نهضت ملی مسکن در کما

نهضت ملی مسکن در کما

طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال به لقمه گلوگیری برای دولت تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن افزایش ساخت مسکن از 300هزار به یک‌میلیون را عددی غیرواقعی و غیرکارشناسی عنوان کردند.

 با ورود دولت به دومین سال مسئولیت خود هنوز آمار دقیقی از ساخت این میزان مسکن اعلام نشده و مصاحبه‌های مسئولان ذی‌ربط تنها محدود به گلایه از عدم حمایت بانک‌ها و تحویل‌ندادن زمین از سوی دستگاه‌های دیگر می‌شود. البته باید اذعان کرد طرح نهضت ملی مسکن در بخش روستایی پیشرفت‌هایی داشته است و اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشتر در گفت‌وگو با جام‌جم از پیشرفت‌های صورت‌گرفته برای ساخت 200هزار مسکن در بخش روستایی خبر داده بود اما در بخش شهری این طرح توفیقی نداشته است. فرشید پورحاجت، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اما با اشاره به بی‌برنامگی وزارت راه‌وشهرسازی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌گوید: «در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرایی‌کردن پروژه نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم هزینه‌های ساخت مرتبا افزایش یافت و تلنبار شد. اگر تا یک‌سال قبل می‌شد با حدود متری پنج‌میلیون تومان این پروژه را جمع‌وجور کرد امروز هزینه‌ها به حدود متری ۹میلیون تومان رسیده است. در همین یک هفته اخیر از بابت افزایش قیمت یونولیت و بلوک‌های سقفی، قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن ۱۰۰هزار تومان افزایش یافت.
عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که آقایان در وزارت راه‌وشهرسازی، اصل را رها کرده و فرع را چسبیده‌اند، گفت: وزارتخانه به‌جای تسهیل‌گری، نقش پیمانکاری به خود گرفته است. باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی به طرح جهش تولید مسکن مهیا می‌کردند اما این اقدام را صورت ندادند و حتی اعتنایی به هزینه‌های بالای تولید مسکن نکردند. شرایط به گونه‌ای است که سازندگان در دالان‌های پرپیچ‌وخم اداری رها شده‌اند.
پورحاجت با اشاره به کاهش ۴۶درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران گفت: بخش خصوصی بدون اغراق، توانایی ساخت سالانه ۸۰۰هزار واحد مسکونی را دارد اما اقدامات وزارت راه‌وشهرسازی شامل مداخلات و عدم‌مداخلات، دست‌وپای فعالان صنعت ساختمان را بسته است. ما حتی در حوزه‌ صدور پروانه‌ صلاحیتی که می‌بایست از وزارت راه‌وشهرسازی اخذ کنیم دچار مشکل هستیم. وی ادامه می‌دهد: «امروز بر همگان روشن شده که اجرایی‌شدن طرح نهضت ملی مسکن از مشکلاتی همچون نبود تسهیلات بانکی، پایین‌بودن توان متقاضیان و نبود زمین قابل‌ساخت رنج می‌برد. از آن طرف سازندگان بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای شامل تورم نهاده‌های ساختمانی، طولانی‌بودن فرآیند صدور پروانه، خدمات مهندسی معیوب و هزینه‌های دستمزد، بیمه و... مواجهند.»