اولین‌ها در دوحه

اولین‌ها در دوحه

برگزاری نخستین جام جهانی فوتبال پس از دوران همه‌گیری کرونا سر و صدای زیادی بر پا کرده است. محبوب‌ترین رقابت ورزشی جهان که قرار است در طول یک ماه برگزاری‌اش تمام اخبار جهان را تحت تاثیر قرار دهد، از جنبه‌های بسیاری متفاوت‌تر از رقابت‌های پیشین بوده و حتی توانسته پیش از شروع، رکوردهای بسیاری را به نام خود ثبت کند. در مجموع 32 تیم در جام جهانی 2022 قطر شرکت می‌کنند. تیم‌ها به هشت گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام شامل چهار تیم است. در میان این تیم‌ها، برندگان سه دوره آخر جام جهانی فوتبال یعنی اسپانیا، آلمان و فرانسه نیز حضور دارند. با توجه به این که پس از دوران تاریک کرونا، این بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان محسوب می‌شود؛ شور و اشتیاق زیادی در بین هواداران کشورهای مختلف برای شرکت در آن وجود دارد. بر این اساس قطر امیدوار است بتواند در طول برگزاری جام جهانی فوتبال بیش از یک میلیون بازدیدکننده بالقوه را در کشورش پذیرا باشد. بنابراین تعجب‌آور نیست که قرار است طی برگزاری مسابقات، روزانه 1300پرواز ورودی در فرودگاه‌های این کشور فرود آیند. در اینجا به چند واقعیت جالب در مورد جام‌جهانی می‌پردازیم که هر کدام در نوع خود رکورددار اولین‌هاست.

نخستین جام زمستانه
مسابقات جام جهانی فوتبال به طور سنتی در ماه‌ژوئن و جولای برگزار می‌شود که تابستان در نیمکره شمالی و اوایل زمستان در نیمکره جنوبی است. با این حال، به دلیل دمای سوزان تابستان در کشور قطر برگزارکنندگان مجبور شدند امتیازاتی را برای جام جهانی 2022 اتخاذ کنند. در حالی که دمای هوا در طول تابستان در این کشور تا حدود 50 درجه سانتیگراد بالا می‌رود و به اوج خود می‌رسد، عملا برگزاری جام جهانی در تابستان غیرممکن بود. با توجه به این که کشور قطر زمستان‌هایی به مراتب مطبوع‌تر و با میانگین دمایی بین 4 تا 29 درجه را تجربه می‌کند، جام جهانی 2022 تبدیل به نخستین جام جهانی زمستانه در نیمکره شمالی‌ شد.

گران‌ترین در تاریخ
کشور قطر برای نشان‌دادن ثروتش از هیچ تجملی فروگذار نکرده است. این کشور برای جام جهانی2022 مبلغی در حدود 200میلیارد دلار هزینه کرده است. این هزینه‌ها شامل پروژه‌های زیرساختی، توسعه‌ای، بازاریابی، تبلیغاتی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. جای تعجب نیست که با توجه به هزینه‌ها، این مسابقات بالاترین قیمت بلیت‌ها را نیز داشته باشد. گران‌ترین بلیت‌های فینال 5850 ریال قطر (1397دلار) قیمت دارد که 46 درصد بیشتر از 956 دلار فینال 2018 روسیه است. بازی‌های گروهی برای خارجی‌ها از 70 دلار قیمت‌گذاری شده‌اند، در حالی که بازی افتتاحیه از 358 دلار شروع می‌شود. شهروندان قطری از تخفیفی به میزان 9.5دلار برای مسابقات گروهی برخوردار خواهند‌شد. 

کوچک‌ترین میزبان 
قطر کوچک‌ترین کشور میزبان جام جهانی فوتبال از نظر مساحت و جمعیت است. قطر تنها 11هزار و 575کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد که کوچک‌تر از شهر نیویورک است. جمعیت این کشور فقط دو میلیون و 881 هزار نفر است. پس از قطر کوچک‌ترین میزبان، اروگوئه بوده است که مساحتی حدود  176 هزار و 215 کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 3.5میلیون نفر دارد. میزبانی جام جهانی در هشت استادیوم برگزار خواهد شد که پس از میزبانی آرژانتین با شش استادیوم در جام جهانی 1978، کمترین ورزشگاه در تاریخ جام جهانی فوتبال است. هفت ورزشگاه‌ به تازگی برای مسابقات قهرمانی ساخته شده‌ است. به هر حال، همه ورزشگاه‌ها در دسترس یکدیگر هستند و تمامی هشت ورزشگاه توسط خط مترو دوحه به هم متصل می‌شوند.

نخستین جام خاورمیانه
اگر چه کشورهای بسیاری در خاورمیانه مشتاق بودند تا میزبانی جام جهانی فوتبال را به دست آورند، اما قطر نام خود را به عنوان نخستین کشور میزبان در این منطقه ثبت کرد. قطر همچنین دومین کشور آسیایی برگزارکننده جام جهانی فوتبال است. کره و ژاپن به عنوان نخستین کشورهای آسیایی شناخته می‌شوند که سال 2002 میزبانی جام جهانی فوتبال را برعهده داشتند. آخرین بار که جام جهانی فوتبال در یک منطقه جغرافیایی جدید برگزار شد سال 2010 در آفریقای جنوبی (نخستین جام جهانی در قاره آفریقا) بوده است. قطر همچنین نخستین کشور مسلمان است که رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال را برگزار می‌کند و بر این اساس قوانین مشخصی در طول بازی‌ها اجرا خواهد شد.