تسریع توسعه کشور با کمک ظرفیت‌های ملی و سرزمینی گیاهان‌دارویی

تسریع توسعه کشور با کمک ظرفیت‌های ملی و سرزمینی گیاهان‌دارویی

روزگذشته ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب‌سنتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افتتاح شد. روح‌ا... دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح این نمایشگاه بر بازار پرسود این حوزه تاکید کرد و گفت: ظرفیت ملی، توان تخصصی و تاریخ عظیمی برای توسعه این صنعت در کشور وجود دارد.

وی افزود:8000گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که از این تعداد 2500 گیاه خواص دارویی دارند و 1800نوع آنها بومی ایران هستند.دهقانی فیروزآبادی با اشاره به این‌که در ایران بیشتر از کل دنیا گیاه دارویی وجود دارد، گفت: با توجه به این‌که اسناد بالادستی خوب و کارآمدی در این حوزه در کشور داریم باید از این ظرفیت ملی برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم.
وی با بیان این‌که این میزان گونه گیاهی در کشور ظرفیت ملی ما در این حوزه است، افزود: ما درحوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، اسناد با ارزشی داریم و سند گیاهان دارویی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، ظرفیت بزرگی برای حوزه به وجود آورده که از جمله آن می‌توان به گردش سه‌میلیارد دلاری اشاره کرد.سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که این میزان گردش مالی فرصت طلایی را برای جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند، ادامه داد: در صورتی که مواردی چون پالایش گیاهان دارویی و متابولیت‌های ثانویه را به این فرصت‌ها اضافه کنیم، می‌توانیم به گردش ۱۵میلیارد دلاری در سال در حوزه گیاهان دارویی امیدوار باشیم.
وی یادآور شد: بازار جانبی تجهیزات پزشکی، طب‌سنتی و فرآورده‌های ثانویه، ارزش افزوده بالایی دارند و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه می‌تواند به رونق بازار و درآمدزایی کشور کمک کند.دهقانی فیروزآبادی با اشاره به فرصت‌های امیدبخش در این حوزه تصریح کرد: نمونه آن گیاه باریجه است که خاستگاه آن در کشور بوده و صمغ آن کیلویی ۳۰دلار صادر می‌شود و با ارزش افزوده 1000میلیارد دلاری به ایران برمی‌گردد.وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان حامی حوزه گیاهان دارویی در تلاش برای توسعه بازار گیاهان دارویی و طب سنتی است و در قالب ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی رشد و نفوذ فناوری و خلاقیت را به این حوزه افزایش خواهد داد.

با کشاورزی، قرارداد کشت گیاهان دارویی را توسعه می‌دهیم
جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با تاکید بر این‌که در ایران ظرفیت بومی و اقلیمی برای رشد و توسعه گیاهان دارویی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۲۸۰هکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی داریم و در تلاشیم با اجرایی شدن الگوی کشت در کشور، کشت گیاهان دارویی را جایگزین کشت برخی گیاهان آب‌بر و با ارزش افزوده کمتر کنیم. وی افزود: یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است. مدلی از کشت و تولید که از غلات شروع کردیم و به گیاهان دارویی تسری خواهیم داد. در این نوع کشت، کشاورز از وجود بازار و خریدار محصولات خود مطمئن است و برای ورود به این حوزه ترغیب و تشویق می‌شود.ساداتی‌نژاد تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت گیاهان دارویی می‌تواند ۲درصد تولید ناخالص ملی را از آن خود کند. باید بکوشیم خام‌فروشی را کاهش دهیم و زنجیره ارزش این صنعت را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تکمیل کنیم.