میز خبر

میز خبر

روند صعودی قیمت‌ برخی خودروها 
بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ طی ۱۰روز اخیر در بازار نشان می‌دهد که قیمت اکثریت پرتیراژهای ایران‌خودرو افزایش یک تا ۲۵میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند؛ این در حالی است که قیمت محصولات سایپا، اکثرا تغییری نداشته و تنها تیبا۲‌، سه میلیون تومان افزایش یافته است. این افزایش بهای قیمت خودروها به‌گونه‌ای است که قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو حداقل یک میلیون تومان و حداکثر ۲۵ میلیون تومان افزایش داشته اما قیمت محصولاتی نظیر 206 v8 ، دنا و دناپلاس توربو ثابت مانده‌اند. در محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز در این بازه ۱۰روزه، قیمت اکثریت محصولات ثابت باقی مانده و تنها تیبا۲‌، سه میلیون تومان افزایش بها داشته است./ ایسنا

چگونه سهام خود را بیمه کنیم؟
طرح «بیمه سهام» یکی از مهم‌ترین بندهای «بسته 10بندی حمایت از بازار سرمایه» سازمان بورس و اوراق بهادار است که از ابتدای هفته جاری در این بازار اجرایی شده و تا حدودی جو روانی مثبتی را نیز در تالار شیشه‌ای با خود به همراه داشته است. مطابق این طرح، سبد سهام افراد حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان به‌وسیله انتشار اوراق تبعی مورد حمایت قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذارانی که سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریده‌اند، برای آنها نیز اوراق تبعی حمایتی منتشر خواهد شد. در این زمینه یک نمادی به‌زودی در بورس ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام اوراق تبعی را به ارزش یک ریال خریداری کنند. در گذشته اسم این نماد «حامی» بوده است و به‌زودی اسم نماد اعلام می‌شود و با خرید یک ریال از این نماد، کل سبد سهام سرمایه‌گذار حقیقی و خرد به مدت یک سال بیمه می‌شود که بازدهی حداقل 20 درصدی برای این سبد سهام را تضمین می‌کند. سهامدارانی که تمایل به بیمه سهام خود دارند، لازم است در یک سال پیش‌رو هیچ‌یک از سهام حاضر در پرتفوی خود را نفروشند. در‌خصوص سرمایه‌گذارانی که به‌صورت غیرمستقیم در بازار حضور دارند و اصطلاحا سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریده‌اند، نیز باید گفت برای آنها اوراق تبعی حمایتی منتشر خواهد شد و سازوکار اوراق تبعی برای صندوق‌ها نیز از سوی سازمان بورس ابلاغ می‌شود که اصل سرمایه‌گذاری افراد حقیقی در صندوق‌ها را تضمین می‌کند.

بدون تیتر
 یک‌سوم از خانواده‌های بدمصرف تهرانی که بیش از دوبرابر الگوی تعیین‌شده، مصرف آب دارند، در منطقه دیباجی نیاوران و شهرک غرب زندگی می‌کنند.

 رئیس سازمان بورس خبرداد که صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود در بورس سهام خرید.

 براساس اعلام بانک مرکزی، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها از 23.7در شش‌ماه نخست سال گذشته به 12.1درصد در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

 آمارهای اولیه نشان می‌دهد‌ نرخ تورم منطقه یورو در ماه اکتبر، رکورد جدیدی ثبت کرده و به رقم 10.7درصد رسیده است.

 وزیر راه و شهرسازی از صدور خدمات فنی-مهندسی از ایران به ارمنستان خبر داد و بر آمادگی کامل شرکت‌های ایرانی برای توسعه حمل‌ونقل دو کشور و ایجاد کریدور جدید ترانزیت ارمنستان به خلیج‌فارس از مرز نوردوز آذربایجان شرقی تاکید کرد.

 نظرسنجی‌های تجاری نشان داد تولید کارخانه‌های آسیا در ماه اکتبر به دلیل ترس از رکود جهانی و سیاست‌های چین در مقابل کووید-19 که به تقاضا آسیب می‌زند، کاهش یافت و به اختلالات مداوم عرضه و تیره‌کردن چشم‌انداز بهبود افزود.

 گزارش میدانی از وضعیت خرید و فروش ارز بیانگر این است که دلار در صرافی‌ها با نرخ ۳۱هزار و ۸۰۰تا۹۰۰تومان و در بازار آزاد نیز ۳۳هزار و ۲۰۰ تا ۴۰۰تومان فروخته می‌شود.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فضای ناآرام طی دو ماه گذشته، ضربه سختی به کسب و کارهای مجازی وارد و معیشت آنها را با تنگنا مواجه کرد.