ایران قدرت‌اول برق‌منطقه 

ایران قدرت‌اول برق‌منطقه 

رئیس سندیکای صنعت برق گفت: بخش تولید در صنعت برق، یک چرخه افتخارآفرین است و ایران در این حوزه، قدرت اول منطقه است. پیام باقری، رئیس سندیکای صنعت برق در نشست توانمندی‌های ساخت داخل صنعت برق گفت: ما معتقدیم تولید، موتور پیشران صنعت برق است.

باقری تاکید کرد: در حال حاضر بالغ بر 700 هزار قطعه صنعت برق بومی‌سازی شده و بیانگر این مسأله است که این صنعت پرتوان چه جایگاهی در کشور دارد.

100میلیون برای وام 480 میلیونی!
اواسط ماه جاری میانگین قیمت اوراق حق تقدم مسکن حدود 99 هزار تومان بود و متقاضی وام 480 میلیون تومانی خرید مسکن در تهران باید حدود 96 میلیون تومان اوراق تسه خریداری می‌کرد.  این در حالی است که قیمت هر برگ اوراق حق تقدم مسکن (تسه) امروز به حدود 104هزار تومان افزایش یافته است. بر این اساس قیمت تسه0007 (مهر1400) حدود 104هزار تومان، قیمت تسه مرداد1400 بالغ بر 105هزار تومان، تسه آبان‌ 1400 حدود 103هزار تومان و قیمت تسه بهمن99 حدود 103هزار تومان است. با احتساب قیمت دیروز اوراق حق تقدم مسکن، متقاضی وام 480میلیون تومانی مسکن باید حدود 100میلیون تومان برای خرید تسه هزینه کند. به عبارت دیگر حدود 380میلیون تومان از وام خرید مسکن برای متقاضی باقی می‌ماند.

تغییر نظر عجیب بعد از ۹روز!
اگرچه وزارت صمت ۱۵ آبان اعلام کرده بود وزارتخانه از مداخله کشف قیمت در بازار بورس کالا خودداری می‌کند اما ۲۴ آبان تاکید کرد که قیمت پایه سیمان با هماهنگی صمت باید انجام شود. سیف‌ا... امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ۲۴ آبان در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده است که «هرگونه تغییر در نحوه محاسبه قیمت پایه سیمان با اطلاع و هماهنگی معاونت معادن و فرآوری مواد - وزارت صمت - انجام پذیرد.» این در حالی است که روز ۱۵ آبان، امیری در نامه‌ای به جنابی، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت صمت در توضیحات مفصلی تاکید کرده بود که «با توجه به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که اشعار می‌دارد «دولت مکلف است کالای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج نماید.» لذا وزارت متبوع از هرگونه مداخله در کشف قیمت در بازار بورس کالا خودداری نموده و کشف قیمت و توزیع، براساس سازوکار عرضه و تقاضا، مقررات و ضوابط شرکت بورس کالای ایران انجام می‌شود و معاونت امور معادن و فرآوری مواد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان‌های صمت استان‌ها صرفا بر اجرای صحیح قوانین و ضوابط بورس کالا و حلقه‌های پس از بورس کالا نظارت عالیه دارد.» وی در این نامه با مستندات اعلام کرده است که نرخ سیمان باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و افزایش قیمت پایه، تأثیری روی قیمت تمام‌شده ساختمان ندارد./ مهر