نسخه Pdf

چرا کتاب‌های «جام‌جم» مهم است؟

چرا کتاب‌های «جام‌جم» مهم است؟

کتاب‌های دوره جدید انتشارات جام‌جم را می‌شود از دو منظر مورد بررسی قرار داد؛ اولین منظر، مقایسه این انتشارات با ناشران هم‌عرض است و در دومین نگاه، می‌شود به مجموعه 21عنوان کتاب منتشر شده توسط این انتشارات در سال گذشته نظر افکند.

در میان مؤسسات رسانه‌ای همچون «جام‌جم»، می‌توان به مؤسسه «همشهری» و «ایران» اشاره کرد که در کنار انتشار روزنامه و سایر محصولات رسانه‌ای، تشکیلاتی با نام «انتشارات» نیز دارند. انتشارات ایران مدتی است کار خود را در دوره جدید فعالیت‌ها آغاز کرده اما انتشارات همشهری، هنوز در دوره جدید، محصولی در قالب کتاب به بازار نشر ارائه نکرده است.
 در این مقایسه می‌شود زحمات مدیر انتشارات جام‌جم و همکاران‌شان را در بوته نقد و مقایسه قرار داد. نشر جام‌جم مدت‌ها قبل از آبان‌1400 عناوین متعددی از کتاب‌ها را آماده و منتشر کرده و در هفته کتاب سال‌گذشته در خانه جلال و سیمین، آنها را رونمایی کرد.
روند تولید و انتشار کتاب‌ها در نشر جام‌جم به نحوی ادامه پیدا کرد که چند عنوان دیگر را هم در یک نشست صمیمانه رسانه‌ای و در محل ساختمان مؤسسه جام‌جم با حضور دکتر عنادی که به‌تازگی مسئولیت این مؤسسه را به‌عهده گرفته بود، به علاقه‌مندان کتاب و ادبیات معرفی کرد.
روند فعالیت‌های این انتشارات به همین جا ختم نشد و در جریان نمایشگاه کتاب تهران (اردیبهشت1401) نیز چند عنوان جدید را روی پیشخوان غرفه گذاشت. حالا که یک سال از رونمایی اولین بسته کتابی انتشارات در دوره جدید فعالیت‌ها می‌گذرد، شش عنوان جدید با تنوعی مثال‌زدنی آماده رونمایی شده است. 
تعدد و تنوع موضوعات کتاب‌های نشر جام‌جم و توجه این انتشارات به موضوع مهم روایت و اهتمامش به مسائل مهمی که در دنیای نشر و کتاب، کمتر به آنها توجه می‌شود، سبب شد این شماره از «قفسه کتاب» را به احترام این تلاش‌ها، اختصاص به منشورات جام‌جم‌ بدهیم؛ چه این که از منظر حرفه‌ای نیز موظفیم بازوی رسانه‌ای و تبلیغی کتاب‌هایی باشیم که در مؤسسه و چاپخانه خودمان، تولید و منتشر شده است.

میثم رشیدی‌مهرآبادی - سردبیر قفسه کتاب