نسخه Pdf

در محاصره فلسفه

در محاصره فلسفه

فلسفه چیست؟ اصلا فلسفه فلسفه چیست؟ چرا؟ چگونه؟ چطور؟ در کل در عالم هستی تنها فلاسفه هستند که قدرت این را دارند تا همه چیز را زیر سوال ببرند و یا برای همه چیز جواب داشته باشند. علاقه‌مندان به فلسفه به زوایایی از زندگی و هستی نگاه می‌کنند که همه قادر به دیدن آن نیستند، به همین جهت سلیقه این بزرگواران کمی خاص است. حالا ما برای شما عزیزان فلسفه دوست بشقاب مخصوص خوراک فلسفی در مدل های مختلف آماده کردیم.

 فلسفه بازی
حالا می‌رسیم به بازی‌ای که مبتنی بر فلسفه طراحی شده است. «فاینال فانتزی تاکتیکس» یکی از آثار نادر صنعت بازی است. تاکتیکس مسلما بهترین بازی فاینال فانتزی و به‌راحتی یکی از سه بازی برتر تمام دوران است. این بازی معجزه‌ای است که هر بار به آن برمی‌گردید، معنای جدیدی از بطنش استخراج می‌کنید .تاکتیکس در قلمروی پادشاهی قرون‌وسطایی به نام ایوالیس (Ivalice) واقع شده است. بازی درباره‌ سربازی به نام رمزا بیولو (Ramsa  Beoulve) است که برخلاف میل خودش وسط یک درگیری نظامی بین دو خاندان سلطنتی برای تصاحب تاج‌وتخت گیر افتاده است. این درگیری جنگ شیر (The Lion War) نام دارد. همچنان که داستان جلو می‌رود، او با شخصیت‌های بسیاری اتحاد برقرار می‌کند و پی می‌برد که توطئه‌ای پلید پشت این جنگ وجود دارد. تعداد شخصیت‌های این بازی بسیار زیاد است. همه‌شان هم عمیق هستند و فلسفه‌ مخصوص خود را دارند. این بازی را می‌توان در فهرست بازی‌های سیاسی هم قرار داد، ولی سیاست تمرکز اصلی آن نیست. درون‌مایه‌ اصلی بازی نه توطئه‌چینی و فساد و بازی‌های قدرت، بلکه درگیری ایده‌های متفاوت با یکدیگر است. اجازه دهید این بازی را با بازی دوم فهرست (شین میگامی تنسی ۳) مقایسه کنم. وجه تشابه این دو بازی این است که در هر دو ایدئولوژی‌های مختلفی وجود دارند که با هم درگیر می‌شوند و هر دو بازی از جهت‌گیری بین ایدئولوژی‌ها پرهیز می‌کنند. من تفسیرهای زیادی از این بازی خوانده‌ام و همه فکر می‌کنند یکی از شخصیت‌ها به بقیه ترجیح داده می‌شود. ولی اینطور نیست. بازی علاقه‌ای به چنین جهت‌گیری‌هایی ندارد و به شخصیت‌ها اجازه می‌هد خودشان روی صحنه حاضر شوند و از ایدئولوژی خود دفاع کنند.

مکسوف
مکسوف یا همان قسمت مکتوب مورد علاقه فلسفه دوستان.این دایره‌المعارف برای تمام متفکران عمیق با سوالاتی در مورد جهان، پاسخ‌هایی را که شما در جست‌وجوی آن بودید در اختیار دارد. معنی زندگی چیست؟ جهان از چه چیزی ساخته شده است؟ نظر فیلسوفان برجسته ما در مورد ماهیت واقعیت و سوالات اساسی که از خود می‌پرسیم را بخوانید. برای کمک به درک موضوع‌، کتاب دایره‌المعارف مصور فیلسوفان تاریخ‌ساز شما را با فیلسوفان باستانی مانند افلاطون و کنفوسیوس آشنا می‌کند. اما به همین جا ختم نمی‌شود، در مورد متفکران مدرن ما مانند چامسکی و دریدا نیز می‌توانید در این کتاب بخوانید. این کتاب زندگی نامه کوتاه و شیرین بیش از صد فیلسوف و پرسش‌های عمیق آنها را در خود دارد. راه خود را از طریق شاخه‌های مختلف فلسفه مانند متافیزیک و اخلاق بررسی کنید. درک کنید که چگونه سوالات فلسفی به پیشرفت‌هایی در ریاضیات و علوم منجر شده است. دریابید که چگونه تاریخ فلسفه به زندگی مدرن ما اطلاع می‌دهد و موضوعاتی مانند این‌که علم چگونه می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و چگونه زبان افکار و تصمیمات ما را شکل می‌دهد را بررسی کنید .اگر فکر می‌کردید فلسفه مملو از مفاهیم دشوار است، این کتاب فلسفه ایده‌های کلیدی را در یک طرح‌بندی آسان برای دنبال کردن ارائه می‌کند. آنها به زبان ساده با راهنماهای بصری مانند نقشه‌های ذهنی، نمودارها و جدول زمانی برای پیشرفت ایده‌ها توضیح داده شده‌اند. از گرافیک خیره‌کننده‌ای که کمی به جدیت موضوع می‌افزاید، لذت ببرید.

 فیلم‌سوف
این یک فیلم سینمایی بزرگ نیست حتی بیشتر، یک قصه‌گویی بزرگ است. یعنی جدیت و بزرگی‌اش را می‌شود با تمامی داستان‌گویی‌های انجام‌شده در همه‌ قالب‌های هنری مقایسه کرد. یعنی می‌شود به کمکش قدرت سینما را به رخ همه‌ آ‌نهایی کشاند که با سختگیری و دروغ گفتن به خودشان، می‌گفتند هنر هفتم بعد از کوبریک در فیلم «مادر» اثر آرونوفسکی مرزی بین نماد بودن یا نبودن وجود ندارد و از هر سکانس و حتی شیء موجود در صحنه می‌توان چندین و چند نماد پیدا کرد. مادر، برای رقابت دریافت شیر طلایی در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد و پنجم سپتامبر ۲۰۱۷ برای اولین بار به نمایش درآمد. این فیلم‌ ۴۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. مادر، یک فیلم وحشت روان‌شناختی آمریکایی سال ۲۰۱۷ به نویسندگی و کارگردانی دارن آرونوفسکی و نقش‌آفرینی جنیفر لارنس و خاویر باردم است. این فیلم داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که زندگی آرام‌شان با ورود یک زن وشوهر مرموز به هم می‌خورد .

ایران با چاشنی فلسفه
چه زیبا فرمودند پیامبر عزیز اسلام: دانش اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد. نیازی به گفتن ندارد و همه می‌دانند که ایران در هیچ علومی بی‌نماینده نبوده و نیست و در جهان دانشمندان و اندیشمندان ایرانی زبانزد و الگو هستند. فلسفه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در علم فلسفه هم مفاخری از ایران زمین صاحب سبک هستند. مثلا اولین فیلسوف نام‌آور این سنت ستبر شاید فارابی باشد البته قبل از او افرادی چون کندی را هم می‌توان در زمره فیلسوفان نامید ولی آنچه امروزه به نام فلسفه اسلامی می‌دانیم بی‌شک مبدا پیدایش آن شخصیت بزرگی است به نام فارابی. پس از فارابی این سنت با بزرگی چون شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا به اوج و کمال می‌رسد و بعد از او هم بزرگانی چون شیخ اشراق سهروردی، خواجه نصیرالدین طوسی، میرداماد و در نهایت ملاصدرا این سنت را هر دوره فربه‌تر از گذشته کرده‌اند.

محمد طائب