مونتاژایرانی به‌نام برندخارجی!

مونتاژایرانی به‌نام برندخارجی!

در حالی یک سال از درخواست تولیدکنندگان برای حمایت ویژه از صنعت لوازم‌خانگی می‌گذرد که انتظار می‌رفت، حضور محصولات ایرانی در بازار پررنگ‌تر شود و سهم آنها در سبد خانوارها افزایش یابد، اما همچنان مونتاژ برندهای خارجی در دستورکار است.

یکه‌تازی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار باعث شد تا 11بهمن سال گذشته، رهبرمعظم انقلاب در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به صنعت قابل اهمیت لوازم خانگی اشاره کنند و با ابراز گلایه از عملکرد برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی بگویند«با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد اما گفته می‌شود برخی محصولات آنها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید این‌گونه باشد.»
انتقاد رهبری از تولیدکنندگان لوازم خانگی در افزایش قیمت‌ها در حالی مطرح می‌شود که از سال 97 که برندهای کره‌ای به‌صورت خودخواسته و در راستای تحریم‌های جدید از بازار ایران خارج شدند، براساس سند برنامه ششم توسعه واردات لوازم خانگی به کشور نیز ممنوع و به ‌نوعی عرصه فعالیت برای تولیدکننده داخلی بیش از پیش فراهم شد. با این ممنوعیت‌ها، توقع بر این بود که در طول این چند سال، تولیدکنندگان ضمن ارتقای کیفی واحدها، نقش پررنگی در جلب رضایت مصرف‌کننده داشته باشند، اما در عمل در برخی واحدها روند فعالیت و قیمت‌گذاری‌ها، نارضایتی مردم را به وجود آورده است. در حال حاضر که یک سالی از درخواست تولیدکنندگان در حمایت ویژه از صنعت لوازم خانگی می‌گذرد، توقع‌ها بر این بود تا حضور محصولات ایرانی در بازار پررنگ‌تر شود و سهم آنها در سبد خانوارها افزایش پیدا کند، اما در عمل هنوز باور به کالاهای ایرانی نه‌تنها در سطح بازار، بلکه خود تولیدکنندگان هم ضعیف است. نمود این مطلب را باید در عرضه برخی محصولات ساخت داخل که توجهی به کیفیت آنها نمی‌شود، دید.