فواید اسفناج

فواید اسفناج

از بین تمام سبزیجات سبزبرگ، اسفناج یکی از همه‌کاره‌ترین آنهاست. می‌توانید آن را به اسموتی‌ها اضافه کنید، در سالاد به‌صورت خام نوش جان کنید، بخارپز کنید و به عنوان غذای جانبی تفت دهید، به خورش‌ها اضافه کنید و حتی آن را با مواد پخته‌شده در بورانی‌ها مخلوط کنید اما فواید این برگ سبز برای سلامت بدن چیست؟

سرشار از مواد مغذی: سه فنجان اسفناج خام تقریبا 20 کالری، کمتر از یک گرم چربی، دو گرم پروتئین، سه گرم کربوهیدرات و دو گرم فیبر دارد. این میزان بیش از 300 درصد از میانگین میزان موردنیاز روزانه ویتامین K را تامین می‌کند. 
سرشار از آنتی‌اکسیدان: این ترکیبات به محافظت از شما در برابر سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی- عروقی و التهابی کمک‌می‌کند.
محافظت در برابر بیماری‌ها: اسفناج می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. مصرف بیشتر اسفناج ممکن است به مهار بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و چاقی کمک کند.
پشتیبانی از سلامت مغز: اثرات ضدالتهابی اسفناج، آن را به ماده‌ای کلیدی برای محافظت از مغز - به‌ویژه از نظر پیری-تبدیل می‌کند.  
کنترل فشار خون: اسفناج منبع نیترات است. نیترات‌ها رگ‌های خونی را باز یا گشاد می‌کنند و جریان خون را بهبود می‌بخشد و استرس وارد بر قلب را کاهش می‌دهد.
تقویت سلامت چشم: یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در اسفناج، لوتئین، ممکن است خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) را کاهش دهد. این بیماری از دلایل اصلی از دست دادن بینایی برای افراد بالای 55 سال است.

7 نشانه که بدن شما به پاکسازی نیاز دارد
نفخ و دل درد
یبوست و مشکلات گوارشی
مشکلات  خواب
بروز جوش‌های پوستی و آکنه
اشتهای بیش از حد
سر درد  و  میگرن
خستگی و ضعف

زرشک آبگیری چه فوایدی دارد؟
زرشک آبگیری یا سیاه، نوعی زرشک آبی است که جهت تهیه آب زرشک کاربرد دارد و نسبت به انواع زرشک‌های پلویی نظیر دانه اناری و پفکی از نظر مرغوبیت در درجه پایین‌تری است ولی خواص درمانی و تغذیه‌ای یکسانی دارند. در حال حاضر زرشک پفکی به‌عنوان مرغوب‌ترین نوع زرشک در ایران شناخته شده است. از دیدگاه طب ایرانی، زرشک طبع سرد و خشکی دارد و مهم‌ترین خاصیت آن ویتامین C بالاست که می‌تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی بالا ببرد. زرشک آبی می‌تواند تا حدودی از پرفشاری خون بکاهد و علائم اختلالات بیماری کبد چرب را تسکین دهد. متخصصان طب ایرانی مصرف زرشک را به خانم‌هایی که دوره یائسگی آنها نزدیک است، توصیه کرده‌اند. زرشک به‌دلیل طبع سرد، قابض و نفاخ است و برای مزاج‌های سرد محدودیت مصرف دارد.