جزئیات‌جدید از واردات‌خودرو

جزئیات‌جدید از واردات‌خودرو

سال97 بود که واردات خودرو به‌دلیل محدودیت درآمدهای ارزی متوقف شد و در دسته کالاهای لوکس قرار گرفت. ممنوعیت واردات در کنار کاهش ارزش پول ملی باعث شد قیمت خودروهای داخلی نیز در مسیر رشد قرار بگیرد. از سوی دیگر، تامین قطعات و تراشه‌های الکترونیک به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان کاهش چشمگیری داشت، به طوری‌که خودروسازان بزرگ آلمانی و کره‌ای نیز مجبور به کاهش تیراژ تولید شدند. قطعا در این شرایط، خودروسازی ایران هم چنین مسیری را طی کرد اما از سال گذشته که دولت سیزدهم روی کار آمد، وعده‌هایی درباره ساماندهی بازار خودرو مطرح شد که بخشی از آن به نتیجه رسید و برخی دیگر مسکوت ماند. ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حدود 100هزار خودروی ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد این میزان کسری اکنون به صفر رسیده و خودروی ناقصی وجود ندارد. واردات خودرو یکی از وعده‌های وزارت صمت بود که دیروز معاون این وزارتخانه اعلام کرد جزئیات این اقدام نهایی شده و به‌زودی خودروها وارد بازار ایران می‌شوند.

واردات خودرو از اواخر سال گذشته مطرح شد و قرار بود یک میلیارد یورو برای واردات خودرو تخصیص یابد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. هرچند مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی می‌گویند بانک مرکزی قول مساعد داده به این منظور حدود یک میلیارد دلار به تخصیص ارز بپردازد. در عین حال، اگر افرادی رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند به شرط تایید بانک مرکزی می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین برای خودروهای خدمات عمومی نظیر تاکسی نیز افراد می‌توانند در تعامل با شهرداری به صورت «ساخت، تملک و بهره‌برداری» خودرو وارد کنند. در خصوص واردات خودرو تاکنون دو دسته به وزارت صمت مراجعه کرده‌اند. دسته نخست که پیش از این واردکننده اصلی بودند و دسته دوم، خودروسازان داخلی بودند، ضمن این‌که برخی واردکنندگان بزرگ خودرو در گذشته، اکنون به تولیدکننده خودرو تبدیل شده‌اند.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح واردات خودرو یک‌بار در مجلس و یک‌بار در شورای نگهبان دستخوش تغییر شد. رفت و برگشت این طرح باعث شد هنوز خودروهای وارداتی به خیابان‌های ایران نرسد. آن‌طور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده طرح واردات خودرو که به‌تازگی در مجلس تغییرات اندکی داشت، نهایی شده و آماده ابلاغ است. آن‌طور که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده کشورهای آسیای شرقی و برخی کشورهای اروپایی، مبدا واردات خودرو هستند. قالیباف می‌گوید با خودروسازانی که خودروی اقتصادی داشتند مذاکرات شده و تنوع محصولات در نظر گرفته خواهد شد. وی درباره جزئیات این واردات به خبرنگار ما توضیح داد: مجموع قطعات این خودروها 3000 دلار است و قیمت تمام شده خودرو کمتر از 20 هزار دلار خواهد بود. متوسط قیمت خودروها بین 12تا 15هزار دلار است و تقریبا همه خودروسازانی که محصولی در این بازه قیمتی دارند در فهرست مذاکره وزارت صمت قرار گرفته‌اند. البته مسئولان وزارت صمت می‌گویند خودروهای کمتر از 10هزار دلار و ارزان قیمت‌تر در اولویت قرار دارند.

ثبت سفارش نهایی شد
ظاهرا شرکت‌هایی که قرار است ثبت سفارش را انجام دهند، درخواست داده‌اند و اوایل هفته آینده لیست کامل آن منتشر خواهد شد. هرچند اول آبان‌ماه، شرکت‌هایی که در اولین مرحله صلاحیت‌شان تایید شد، تعهد دادند ثبت سفارش خودرو را از همین هفته آغاز کنند. برندهای ژاپنی، چینی، کره‌ای و اروپایی (در رده اقتصادی) جزو برندهای وارداتی خواهند بود. البته برخی فعالان حوزه بازرگانی گفته‌اند با توجه به زمانبر بودن مراحل فرآیند ثبت سفارش برای واردات خودرو، احتمالا ورود خودروهای وارداتی در بازار کشور از آذر و دی ۱۴۰۱ رخ خواهد داد. 

انتقاد به واردات خودروسازان
نگاهی به فهرست واردکنندگان خودرو نشان می‌دهد خودروسازان می‌توانند در واردات نقش داشته باشند. در این باره محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد از آنجا که شرکت خودروسازی رنو پارس با مشارکت ۵۱درصدی رنو و ۴۹درصدی سایپا شکل‌گرفته، واردات خودروهای رنو با سایپاست و مذاکرات این شرکت با طرف فرانسوی رنو برای واردات خودروهای اقتصادی در حال انجام است.

خودروها چه زمانی وارد می‌شوند؟
دیروز منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که با گذشت هفت ماه از سال جاری اخیرا آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و بنا به گفته وزارت صنعت، روند ثبت سفارش خودرو به زودی آغاز می‌شود اما با توجه به این‌که طرح استیضاح وزیر صنعت مطرح است آیا بازار شاهد آغاز واردات خودرو خواهد بود یا اجرای این موضوع به تعیین تکلیف وضعیت وزیر صنعت موکول می‌شود، گفت: از بهمن سال گذشته، تلاش زیادی برای تدوین آیین‌نامه و تصویب آن در هیأت دولت صورت گرفت که درنهایت سوم شهریور ماه امسال این موضوع ابلاغ و دستورالعمل آن تدوین شد، البته مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح و هم‌اکنون در مرحله فرآیند اجرای کار شده‌ایم و سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر واردات انجام شود.
معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صنعت افزود: تحولات سیاسی که ممکن است در وزارت صمت رخ دهد به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست. منطقی با اعلام این‌که در آیین نامه اولویت با خودروهای زیر 10هزار یوروست، گفت: شرکت‌هایی که قصد واردات این خودروها را دارند در اولویت قرار گرفته‌اند که در حال حاضر حدود 10شرکت هستند، البته خودروهای وارداتی صرفا چینی نیستند، کره‌ای و ژاپنی هم هستند. براساس برنامه‌ریزی انجام شده هر خودروساز باید سراغ یک برند برود زیرا در این صورت قدرت چانه‌زنی افزایش می‌یابد. وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند، سرشان کلاه می‌رود.
وی با بیان این‌که قطعا خودروهای اقتصادی که وارد کشور می‌شوند قیمت اقتصادی ندارند، بنابراین فرآیند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشته‌ایم، افزود: با نرخ فعلی دلار می‌توان گفت یک خودروی اقتصادی 6000 دلار با قیمت 200میلیون تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.
معاون وزیر صمت به ساخت داخل هم اشاره کرد و گفت: در قوانین جدید خودرو که در حال تدوین است، ساخت‌ داخل باید بالای 50 درصد باشد و فناوری کلیدی داشته باشد تا برای تولید روش‌های مختلفی داشته باشیم. درمجموع 90هزار خودرو وارد و با انتقال فناوری 300 هزار خودروی اقتصادی در داخل تولید خواهد شد.

انحصار در واردات نداریم
معاون وزیر صمت همچنین درخصوص بدعهدی کره‌ای‌ها و این‌که آیا از این کشور خودرو وارد خواهیم کرد یا خیر گفت: وزارت صمت چنین قاعده‌ای ندارد که کشورهایی که پیش از این در زمان تحریم‌ها ما را ترک کرده‌اند، مراوده نداشته باشد و اگر چنین کنیم به‌طور قطع متهم به همکاری صرف با چینی‌ها خواهیم شد.
منطقی تاکید کرد: خودروهای با قیمت بالای 10هزار یورو همه استانداردهای 85گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس می‌کنند، اما برای خودروهای اقتصادی درخواست کرده‌ایم که سه مورد از این استانداردها به صورت تشویقی باشد.