لزوم اتحاد در برابر استعمار رسانه‌ای

رئیس رسانه‌ملی در جمع خبرنگاران رسانه‌های هند تاکید کرد

لزوم اتحاد در برابر استعمار رسانه‌ای

پنجاه‌و‌نهمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه امسال در دهلی‌نو با حضور رؤسا و نمایندگان رسانه‌های ۷۲کشور جهان آغاز به کار کرد. این اتحادیه در سال ۱۹۶۴ و ابتدا با ۱۷۰عضو از ۵۳ کشور جهان پایه‌گذاری شد و به‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای در سطح جهان فعالیت می‌کند و مأموریت آن، تقویت همکاری، هماهنگی، فعالیت‌های مشترک و رایزنی در حوزه‌های برنامه‌ای، فنی، آموزشی، حقوقی و نیروی انسانی اعضای اتحادیه به‌ منظور تقویت و توسعه رادیووتلویزیون‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه است. اتحادیه ABU با سه میلیارد مخاطب در کشورهای منطقه بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تشکل رادیووتلویزیونی در جهان به‌شمار می‌رود. پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما که برای شرکت در پنجاه‌و‌نهمین مجمع‌عمومی اتحادیه رادیو  و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه به هند سفر کرده است؛ در طول این سفر دیدارهایی داشت و همچنین در نشستی با اهالی رسانه صحبت کرد و از ارزش‌های مشترک ایران و هند گفت. در ادامه مشروح این سخنان آمده است.

جبلی در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف هند، با تشریح وجوه و ابعاد اشتراکات دو کشور گفت: ارزش‌های مشترک بین ایران و هند بسیار زیاد است و ما به‌عنوان رسانه‌ نقش مهمی در تقویت این رابطه‌ها داریم.
به گزارش روابط‌عمومی رسانه‌ملی وی افزود: هند کشوری بزرگ، قدرتمند و تاثیرگذار در آسیا و جهان به‌شمار می‌آید و ایران نیز کشوری بزرگ در غرب آسیاست که در عرصه‌های مختلف جهانی تاثیرگذار است.
جبلی با تاکید بر نقش رسانه‌های دو کشور در ارتقای روابط اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای ایران و هند اضافه‌کرد: باید تعاملات دو کشور بیشتر از پیش شود و در این میان رسانه‌های ایران و هند نقش بسزایی در تقویت تبادلات دوجانبه دارند.رئیس سازمان صداوسیما در ادامه، استعمار کهن را محصول لشکرکشی به کشورها و تصاحب حاکمیت ملت‌ها بر سرزمین‌ها و منابع‌شان خواند و گفت: استعمارگران پس از روی کار آمدن، حتی از جان مردمان کشورهای مستعمره نیز برای رسیدن به منافع خودشان بهره می‌بردند.جبلی اضافه کرد: خوشبختانه استعمار قدیم دیگر وجود ندارد اما استعمار جدید با شیوه نوین وارد میدان شده‌است. آنها همان کشورهای استعمارگر قدیم هستند که اکنون جریان غالب رسانه‌ای را در دست گرفته‌اند.
وی با بیان این‌که استعمار جدید از طریق رسانه‌ها همان اهداف استعمار قدیم را در پیش گرفته است، گفت: نتیجه استعمار قدیم قیام دیر یا زودهنگام مردم برای اخراج استعمارگران بود اما استعمار جدید با در دست‌داشتن رسانه‌ها، از آنها علیه ملت‌های آزادیخواه بهره می‌برد و با پنهان‌کردن خود در جریان اطلاع‌رسانی‌، همچنان دیگران را مستعمره خود می‌خواهد. 

رفتار دیکتاتورمآبانه سکوهای انتشار
رئیس رسانه‌ملی به وجود فرهنگ‌های اصیل و تمدن کهن دو ملت بزرگ هند و ایران اشاره کرد و گفت: غرب از طریق رسانه‌ها می‌خواهد کشورهای مختلف از جمله ما و شما را به استعمار خود درآورد. 
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه‌های غربی و غول‌های تولیدات هنری و... از جمله‌ هالیوود علیه ما دست به کار شدند و فیلم‌های ضدایرانی‌ای چون «بدون دخترم هرگز» در راستای اهداف غرب در هالیوود ساخته شد.
جبلی اضافه کرد: جشنواره‌های فیلم در غرب فقط فیلم‌هایی از ایران را می‌پذیرند که سیاه‌نمایی و جنبه‌های منفی کشورمان را نشان دهند. آنها برخلاف ادعاهای‌شان مبنی بر آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات اقدام می‌کنند و اجازه انتشار مطالبی برخلاف میل‌شان را نمی‌دهند.
رئیس صداوسیما تصریح کرد: حتی سکوهای انتشار تحت کنترل آنها از جمله اینستاگرام، توییتر، تلگرام و واتس‌‌اپ هم رفتار دیکتاتور مآبانه دارند. 
جبلی یادآور شد: آمریکایی‌ها فرمانده محبوب نظامی ما یعنی سردار سلیمانی را به شهادت رساندند، فرمانده‌ای که قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریست بود ولی مشی تروریسم رسانه‌ای‌ غرب در حدی دنبال می‌شود که اگر شما در اینستاگرام عکسی از او منتشر کنید، فوری صفحه شما را می‌بندند.
رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: دولت‌ها و ملل مستقل بزرگ باید همکاری بیشتری داشته باشند، جریان رسانه‌ای غرب، با ما، فرهنگ و تمدن ما و اهداف دو کشور ایران و هند موافق نیستند و از این‌رو ما باید تلاش کنیم تا پیش از این با یکدیگر همکاری کنیم. جبلی همچنین از اصحاب رسانه‌های هند خواست به ایران سفر کنند تا با بسط روابط رسانه‌ای و شناخت متقابل، تعاملات دو کشور افزایش یابد.
وی در پایان بیان کرد: اگر می‌خواهیم کشورهایی بزرگ و تاثیرگذار در جهان باشیم، باید با هم کار کنیم. توانمندی‌های ایران و هند بسیار زیاد است و در کنار یکدیگر می‌توانیم در برابر استعمارگران جدید بایستیم و پیشرفت کنیم.