اینجا قطب اقتصاد است

اینجا قطب اقتصاد است

وقتی از سواحل مکران صحبت به میان می‌آید، منظور ظرفیت‌هایی است که شاید هرگز حتی در موردشان چیزی نشنیده‌باشیم.

مکران را با اقتصاد دریایی و تولید میگو و ماهی و گردشگری و منابع طبیعی و بکرش می‌شناسند اما کافی است در این میان فقط تولید جلبک و خیار دریایی را مد نظر داشت تا بدانیم تا چه حد این منطقه توانمند است. سواحل مکران می‌تواند از گواتر تا زرآباد به قطب تولید جلبک و خیار دریایی تبدیل شود. به خصوص وقتی در نیمه دوم سال1400 زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با هدف تولید این محصولات به بخش خصوصی واگذار و عملیات اجرایی این طرح مهم آغاز شد. سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومانی بخش‌خصوصی در حوزه سواحل مکران سیستان و بلوچستان در محدوده شهرستان دشتیاری در ۵۰ کیلومتری نوار ساحلی چابهار - بریس واقع شده و در این حوزه می‌توان پیش‌بینی ایجاد ۳۰۰ موقعیت شغلی را داشت. امروز آبزیان دریایی، با توجه به ارزش غذایی بالا در سبد غذایی خانواده‌ها جایگاه مناسبی پیدا کرده‌اند و یکی از آبزیان مهم پرورشی در آب دریا، خیار دریایی است.این جانوران به علت درصد پروتئین بالا، کندروئیتین سولفات، گلیکوزید ساپونین و نداشتن کلسترول در کشورهای مختلفی از قبیل هند، مالزی، اندونزی، ژاپن، ایتالیا و آمریکا پرورش داده می‌شوند. ظرفیت تولید جلبک و خیار دریایی در سواحل مکران سالانه 5800 تن از نوع ماکرو و میکرو است.
عواملی نظیر پراکنش وسیع، پرورش نسبتا آسان، رشد سریع در تراکم بالا و جیره غذایی مصرفی با قیمت پایین باعث شده منطقه ساحلی چابهار - گواتر به مکانی مستعد برای پرورش خیاران دریایی تبدیل شود. نتایج اقدامات قبلی نشان می‌دهد که زمان بازگشت سرمایه در این پروژه بسیار عالی است و نرخ بازدهی آن ۷۵ درصد است که کاملا مقرون به صرفه بودن طرح را نشان می‌دهد. اما این تمام ماجرا نیست و سواحل مکران علاوه‌بر ظرفیت تولید خیار و جلبک و صدها فرصت آبزی پروری، ۱۱اسکله و جایگاه تخلیه صید، 2500 شناور اعم از قایق و لنج، حدود ۲۵هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۸ تعاونی صیادی، شش شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۰واحد تولیدی صنایع شیلاتی دارد که از جمله ظرفیت‌های شیلاتی برای رونق تولید و اشتغال هستند.
سواحل مکران با برخوردار بودن ظرفیت بالقوه پرورش میگو با بیش‌از ۴۲هزار هکتار اراضی مستعد که ۴۱درصد صید آب‌های جنوب را شامل می‌شود، به تنهایی قطب بزرگ تولید این آبزی است. 
این منطقه به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتا شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان در توسعه آبزی‌پروری می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند. همچنین اسکله‌های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مکران دارند و علاوه‌بر این ظرفیت مهمی در بحث گردشگری به حساب می‌آیند.دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روزافزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه سیستان و بلوچستان مطرح کرده‌است.

سجاد مرسلی - گروه ایران