قصاص برای قاتل عاشق، دیه مجازات نخبه‌شیمی

2متهم به قتل با 2سرنوشت متفاوت در دادگاه رو‌به‌رو شدند

قصاص برای قاتل عاشق، دیه مجازات نخبه‌شیمی

دو متهم به قتل در دو پرونده جداگانه پس از محاکمه در دادگاه کیفری یک استان با سرنوشتی متفاوت رو‌به‌رو شدند. یکی از متهمان با مجازات قصاص رو‌به‌رو شد اما متهم دیگر با حکم دادگاه از مجازات قصاص رها شد.

قصاص فرجام جنایت کارگر عاشق
به گزارش خبرنگار جام‌جم در نخستین پرونده، مرد جوانی که پس از شنیدن جواب منفی ازدواج، دختر مورد‌علاقه‌اش را کشته بود به قصاص محکوم شد.  تحقیقات جنایی در این پرونده از پاییز سال 96 و با کشف جسد خونین دختر جوانی در یک ساختمان نیمه‌ساز در شهرری آغاز شد. دختر جوان با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود. با شناسایی هویت مقتول و ردیابی تماس‌هایش مشخص شد دختر جوان با یک مرد افغان به نام نعیم در تماس بوده است. نعیم که کارگر ساختمانی بود، بعد از قتل به محل نامعلومی گریخته بود. سرانجام متهم هنگام فرار از مرز دستگیر شد. 
او در اعترافاتش گفت: «حدود هشت ماه قبل با نرگس-مقتول- آشنا شدم. او می‌دانست من افغان هستم و در ساختمان نیمه‌کاره کار می‌کنم. در این مدت به بهانه‌های مختلف 28 میلیون تومان از من گرفت. قرار بود با هم ازدواج کنیم اما ناگهان تصمیمش عوض شد و قصد داشت به این رابطه پایان دهد. می‌گفت کاری پیدا کرده و ماهی دو میلیون تومان درآمد دارد. دیگر نمی‌خواهد با من ازدواج کند. یک روز او را به ساختمان نیمه‌ساز دعوت کردم و خواستم 28 میلیون تومان را برگرداند اما او با خونسردی گفت هرکاری می‌خواهی بکن. این خونسردی نرگس مرا عصبانی کرد و با چاقو چند ضربه به او زدم. غرق در خون روی زمین افتاد و من فرار کردم.»
با تکمیل تحقیقات در دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. در جلسه محاکمه، اولیای دم برای قاتل دخترشان درخواست قصاص کردند. متهم هم در دفاع از خود گفت: «من عاشق نرگس بودم و می‌خواستم با او ازدواج کنم اما او با کارهایش باعث شد مرتکب قتل شوم. حالا هم از کار خود پشیمانم.»
قضات دادگاه پس از رسیدگی به این پرونده، نعیم را به قصاص محکوم‌کردند.

رهایی نخبه شیمی از قصاص
در دومین پرونده، پسر جوان که متهم است با محلول دست‌ساز باعث مرگ دوستش شده بود، با تبرئه از اتهام قتل عمد به جرم قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه محکوم شد. سعید که از نخبه‌های شیمی است، خرداد سال99 بعد از بدحال شدن دوستش، او را به پارکینگ خانه‌شان منتقل کرد و با اورژانس تماس گرفت. امدادگران با حضور در محل متوجه مرگ این جوان شدند. جسد به پزشکی‌قانونی منتقل و مشخص شد او بر اثر مسمومیت با کلر و ماده دیگری به نام دی‌اتیل جان باخته است. این در حالی بود که خانواده جوان فوت‌شده که قرار بود چند روز دیگر برای ادامه تحصیل به آمریکا برود از دوست او به اتهام قتل عمد شکایت کردند. 
سعید در تمام مراحل تحقیقات منکر قتل شد و بدین ترتیب پرونده به شعبه 11 دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. سعید در ابتدا از قتل‌عمد تبرئه و به پرداخت دیه محکوم شد. با اعتراض مجتبی حسین‌پور، وکیل اولیای دم پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال و حکم در آنجا شکست. سعید بعد از دومین محاکمه به قصاص محکوم شد که این حکم هم در دیوان‌عالی کشور شکسته شد. این بار سعید در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد که اولیای دم برای او قصاص خواستند. سعید هم در دفاع از خود گفت: «من از دوره مدرسه به ترکیب دی‌اتیل و کلروفوم اعتیاد پیدا کرده و آن را می‌خوردم. روز حادثه دوستم برای مشاوره درباره یک پروژه به خانه‌مان آمد که این محلول را خورد و حالش بد شد. من قصدی برای کشتن او نداشتم.»
قضات دادگاه کیفری پس از مشورتی طولانی، قتل را شبه‌عمد تشخیص داده و سعید را به پرداخت دیه محکوم کردند.