گلزنی، کسب‌و‌کار من است

گلزنی، کسب‌و‌کار من است

حرف بر سر تعداد گل زده میان خود بازیکنان فوتبال کم نیست، همین امروز و به گواه تقویم‌ها، سالروز به‌ثمررسیدن هزارمین گل پله، اسطوره برزیلی است اما این تعداد به باور نهادهای آماری فیفا رسمی نبوده و در تاریخ فوتبال تعداد گل‌های رسمی است که اهمیت دارد. به همین دلیل فهرست‌های بسیاری در میان دوستداران فوتبال در رابطه با تعداد گل‌های زده بازیکنان در طول عمر بازی‌شان دست به دست می‌شود. به عنوان مثال هنوز هستند افرادی که فرانس‌ پوشکاش اسطوره‌ای را صاحب عنوان بیشترین گل زده تاریخ فوتبال می‌دانند. آنها می‌گویند این بازیکن مجارستانی بیش از 1500 گل زده دارد یا همین پله به باور فوتبالدوستان در این فهرست در رتبه دوم با بیش از 1300 گل زده قرار دارد، اما آنچه برای فیفا در تعداد گل‌ها اهمیت دارد گل‌هایی است که بتوان راستی‌آزمایی کرد یا به تعبیری دیگر گل‌هایی است که در بازی‌های ثبت‌شده رسمی به ثمر رسیده باشد. با این مولفه‌ها، نام افراد در فهرست نهایی صاحب بیشترین گل زده تغییر می‌کند و البته نام‌های آشنایی در آن به چشم می‌خورد. افزایش تعداد بازی‌ها در یکی دو دهه اخیر در فوتبال هم باعث شده بازیکنان دو دهه اخیر شانس بالاتری برای زدن گل داشته باشند. همین موضوع بهانه خوبی شده تا از 10نفر برتر این فهرست به برخی نام‌ها اشاره‌ای داشته باشیم.

یوزف بیکان -805
برترین گلزن تاریخ فوتبال که نامش بالاتر از تمامی سوپراستارهای تاریخ این ورزش قرار گرفته است به واقع از نوادر مستطیل سبز و محوطه جریمه به شمار می‌رود. یوزف بیکان که در 274 بازی رسمی 534 گل به ثمر رسانده است در زمین مسابقه از سرعتی خیره‌کننده برخوردار بود به طوری که 100متر را در تنها 10.8 ثانیه طی می‌کرده است. بیکان در طول دوران ورزشی خود موفق به زدن بیش از 805 گل در دیدارهای رسمی شده است. نکته جالب درباره این گلزن بزرگ این است که با احتساب دیدارهای غیررسمی نیز همچنان رکورددار گلزنی در تاریخ فوتبال خواهد بود. بیکان در مجموع دیدارهای رسمی و غیر رسمی طی 918 مسابقه موفق به ثبت 1468 گل شده است؛ یک آمار باورنکردنی!

روماریو -772 
مگر می‌شود حرف از گل‌زدن باشد و نام یک برزیلی به میان نیاید. روماریوی برزیلی را ما با جام جهانی 1994 به یاد می‌آوریم، با دریبل‌های شگفت‌انگیزش در نوک حمله تیم بارسلونا و البته با حاشیه‌های فراوان بعد از دوران بازی‌اش. به جز تعداد گل او صاحب رکوردهای عجیب دیگری هم هست. به عنوان مثال او تنها کسی در تاریخ فوتبال است که توانسته در ورزشگاه رم در 10دقیقه 5گل به این تیم بزند! اما آنچه او را در این فهرست قرار داده تعداد گل‌های رسمی به ثمررسانده‌اش است. فوق‌ستاره برزیلی دنیای فوتبال و متخصص کسب آقای گلی در تورنمنت‌های مختلف که سابقه زدن 72گل در یک سال میلادی را نیز در کارنامه دارد (سال2000)، در طول دوران ورزشی موفق خود طی 994 مسابقه رسمی 772 مرتبه دروازه رقبا را گشوده است.

رونالدو -760 
اعجوبه پرتغالی مستطیل سبز که آقای گلی رئال مادرید، تیم ملی پرتغال و چمپیونزلیگ را در دست دارد در طول دوران بازیگری‌ا‌ش در مستطیل سبز موفق به ثبت 760 گل رسمی شده است. رونالدو از معدود فوتبالیست‌های تاریخ است که بیش از 100 گل زده با پای راست، بیش از 100 گل زده با پای چپ و بیش از 100 گل زده با ضربه سر در کارنامه ورزشی خود به ثبت رسانده است. «سی‌آرسون» همچنین تنها فوتبالیست تاریخ است که در بازی‌های بین‌المللی رده‌های باشگاهی و ملی از مرز 100 گل زده عبور کرده است! البته این 760 گل مربوط به سال گذشته بوده و رکورد او همچنان در حال بهترشدن است. او حالا فرصت دارد با توجه به آغاز جام جهانی فوتبال در قطر  به تعداد گل‌های زده‌اش  بیفزاید. 

گرهارد مولر -735 
بمب‌افکن آلمانی یکی از شگفت‌ترین بازیکنانی است که تاریخ فوتبال به خود دیده است. بازیکنی که تا همین سال گذشته رکورد تعداد گل زده در یک فصل بوندس‌لیگای او پابرجا مانده بود. او در هشت سال بازی در تیم ملی فوتبال آلمان مجموعا ۶۲ بازی برای این تیم انجام داد و ۶۸ گل به ثمر رساند (به‌طور میانگین بیش از یک گل در هر بازی). مولر یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال جهان بود. آمار نشان می‌دهد گرد مولر بالاتر از پله و بعد از جوزف بیکان با ۱۴۴۱ گل دومین گلزن برتر جهان است. بمب‌افکن فوتبال آلمان و نابغه گلزنی در مستطیل سبز که بیشترین عنوان آقای گلی در پنج لیگ معتبر را در چنته دارد در 793 بازی رسمی، موفق شده است 735 مرتبه توپ را از خط دروازه حریفان عبور دهد.