دانشمندایرانی، فیبر نامرئی ساخت

دانشمندایرانی، فیبر نامرئی ساخت

دانشمندان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن به سرپرستی دکتر‌عسگر فرحناکی می‌گویند فیبر نامرئی یا FibreX تا ۲۰درصد فیبر رژیمی بیشتری را بدون هیچ اثر قابل‌تشخیصی به طعم، رنگ یا بافت غذا می‌افزاید.

بهتر از همه این‌که این پژوهشگران می‌گویند می‌توان آن را از نشاسته‌هایی تهیه کرد که درغیراین‌صورت چیزی جز ضایعات و زباله‌های کشاورزی نخواهند بود. بنابراین «فیبرنامرئی» جدیدی که توسط پژوهشگران RMIT در همکاری با گروه مهندسی ریزفناوری ساخته شده است، می‌تواند اختراع مهمی باشد. 
دکتر عسگر فرحناکی می‌گوید: اکنون می‌توانیم بدون تغییر طعم یا بافت که یکی از مشکلات اصلی بسیاری از مکمل‌های فیبر تجاری تا به امروز بوده است، فیبر اضافی را به غذاهایی مانند نان‌سفید و سایر مواد اصلی اضافه کنیم .پژوهشگران در آزمایش‌های طعم نان و کیک متوجه شدند که FiberX می‌تواند بین ۱۰تا ۲۰درصد فیبر بیشتری را قبل از این‌که مردم متوجه تفاوت آن شوند وارد غذاها کند. آزمایش‌های آزمایشگاهی روی نشاسته‌های فرآوری‌شده نشان داد که این فرآیند اصلاح شیمیایی می‌تواند به طور قابل اعتمادی بیش از ۸۰درصد نشاسته را به فیبر غذایی تبدیل کند، اما پژوهشگران می‌گویند اکنون در حال کار روی روش‌های فیزیکی یا آنزیمی برای دستیابی به همین نتیجه هستند که در نهایت به آنها اجازه می‌دهد برچسب «بدون مواد شیمیایی» دریافت کنند و محصولی که برای محیط زیست مناسب‌تر است را هم به تولید برسانند./ ایسنا