مستندهای‌فوتبالی

مستندهای‌فوتبالی

هرچقدر ساخت فیلم‌های سینمایی و داستانی براساس زندگی فوتبالیست‌های مشهور و در قالب درام‌های ورزشی با تنبلی، دشواری و گاه ممانعت همراه است و امکان دارد حق مطلب را هم درباره کاراکترها و قهرمانان نامدار ادا نکند، اما در زمینه سینمای مستند تقریبا همیشه می‌توانیم به موفقیت و جذابیت این آثار خوشبین و امیدوار باشیم.

این علاقه‌مندی متاثر از موفقیت‌های مستندهای ورزشی در سال‌های اخیر است و به همین نسبت و اندازه هم می‌توان به خوانش و روایت‌های جذاب مستندهای فوتبالی امیدوار بود. به‌ویژه اگر علاقه‌مند به آن شخصیت ورزشی سوژه فیلم باشیم، عیش و ضیافت کامل‌تر خواهد بود. نکته مهم‌تر این‌که معمولا قهرمانان دیروز و امروز دنیای ورزش و فوتبال وقتی حاضر به حضور جلوی دوربین می‌شوند، بدون ملاحظه و خودسانسوری، فارغ از آن جایگاه والای اجتماعی و محبوبیت مردمی، خیلی راحت و صمیمی درباره نقاط ضعف و مشکلات‌شان صحبت می‌کنند و همین مسأله، ضمن غافلگیری مخاطبان و افزایش جذابیت‌های اثر، شمایل قهرمانان را محبوب‌تر از قبل می‌کند. 
دیه‌گو مارادونا ساخته آصف کاپادیا، پله ساخته بن نیکولاس و دیوید تریهورن، رونالدو ساخته آنتونی ونک، جورج بست: همه به تنهایی ساخته دانیل گوردون و سر الکس فرگوسن: هرگز تسلیم نشو ساخته جیسون فرگوسن، تنها بعضی از مستندهای خوب فوتبالی هستند. انتظار می‌رود مستندسازان سینمای ایران هم بیش از گذشته به ساخت آثاری از این دست رو بیاورند و سراغ روایت زندگی فوتبالیست‌ها و مربیان محبوب و نام آشنا بروند. البته قطعا این روند، نیازمند همکاری و همراهی و تعامل چهره‌های فوتبالی است. 
تا اینجا جعفر صادقی با ساخت دو مستند جذاب و تماشایی درباره دو چهره برجسته تاریخ فوتبال ایران، عملکرد موفق و امیدوارکننده‌ای داشته و نوید استمرار این روند را می‌دهد. یکی از این آثار مستند «فرشاد آقای گل» است که به زندگی فرشاد پیوس، بازیکن اسبق تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس می‌پردازد؛ بازیکنی که همیشه بوی گل می‌داد و با حضورش در محوطه جریمه حریفان، هر لحظه آماده گلزنی بود و از کوچک‌ترین روزنه برای بازکردن دروازه رقبا استفاده می‌کرد و ورزشگاه و هواداران پرسپولیس و تیم ملی ایران را به وجد می‌آورد. علاوه بر کلی فوتبالیست نامدار، آقای گل بی‌تکرار تاریخ پرسپولیس خودش هم جلوی دوربین حاضر می‌شود و موقر و محترم به مرور تاریخ فوتبالی‌اش می‌پردازد.
صادقی در مستند «سمفونی حمید» هم سراغ حمید علیدوستی، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران و ستاره تیم هما می‌رود و این فوتبالیست دیروز، در مصاحبه‌ای مفصل از سال‌های بازیگری و مربیگری‌اش می‌گوید. آنها که علیدوستی را نمی‌شناسند، در این فیلم متوجه شخصیت خاص و منحصربه‌فرد او و دانش و آگاهی و فرهیختگی و علاقه مثال‌زدنی‌اش به سینما، موسیقی و ادبیات می‌شوند. مستند «قلیچ» ساخته پوریا نوری هم از جمله مستندهای فوتبالی سینمای ایران است و همان‌طور که از عنوان آن پیداست به وحید قلیچ، دروازه‌بان سال‌های دور تیم پرسپولیس می‌پردازد.
ضمیمه قاب کوچک