نسخه Pdf

این سرزمین برای نوجوانان است

این سرزمین برای نوجوانان است

مهم نیست در کجای این جهان باشیم، چرا که موسیقی مانند نور می‌تواند در لحظه حضور داشته باشد و به‌وسیله خود یا محیط پیرامون خود تولید شود. این روزها یکی از ابزار ارتباط هنرمندان با نوجوان‌ها موسیقی است و به وسیله آن می‌توانند سلیقه آنها را تشخیص یا ذائقه‌سازی کنند. جشنواره نوجوان برگزیده سال به‌تازگی مسیر خود را در دومین نوبت به اتمام رسانده است. به همین بهانه پای گفت‌وگو با داور بخش خوانندگی این جشنواره، غلامرضا صنعتگر نشسته‌ایم تا درباره خوانندگی و چالش‌های آن صحبت کند.

نوجوانی شما در چه حال و هوایی گذشت؟ اساسا نوجوانی خود را با چه کلماتی به یاد می‌آورید؟
نوجوانی من سراسر تحرک و پویایی بود. زمان ما همه چیز در واقعیت سپری می‌شد و ما خوب به این درک رسیده بودیم که برای رسیدن به اهداف و رویاها، باید سخت تلاش کنیم .من نوجوانی را با شور و اشتیاق، خانواده و دوستان، کار و تلاش، هیجان و نشاط در کنار آن همه سختی ولی در مجموع با حس خوب زندگی یاد می‌کنم.

خواننده محبوب دوران نوجوانی و خواننده محبوب الان شما کیست؟
در دوران نوجوانی به آثار ابراهیم منصفی علاقه‌مند بودم، به این دلیل که هم به لحاظ توانمندی در ملودی و هم ترانه‌سرایی فوق‌العاده بودند. در حال حاضر علاقه‌مند به شخص خاصی نیستم و ترجیح بنده روی شنیدن آثار خوب است. گاهی بنده موسیقی خیلی خوبی می‌شنوم که حتی خواننده‌اش را نمی‌شناسم .

هر هنری رسالت خاص و هدفی دارد، چه رسالت و هدفی در خوانندگی است؟
صدای خوب، هدیه‌ای ویژه از طرف خداوند حکیم است که به صورت ویژه باید از این موهبت الهی بهره برد و پاسداری کرد.مهم‌ترین رسالت یک خواننده باید استفاده درست از صدای خود باشد و نباید هر کلامی را به زبان بیاورد، چون هر کلامی آثاری از خود به‌جای می‌گذارد و ما نسبت به آنچه می‌گوییم و می‌خوانیم، مسئول هستیم.موسیقی، زبان هنر است و چه خوب است خواننده، جانب ادب و احترام و اخلاق را نگه‌ دارد و از زبانش گوهر ببارد.

آیا می‌توان درس و هنر را کنار کار یکدیگر به صورت حرفه‌ای دنبال کرد؟
بله قطعا می‌شود. انسان تک‌بعدی نیست و این قابلیت را دارد که از ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند. می‌توان درس و هنر در یک راستا باشد که نتیجه موثرتری حاصل می‌شود؛ همچنین می‌توان درس و هنر همسو نباشند که تلاش بیشتری می‌طلبد.

چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید که شاید کمتر از آن گفته باشید؟
زندگی سراسر چالش است و انسان در پشت سر گذاشتن سختی‌ها، قوی و باتجربه می‌شود. وقتی من به شکل حرفه‌ای وارد عرصه آهنگسازی و خوانندگی شدم، وزارت ارشاد بسیار سختگیرانه عمل می‌کرد و برای خواندن حتما باید مجوز صدا می‌گرفتم که گاهی به‌خاطر دلایل عجیب و غریب کسب مجوز به تعویق می‌افتاد، ولی من هرگز دست از تلاش برنداشتم .
خیلی موارد که کار می‌کردیم اما هزینه‌های ما درست پرداخت نمی‌شد و حق ما ضایع می‌شد.

آیا آهنگ‌ها می‌توانند بیان داستانی باشد؟ کدام‌یک از آهنگ‌های خود را دوست دارید و آیا پشت آنها داستانی دارد؟
قطعا بله. من قطعات زیادی تولید کردم که اغلب آنها را دوست دارم. در خیلی از آثارم، مدل روایت و داستانگونه دارد مانند شنبه سوم، شهدای غواص و ...

اگر قرار باشد یک موسیقی را برای تمام عمر گوش کنید، چه آهنگی را از چه کسی انتخاب می‌کردید؟
خب این سؤال کمی عجیب است و هیچ‌کس نمی‌تواند یک موسیقی را یک عمر گوش کند. اگر مجبور باشم فقط یک موسیقی را گوش کنم ترجیح می‌دهم این موسیقی نوای الهی داشته باشد تا گوش‌هایم اذیت نشود و آن قطعا اذان است.

چگونه هنرمندان می‌توانند خود را در مسیر ذائقه مخاطب به‌خصوص نوجوان‌ها قرار دهند؟
هنرمند باید از محیط اطرافش باخبر بوده و با نسل جوان ارتباط نزدیک داشته باشد و حتما با این نسل همکاری کند تا موسیقی نزدیک به سلیقه آنها تولید شود. هرچند هنرمند خود می‌تواند ذائقه‌سازی کند.

آیا هر موسیقی‌ باکیفیتی برای ورودی ذهن ما مفید است؟ چگونه می‌توانیم فرق بین موسیقی خوب و بد را تشخیص بدهیم؟ 
خیر. فطرت انسان می‌تواند بهترین معیار برای تشخیص باشد؛ چون سرشت انسان‌ها دنبال راستی و حقیقت است. وقتی یک موسیقی محتوای نامناسبی داشته باشد روح و روان انسان را ارضا نمی‌کند و حتی ممکن است باعث خشم درونی شود.

چگونه نوجوانان می‌توانند وارد مسیر درست خوانندگی شوند؟
نمی‌توان نسخه انحصاری برایش درست کرد، اما شنیدن موسیقی سلامت بسیار کمک‌کننده و تلاش و تمرین مستمر در کنار پرهیز از حاشیه‌ها موثر است.

چه مشکلاتی در این حرفه وجود دارد که اگر حل شود، اوضاع این هنر رو به بهبود می‌رود؟
سطحی‌نگری و میل شدید افراد برای رسیدن به شهرت، بزرگ‌ترین مشکل در این حرفه است. اغلب می‌خواهند بدون هیچ زحمتی به قله‌های معروف شدن برسند که این در آینده خودشان و مخاطبان آنها تاثیر منفی دارد. مشکلات دیگر بی‌توجهی به ترانه، ارزیابی نکردن صدای خواننده و توجه بیش از حد به کسب درآمدهای نجومی از خوانندگان تازه‌کار است که خیلی زود می‌آیند و می‌روند و ذهن و گوش‌ها را خسته می‌کنند. 

اخیرا داور جشنواره نوجوان برگزیده سال شده‌اید. از تجربه خود و آثار دریافتی بگویید که کیفیت آنها چگونه بود؟
در مجموع آثار زیادی به جشنواره ارسال شد که بعد از چند مرحله ارزیابی، هفت اثر برگزیده و در پایان نیز سه اثر نهایی انتخاب شد.تقریبا همه جور کاری میان آثار ارسالی بود، از کارهای ضعیف تا کارهای بسیار خوب. آینده متعلق به نوجوانان عزیز این سرزمین است که قطعا با تلاش و همت بالای خود می‌توانند بسیار موفق شوند.

امیرحسین علی‌نیافرد