گمرک و منطقه آزاد دوبازوی تقویت اقتصادملی

گمرک و منطقه آزاد دوبازوی تقویت اقتصادملی

در نخستین ماده قانون تشکیل مناطق آزاد و ویژه، هدف از تشکیل این مناطق تقویت صادرات، پردازش‌کالا،صادرات مجدد و ترانزیت کالا در جهت افزایش تولید، اشتغال مولد و تجارت جهانی بیان شده است که بیشتر وظایفی گمرکی است.

واحد امور گمرکی اولین واحد اجرایی پس از تشکیل سازمان است و در تمامی مناطق آزاد و ویژه سازمان های مسئول، دارای تشکیلات گمرکی می‌باشند. تمامی واحد های تجاری و افراد حقیقی که در محدوده منطقه آزاد فعالیت می‌کنند از ابتدای ورود کالا تا فرآیندهای تولید و صدور کالا موظف هستند با این اداره هماهنگی لازم را به عمل آورند. البته اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت ایجاد کسب و کار در مناطق آزاد تجاری، مستثنی شدن از قوانین گمرکی است. همچنین شرکت‌های ثبت شده در مناطق آزاد، تا 20 سال از پرداخت مالیات معاف هستند و تردد و اقامت اتباع خارجی در منطقه‌ آزاد تجاری آسان است. افراد می‌توانند به آسانی ارز و سرمایه‌ خود را به خارج از کشور یا سایر مناطق آزاد انتقال دهند. 
اشتغال نیروی کار ایرانی و خارجی در این مناطق از مقرراتی ساده پیروی می‌کند. در منطقه‌ آزاد، شما می‌توانید شرکت خود را با 100% مالکیت خارجی ثبت کنید. تعرفه‌های خدمات و حمل و نقل در فرودگاه‌های مناطق آزاد تجاری کمتر است. cاینها مزایای مناطق آزاد تجاری و صنعتی هستند.  
در تمامی دنیا مناطق آزاد در یک محدوده محصور شده با وسعت محدود،‌ برای تجارت و کار صنعتی و اقتصادی با تمام زیرساخت های لازم احداث شده اما در ایران مناطق آزادی به وسعت ۴۰۰ هزار هکتار همچون منطقه آزاد ماکو بدون هرگونه زیرساختی راه اندازی شد.  بعد از جنگ جهانی دوم نماد پیشرفت و توسعه یافتگی کشور ها ساختن پل بود . پلی ساخته میشد حتی رودخانه ای نبود.  گسترش مناطق آزاد تجاری  در ایران نیز به نظر می رسد تنها یک بازی سیاسی برای جلب توجه مردم و حیاط خلوت سیاسیون و نمایندگان بوده است. 
مناطق آزاد بایدبه محل ورود فناوری های پیشرفته به داخل کشور باشند  همچنین محلی باشد برای تولید بدون دغدغه محصولات داخلی و صادرات آنها در حالی که هم اکنون مناطق آزاد تبدیل به دروازه واردات کالاهای خارجی گشته اند و در این مناطق به جای کارگاه‌های تولیدی تنها مجتمع های تجاری لوکس در حال احداث است.  امروز مناطق آزاد کشور، عمدتاً به واردات كالاهای لوكس و غیر ضروری، به داخل كشور محدود شده‌اند. علت این امر را می‌توان فقدان مقررات و قوانین روشن جهت فعالیت این‌گونه مناطق دانست. در چند سال اخیر برخورد غلطی که با تولید کنندگان در مناطق آزاد شده باعث دلسردی سرمایه‌گذاران فعلی و فرار سرمایه‌گذاران جدید به کشورهای همسایه شده است و معتقد هستیم مشوق‌های معافیت مالیاتی و گمرکی باید اعمال شود  موضوع دیگر  ابلاغ قانون 13 دی ماه 1400 مبنی بر دریافت مجدد مالیات ارزش افزوده مورد انتقاد همگان است. ابلاغ این قانون فشار مضاعفی بر تولید کنندگان در مناطق آزاد ایجاد کرده است.