هالووین مرگبار در کره

هالووین مرگبار در کره

سفارت ایران در کره‌جنوبی اعلام کرد: پنج ایرانی در میان کشته‌های هالووین قرار دارند. دست‌کم ۱۵۱نفر در پی ورود جمعیت بزرگ حاضر در مراسم هالووین به یک کوچه باریک در سئول، پایتخت کره‌جنوبی، زیر فشار جان‌باختند. همچنین ۸۲نفر هم در این حادثه در ناحیه ایتائوان که محل برگزاری اولین مراسم هالووین بدون ماسک از زمان کووید بود، مجروح شدند.

یون سوک یئول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، بعد از یک نشست اضطراری دستور تشکیل یک کارگروه برای کمک به درمان مجروحان را داده است. او همچنین تحقیقاتی را درباره علت حادثه شروع کرده است.
هالووین در کره‌جنوبی یک جشن پرطرفدار نیست اما ایتائوان که فضایی بین‌المللی دارد در روز شنبه محل برگزاری این جشنواره شد.شمار زیادی از جوانان در این محل حضور داشتند. برخی از آنها با جامه‌های مخصوص هالووین مشغول خوشگذرانی و رفتن به کلوب‌ها بودند. در ویدئوهایی که از ایتائوان می‌رسد کیسه‌های اجساد در خیابان قرار داده شده و کارگران مشغول سی‌پی‌آر هستند و امدادگران هم مردم را از زیر آواری از جمعیت بیرون می‌کشند.
ژیون گا ایول، ۳۰ ساله، از شاهدان حادثه به خبرگزاری فرانسه گفت: «دوستم گفت: بیرون اتفاق خیلی بدی دارد می‌افتد. من گفتم: چه می‌گویی؟ و بعد بیرون رفتم و دیدم مردم در خیابان در حال دادن تنفس مصنوعی هستند.»
چوی سئونگ بئوم، رئیس اداره آتش‌نشانی یونگسال در سئول گفت بیشتر قربانیان نوجوان یا در دهه ۲۰ زندگی بودند. از میان مجروحان، ۱۹ نفر به‌شدت آسیب دیده‌اند و ۵۷ نفر جراحات سبکی برداشته‌اند.او گفت شمار بالای کشته‌ها به‌دلیل ماندن زیر دست و پا بود.یک ویدئو ظاهرا ازدحام صدها نفر را در یک کوچه باریک و شیب‌دار نشان می‌دهد. در ویدئویی دیگر امدادگران سعی دارند مردم را از آنچه به نظر می‌رسد تلی از اجساد باشد بیرون بکشند. صدای فریاد کمک هم شنیده می‌شود.اجساد برای شناسایی توسط خانواده به بیمارستان‌ها و باشگاه‌های ورزشی اطراف منتقل می‌شوند.گفته می‌شود عصر روز شنبه حدود صدهزار نفر در این ناحیه حضور داشتند.پیام‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از ساعتی قبل از حادثه نشان می‌دهد محله ایتائوان آن‌قدر شلوغ شده بود که برخی احساس ناامنی می‌کردند.
بنا بر اعلام مقامات کره‌جنوبی، در میان کشته‌شدگان دست‌کم ۱۹ تبعه خارجی هم بوده است که شامل افرادی از ایران، چین، ازبکستان و نروژ می‌شود.سفارت ایران در سئول دیروز اعلام کرد: پنج ایرانی در حادثه هالووین فوت کرده‌اند. یک نفر دیگر از ایرانیان، صدمه دیده که به‌صورت سرپایی، درمان و ترخیص شده است. اسامی فوت‌شده‌ها به شرح ذیل است:

۱. آفاق راست‌منش
۲. علی پراکند 
۳. ریحانه‌سادات آتشی 
۴. سمیه مقیمی‌نژاد
‌ ۵. علیرضا اولیایی

گفته می‌شود این پنج ایرانی در این کشور در حال تحصیل بودند.
گزارش برخی رسانه‌های محلی حاکی از آن است که جمعیت پس از آن به سوی خیابان هجوم بردند که شایعه شده بود یک سلبریتی، در کافه‌ای در نزدیکی آنجا حضور پیدا کرده است.
همچنین بیش از 3000 مفقودی در این حادثه مرگبار گزارش شده است. این نخستین بار نیست که کره‌جنوبی با چنین حادثه غم‌انگیزی روبه‌رو می‌شود. 2 اردیبهشت ۱۳۹۳ نیز غرق‌شدن یک کشتی تفریحی کره‌ای با ۴۷۶ سرنشین که بیشتر آنها دانش‌آموز دبیرستانی بودند و مفقودشدن بسیاری از مسافران به بزرگ‌ترین حادثه تلخ دریایی کره‌جنوبی در دو دهه گذشته تبدیل شده است.