازی است.  وزیر علوم درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های دانشگاه شریف گفت: کلاس‌های دانشگاه صنعتی‌شریف حضوری است و برای ورودی‌های جدید با توجه به شرایط و امکانات خاص تاکنون مجازی بوده است. درخصوص چگونگی برگزاری کلاس‌ها در آینده نیز شورای دانشگاه صنعتی‌شریف و هیات‌رئیسه این دانشگاه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

مریم عاقلی - گروه سیاسی