عدد خبر

عدد خبر

0.9 درصد
کاهش نرخ تورم ماهانه

مرکز آمار ایران از کاهش 0.5درصدی نرخ تورم نقطه‌ای خبر داد و اعلام کرد: نرخ تورم ماهانه در آبان‌ماه امسال با کاهش 0.9درصدی نسبت به ماه قبل به 2.1درصد رسید. همچنین تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم آبان‌ماه حاکی از این است که تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 1.3درصد و 2.7درصد بوده است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 37.3درصد است که نسبت به ماه قبل 0.4واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 52.3درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.9واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای در آبان‌ماه 1401، برابر 48.1درصد رسید‌.

9 درصد
رشد تولید فولاد ایران
 
انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ایران در ۱۰‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع ۲۵میلیون و ۱۰۰هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۹درصدی بود که جایگاه ایران تثبیت شد. میزان تولید فولاد خام ایران در اکتبر سال جاری میلادی نیز با 3و5درصد رشد نسبت به اکتبر ۲۰۲۱ میلادی به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن افزایش یافت. فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۲۲ میلادی یک میلیارد و ۵۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از افت 3.9درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این در حالی است که ۶۴ کشور فولادساز جهان در ماه اکتبر ۲۰۲۲ میلادی، ۱۴۷میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند‌.

14 نیروگاه
مازوت مصرف می‌کنند

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیر‌عامل شرکت برق حرارتی: از ۱۳۲نیروگاه موجود در کشور سوخت دوم ۱۴نیروگاه مازوت و بقیه گازوئیل است. یعنی کمتر از ۱۰‌درصد می‌توانند از مازوت استفاده کنند و بقیه قادر به مصرف نیستند. از ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی ۶۸‌درصد مالک خصوصی و ۳۲‌درصد مالک دولتی است. امسال ۱۰۷‌هزار مگاوات در دست تعمیرات داریم که از این میزان 33 هزار و 500 واحد را به تعمیرات بردیم که تا پایان اردیبهشت آینده کامل می‌شود. تنها نیروگاه تهران که مازوت مصرف می‌کرده نیروگاه بعثت بوده که از سال ۸۸ تاکنون مصرف نکرده است. براساس آمار روزانه ۷۷‌میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده، هفت میلیون لیتر گازوئیل و ۲۰ میلیون لیتر مازوت مورد استفاده قرار گرفت.