نسخه Pdf

پول سیاه

پول سیاه

حکیم روزی به میدان انقلاب رفت. قبلا شنیده بود که آنجا جای سوزن انداختن نیست و نیز به او گفته بودند که در آنجا شتر با بارش گم می‌شود. لذا با خودش یک سوزن و یک شتر که بار داشت، برد تا میزان شلوغی میدان را بسنجد. بنابراین سوار مترو شد. در مترو هر نوع فروختنی را می‌فروختند تا جایی که حتی حکیم دو سه تا آدم‌فروش و وطن‌فروش را نیز دید که قصد همکاری با رسانه‌های بیگانه را داشتند!

 القصه از مترو پیاده شد و سوزنش را انداخت وسط میدان! دید که سوزن افتاد. پس نتیجه گرفت این میدان آن‌قدرها هم شلوغ نیست و جای حداقل یک سوزن انداختن هست. بعد از این کار می‌خواست گم شدن شتر با بارش را آزمایش کند که ناگهان فهمید در ایستگاه مترو، شتر را با بارش از او زده‌اند! پس حزین گردید و بی‌شتر و بی‌بار راهی خیابان شد. در خیابان خیل جمعیت را دید که شوق کتاب فروختن دارند. گرچه کتابخوان و کتابخری دیده نمی‌شد اما تا بخواهی بساط کتابفروشی پهن بود! هر نوع کتابی که به تصور شما برسد، آنجا خرید و فروش می‌شود؛ از کتب ممنوعه گرفته تا منقوله، مخروبه، متروکه و... حتی در بساط پیرمردی فرفری‌مو، حکیم یک نسخه از شاهنامه را یافت که به دستخط خود ابوالقاسم فردوسی نوشته شده بود، 37485 صفحه بود و به قیمت پشت جلد به فروش می‌رفت. قیمت پشت جلدش نیز دو پول سیاه بود! حکیم چشمش برق زد و رفت دو تا از پول‌هایش را سیاه نمود و تقدیم پیرمرد کرد. پیرمرد نیز پذیرفت و گول حکیم را خورد! در ادامه چشم حکیم به کتابی افتاد در حدود 23 صفحه با عنوان «چه کسی تختخواب زمانه‌ات را مرتب کرد و قورت داد؟!» که دختر و پسرها برای خریدش صف کشیده بودند و در صف به صورت ایستاده با هم مطالعه می‌کردند! برای این کتاب نمایشگاه مخصوص راه انداخته، برای مترجمش جشن امضا گرفته و خیلی زحمت کشیده بودند! این کتاب نیز به قیمت پشت جلد به فروش می‌رفت. پشت جلد چنین نوشته شده بود: «پول خون بابات!»
۲۴ آبان؛ روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده تا بهانه‌ای باشد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه. جامعه‌ای که کتاب نخواند، قدرت تفکر و تحلیل را از دست می‌دهد و آمادگی پذیرش هر نوع دروغ، فتنه و ظلمی را خواهد داشت. باتوجه به تصمیم‌گیری مسئولان از سال ۱۳۷۲، روز ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شد. در ایران از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب مراسم مختلفی برگزار می‌شود. این روز همچنین با روز درگذشت علامه طباطبایی مصادف است. روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ آوریل برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده‌است. سال ۱۹۹۵ یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود. این روز همچنین مصادف است با سالگرد در گذشت ویلیام شکسپیر و سروانتس است.
ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. آنجا در روز 23 آوریل، روز سن جورج، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود.
به همین مناسبت طرح جدید دولت برای ترویج کتابخوانی توجه حکیم را به خودش جلب کرد. یکی این‌که همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها موظف هستند برای هفته کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی برگزار کنند. این مساله بهانه‌ای شد که با همکاری همه نهاد‌ها اتفاق مبارکی درخصوص هفته کتاب و کتابخوانی بیفتد. این مسابقه به این صورت بود که شرکت‌کنندگان باید بعد از مطالعه 13 جلد گالینگور و حفظ آن از آخر به اول در آزمون شفاهی و تست شرکت کنند، اگر پذیرفته می‌شدند به مصاحبه حضوری دعوت می‌شدند و در صورت حائز رتبه یک شدن، به آنها کمک‌هزینه دریافت یک میلیون ریال پول نقد داده می‌شد! 
ضمنا هر ارگانی موظف بود تا کتاب متناسب با فضای خودش را به مسابقه بگذارد. مثلا سازمان آب و فاضلاب شهری، کتاب 20هزارفرسنگ زیر دریا را پیشنهاد کرده بود یا وزارت نفت، کتاب نفحات نفت از رضا امیرخانی! فقط تنها مشکل این مسابقه سراسری این بود که با مواجهه منفی مردم روبه‌رو شد. علتش نیز در دست بررسی است. بعد از بررسی و مداقه نهایی نتیجه غایی اعلام می‌شود.

سیدسپهر جمعه‌زاده