۲۳کشته و ۳۰زخمی در انفجار شمال‌افغانستان

۲۳کشته و ۳۰زخمی در انفجار شمال‌افغانستان

انفجار در یک مدرسه دینی در ولایت سمنگان در شمال افغانستان، ۲۳ کشته و ۳۰ زخمی برجا گذاشت.

این انفجار هنگام نماز عصر در مدرسه علمیه «جهادیه» در میدان سرک بندر در حومه شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان رخ داد. یک پزشک به خبرگزاری فرانسه گفت همه قربانیان از «کودکان و مردم عادی» هستند.  عبدالمنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان نیز در توییتی گفت که نیروهای امنیتی وارد عمل شده و برای شناسایی عاملان این انفجار اقدام کرده‌اند. جزئیات بیشتری از این انفجار و عوامل آن هنوز منتشر نشده است. شماری از منابع علت این انفجار را حمله انتحاری و شماری دیگر نیز انفجار ناشی از مواد منفجره عنوان می‌کنند.
در همین حال، منیر رحیمی، سخنگوی پلیس سمنگان در گفت‌وگو با آوا، انفجار را تایید کرد اما گفت که هنوز جزئیات این رویداد دقیق معلوم نشده است. براساس گزارش شاهدان عینی، مصدومان این انفجار به بیمارستان ولایتی سمنگان منتقل شده‌اند. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، سجاده‌های خونین و اجساد و آوار را در محل حادثه نشان می‌دهد. برخی رسانه‌های محلی گزارش دادند که مقامات طالبان از فیلمبرداری مردم در نزدیکی محل جلوگیری کردند.
هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. در ماه‌های اخیر ده‌ها انفجار و حمله با هدف قرار دادن غیرنظامیان رخ داده است که شاخه محلی گروه داعش با عنوان داعش خراسان مسئولیت اکثر آنها را برعهده گرفته است.
دو ماه قبل بود که حمله انتحاری به یک مرکز آموزشی در غرب شهر کابل، باعث کشته شدن 35 نفر از دانش‌آموزان و زخمی شدن بیش از 80 نفر دیگر شد. به گفته سخنگوی پلیس طالبان عامل انتحاری بمب همراه خود را در بین دانش‌آموزانی که در مرکز آموزشی کاج برای آزمون ورودی دانشگاه آماده می‌شدند، منفجر کرده است. 
دشت برچی در غرب کابل منطقه سکونت شیعیان و به‌ویژه اقلیت هزاره است. این گروه قومی‌مذهبی، یکی از اهداف اصلی گروه‌های تروریستی تکفیری به‌ویژه داعش است. همین آموزشگاه چهار سال پیش هم هدف حمله خونین دیگری با ۲۰۰ کشته بود.