گام‌بلند نماینده‌رهبری برای کاهش آلام قوم‌بلوچ

آیت‌ا... سلیمانی، نماینده خبرگان در گفت‌وگو با «جام‌جم» بیان کرد

گام‌بلند نماینده‌رهبری برای کاهش آلام قوم‌بلوچ

اشخاص و اقوام بیش از هرچیزی خواهان توجه و احترام هستند. بلوچ‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. قومی که در طول تاریخ در نضج و شکوفایی تمدن ایرانی سهیم بوده و در مقاطع تاریخی از کیان مملکت و تمامیت آن دفاع کرده و در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس هم همراه و همگام با ملت انقلابی ایران بوده‌است. با توجه به همین خصیصه‌هاست که رهبر انقلاب همواره از خاطرات خود در دوران تبعید به شهرستان ایرانشهر به شیرینی یاد می‌کنند.

متاسفانه در جریان آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر، حادثه‌ تلخ جمعه 8 مهر در زاهدان اتفاق افتاد و خانواده‌هایی عزادار شدند. دیروز حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری جوان‌ترین امام‌جمعه تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به نمایندگی از رهبر انقلاب اسلامی در راس هیاتی به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد تا ضمن دیدار با اقوام، سران طوایف و ریش‌سفیدان از بازماندگان این حادثه تلخ دلجویی کند. بی‌شک با توجه به رویه مردمی رهبر انقلاب و نگاهی که ایشان نسبت به اقوام و طوایف تمدن‌ساز ایرانی دارند این حرکت می‌تواند گامی بلند برای کاهش آلام و دردهای مردم این منطقه باشد و همچنین شرایط را برای بازگشت آرامش به منطقه فراهم کند. دیدار و گفت‌وگوی حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان یکی دیگر از برنامه‌های دیروز نماینده رهبر انقلاب بود تا زمینه‌ساز شکل‌گیری تفاهمات برای مدیریت تنش و التهابات جاری و رفع برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها باشد. 

گامی بلند برای بازگشت آرامش به منطقه
در همین زمینه آیت‌ا... عباسعلی سلیمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه سابق زاهدان در گفت‌وگویی با جام‌جم، این سفر را اقدامی ارزشمند و مثبت خواند و ابراز امیدواری کرد این کار گامی برای بازگشت آرامش به منطقه باشد. وی با بیان این‌که قوم بلوچ همواره همبستگی خود را با ایران اسلامی اعلام کرده‌، خاطرنشان کرد: بلوچ‌ها اعم از شیعه و سنی هیچ‌گاه گرایشی به خارج از کشور نداشته‌اند و همیشه خواهان حفظ تمامیت ارضی کشور بودند. 

ارادت قوم بلوچ به رهبری 
نماینده مجلس خبرگان رهبری مردم سیستان و بلوچستان را از علاقه‌مندان رهبر انقلاب دانست و تصریح کرد: مردم این منطقه در زمان تبعید حضرت آقا در دوران ستم‌شاهی همواره با مهر و محبت با ایشان برخورد کردند و زمانی که در اسفند 81 رهبری سفری به این استان داشتند مردم پیشتر بیش از 20 روز در اطراف خیابان‌ها و بلوارها چادر زدند و منتظر استقبال از ایشان بودند که این موضوع ناشی از علاقه‌ و غیرت فراوان مردم این منطقه نسبت به رهبر معظم انقلاب است. 

حضور گسترده در انتخابات 
نماینده پیشین ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به حضور شکوهمند مردم این منطقه در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اهالی این خطه با حساسیت تحولات مربوط به کشور را دنبال می‌کنند و در ایام انتخابات به‌ویژه ریاست‌جمهوری اخیر که نمایشی از اقتدار بود، مشارکت بالای 90 درصد را برای خود ثبت کردند. 

تفقدها و دلجویی‌ها حتما اثر گذار است
سلیمانی با ابراز تاسف از وقوع حادثه‌ای تلخ در هشتم مهر در زاهدان گفت: آنچه در این منطقه اتفاق افتاد جدای از اتفاقاتی بود که در برخی نقاط دیگر کشور رخ داد و با توجه به سفر آقای حاج‌علی اکبری به عنوان نماینده رهبری به این استان، امیدوارم با تفقدها و دلجویی‌هایی که صورت می‌گیرد، تنش‌ها و التهابات به سرعت کاهش پیدا کند. وی دیدار نماینده رهبری با خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه مذکور را زمینه‌ای برای کاهش آلام بازماندگان دانست و تصریح کرد: آسیب‌دیدگان این رخداد اگر مشمول این مهر و عنایت قرار بگیرند، قطعا این اقدام را قدر می‌دانند و خود را مدیون نظام خواهنددانست.