عدد خبر

عدد خبر

57 هزار میلیارد ریال
 واریز منابع مالیاتی به طرح نهضت ملی مسکن

داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به نقش و جایگاه مالیات در کمک به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله حوزه مسکن اظهار کرد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موضوع تبصره ۸ ماده 3  قانون جهش تولید مسکن و واریز درآمدهای مالیاتی مربوط به پایه‌های مالیاتی مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان به حساب صندوق ملی مسکن، طی ششماهه اول سال جاری بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال وصول و ذیل ردیف‌های درآمدی مربوطه واریز شده است. در بخش مستغلات بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال، در بخش نقل و انتقال و سرقفلی حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال، در بخش نقل و انتقال املاک حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال، در بخش واحدهای مسکونی گرانقیمت بالغ بر ۱۲۷ میلیارد ریال و همچنین در بخش واحدهای مسکونی خالی از سکنه نزدیک پنج میلیارد ریال وصول شده است. منظور خاطرنشان کرد: براساس تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است در صورت استنکاف بانک‌های عامل در پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن، در قالب بودجه سنواتی مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام‌نشده را از بانک‌ها و موسسات اعتباری مستنکف اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند که این مبلغ نیز در وجه صندوق ملی مسکن واریز خواهد شد.

6 میلیون
شناسایی حساب تجاری به‌روش خوداظهاری 

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای برنامه تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری، اظهار کرد: از ابتدای اجرای این برنامه تاکنون 510 هزار و 558 شرکت و پنج‌میلیون و 444 هزار شخص حقیقی حساب‌های تجاری خود را معرفی کرده‌اند.
وی با بیان این که مزایایی برای دارندگان حساب تجاری در نظر گرفته شده است، افزود: برای دارندگان حساب‌های تجاری، به دلیل تورم در طول سال‌های اخیر، حدود فعلی سقف برداشت پایین است و در همین راستا قرار است سقف روزانه کارت به کارت و انتقال وجه در شبکه بانکی افزایش یابد و به زودی سقف‌های جدید برای دارندگان حساب‌های بانکی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در اردیبشهت و خرداد امسال اعتراضات زیادی بود نسبت به این که قرارگرفتن در دهک‌های 6 و 7 مطرح شده بود که وقتی ما دقیق‌تر بررسی کردیم مشخص شد مشکل برخی افراد به این خاطر بود که از حساب آنها سوءاستفاده شده و به نام او مبالغ کلان جابه‌جا می‌شد.
وی گفت: تفکیک حساب شخصی از تجاری به این کمک می‌کند که حقوق افراد در حوزه مالیات و یارانه تضییع نشود.

250 میلیون مترمکعب
ناترازی گاز

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس با اشاره به مصرف گاز در کشور اظهار کرد: مقدار مصرف در روزهای سرد سال به ۶۰۰ الی ۶۵۰ متر مکعب در روز می‌رسد. برآوردهای انجام‌شده نشان می‌دهد در روزهای پیک مصرف حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی تولید را شاهد هستیم.
وی همچنین اظهار داشت: مشکلات موجود به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها برای توسعه میادین مشترک و اختصاصی گاز و نفت و همچنین عدم تعمیرات اساسی و به‌روزرسانی در این زمینه است که سبب فرسودگی مخازن نفت و گاز شده و اگر اصلاحات لازم در سال‌های پیش رو انجام نگیرد، در سال ۱۴۰۳ به اندازه‌ یک فاز از پارس جنوبی با کاهش تولید گاز مواجه خواهیم شد.
یوسفی در ادامه بیان کرد: بر اساس اسناد بالادستی در انتهای سال ۱۴۰۸ باید به تولید 5/1 میلیارد متر مکعب در حوزه‌ نفت و گاز برسیم، یعنی تولید گاز باید ۵۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد. اگر بخواهیم با همین رویه و عدم سرمایه‌گذاری جهت توسعه میادین و نوسازی ایستگاه‌های تقویت فشار، تعمیرات اساسی چاه‌ها، کارخانجات نمک‌زدایی و پالایشگاه‌ها پیش برویم، قطعا ناترازی موجود افزایش می‌یابد.