اسطوره‌های زشت

نگاهی به زشت‌ترین تندیس‌های ساخته شده از بازیکنان فوتبال

اسطوره‌های زشت

ساخت مجسمه و تندیس افراد مشهور جامعه از دوران باستان در جهان مرسوم بوده‌است. در گذشته و پیش از اختراع دوربین عکاسی، چهره و شمایل افراد مشهور نقاشی و ماندگار می‌شد اما آنها که از مرتبه بالاتری از شهرت و تاثیرگذاری در جامعه برخوردار بودند، به این اکتفا نکرده و تندیسی از خود به یادگار می‌گذاشتند. امروزه با فناوری‌های نوین در عرصه عکاسی و فیلمبرداری دیگر پرتره افراد مشهور رونقی ندارد. اما مجسمه و تندیس همچنان به عنوان نمادی از افراد مشهور ساخته می‌شود. این مجسمه‌ها هم در آگاه‌سازی مردم نسبت به مفاخر علمی و هنریشان تاثیرگذارند و هم به نوعی جاذبه گردشگری در شهرها شده‌اند. این روزها ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها گوی سبقت را از دیگر افراد مشهور و مفاخر علمی و هنری ربوده‌اند. با این حال فوتبالیست‌های کمی افتخار آن را داشته‌اند که تندیسی از آنها در شهر خودنمایی کند. افرادی که از این شانس بهره‌مند می‌شوند، نمی‌توانند چیزی بهتر از آن را در رویاهای‌شان تصور کنند. بااین همه، چنین خوش‌شانسی به‌ راحتی و با کمی اشتباه می‌تواند به هولناک‌ترین کابوس عمرشان تبدیل شود. در اینجا به تعدادی از زشت‌ترین و بدساخت‌ترین مجسمه‌هایی که از فوتبالیست‌ها ساخته شده‌است، می‌پردازیم.

 مارادونا
مارادونا در طول دوران حرفه‌ای و حتی دوران بازنشستگی‌اش، پرحاشیه بود. این حاشیه‌ها حتی به تندیس این اسطوره آرژانتینی نیز راه یافت! مجسمه‌ای که در تجلیل از او در کلکته هند ساخته شد، نتوانست نظر سرسخت‌ترین هواداران مارادونا را هم به خود جلب کند. گویا هدف این بوده که مارادونا را در مدلی تجسم کنند که در دوران جوانی در حال بالا بردن جام جهانی ۱۹۸۶ بوده‌است. با این حال، مجسمه بدتر از آن چیزی بود که کسی تصورش را می‌کرد. این تندیس به حدی خنده‌دار بود که برخی می‌گفتند، بیشتر به روی هاجسون، سرمربی سابق انگلیس شبیه است تا مارادونا!

محمد صلاح 
محمد صلاح ستاره لیورپول یکی دیگر از فوتبالیست‌های معروف جهان است که مجسمه‌اش جای بحث نمی‌گذارد. این بازیکن ۲۶ ساله که به‌ طور قطع به عنوان بهترین بازیکن مصری در حال حاضر شناخته می‌شود، نمی‌توانست تصور کند چه چیزی را به عنوان یک مجسمه افتخار در سرزمین مادری خود دریافت خواهدکرد! این مجسمه وحشتناک و بدساخت در شرم‌الشیخ مصر رونمایی شد. سر مجسمه به طرز اغراق‌آمیزی بزرگ‌تر از بدن اوست. قطعا هدف هنرمند سازنده ناراحت کردن صلاح نبود اما مجسمه مذکور، مطمئنا برای بازیکنی که با گل کردن پنالتی در دقیقه ۹۵ باعث صعود مصر به جام‌جهانی پس از ۲۸‌سال شده بود، اصلا خوشایند نبود.

لوئیس سوارز 
وقتی از بدساخت‌ترین مجسمه‌های فوتبالیست‌های معروف صحبت می‌شود، نام لوئیس سوارز، بازیکن سابق بارسلونا هم به میان می‌آید. این مهاجم هم در تیم باشگاهی و هم در کشورش اروگوئه از احترام بسیار بالایی برخوردار بود اما مجسمه‌ای که برای ادای احترام به او ساخته و نصب شد، انصافا چیز قابل دفاعی برای نوشتن باقی نمی‌گذارد. تندیس سوارز در خارج از یک مرکز خرید در زادگاهش سالتو نصب شد. سوارز ممکن است در بین فوتبالیست‌ها چندان خوش‌تیپ‌ نباشد، اما مجسمه‌ای که از او ساخته شد هم بازتابی مناسب از ظاهر او نبود. بدتر از آن این‌که همین مجسمه بدشکل هم بعدها توسط مهاجمان ناشناس تخریب شد، شاید به سبب زشتی زیادش!

 کریستیانو رونالدو
مجسمه هر فوتبالیستی را اگر بد بسازند، انتظار می‌رود مجسمه معروف‌ترین فوتبالیست جهان را بسیار زیبا بسازند. کریستیانو رونالدو علاوه بر زمین فوتبال، در بیرون از آن از نظر ظاهری همیشه شیک و پر زرق و برق جلوه می‌کند؛ با این همه نمی‌تواند به مجسمه‌ای که به افتخارش در پرتغال ساخته شده‌است، ببالد! مجسمه این ستاره پرتغالی در فونچال در جزیره مادیرا توسط امانوئل سانتوس ساخته شد. پس از انتشار عکس‌های این سردیس در شبکه‌های اجتماعی، این اثر در معرض تمسخر بین‌المللی قرار گرفت. گویا هنرمند با ساختن این اثر بیشتر قصد تخریب رونالدو را داشته تا تحسین او؛ چرا که از نظر همگان این سردیس افتضاح است!