الو دکتر

الو دکتر

در این ستون پاسخ سؤالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره 30001124 روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید، از متخصصان مربوط پیگیری‌می‌کنیم.

سوال: رضا. س هستم، 45 ساله و از تهران تماس می‌گیرم. به پرفشاری خون مبتلا هستم. برای رفع این مشکل، روزی دو بار قرص «والزومیکس» مصرف می‌کنم اما دچار تعرق زیاد و گرگرفتگی می‌شوم به‌طوری که در هوای سرد نیز احساس سرما نمی‌کنم و دائما عرق‌می‌کنم. این مشکل زمان مشخصی ندارد و به معضلی در زندگی من تبدیل شده است. لطفا مرا راهنمایی کنید. 
پاسخ: در سؤال به این نکته اشاره نکرده‌اید که پیش از مصرف دارو هم به این عارضه دچار می‌شدید یا خیر؟ اما فرض را بر این می‌گذاریم که پس از شروع مصرف این دارو، دچار عوارضی شده‌اید که به آن اشاره کردید. اولین احتمال این است که علت این عارضه‌ها، ناسازگاری دارو با بدن شما باشد. بنابراین به پزشک خود مراجعه کرده و مسأله را با او در میان بگذارید. به تشخیص پزشک، تغییر دارو می‌تواند عوارض را برطرف کند. دومین احتمال این است که به مشکلاتی مانند نوسان قند خون (به‌ویژه قند خون بالا) یا چربی خون بالا یا مشکلات هورمونی (به‌ویژه اختلال در عملکرد غده تیروئید) دچار باشید و از آن اطلاع ندارید. این مشکلات نیز می‌تواند زمینه بروز حالت‌های شما باشد. به‌این ترتیب توصیه می‌شود وضعیت سلامت خود را کاملا بررسی کنید. این بررسی با انجام  آزمایش خون و دیگر آزمایش‌های توصیه‌شده توسط پزشک، میسر است.

دکتر اصغر صفرزاده خسروشاهی - متخصص داخلی ــ گوارش و عضو هیات مدیره انجمن آندوسکوپیست‌های ایران
ضمیمه کلیک