مستند سیاسی بسازید!

مستند سیاسی بسازید!

فرانسه پس از پایان جنگ جهانی و در دوران بازسازی فرهنگی خود به این نتیجه رسید که تنها نمی‌توان از طریق ادبیات در جهان رسانه‌ای‌شده امروز حضور و حرفی برای گفتن داشت. به همین دلیل تلاش کرد در حوزه فیلم و رسانه نیز سهم خود را بگیرد. تشکیل شبکه آرته به عنوان یک مرجع مهم در خصوص تولید و پخش آثار سینمای هنری و مستند در جهان به همین دلیل صورت گرفت. تاسیس این شبکه در حقیقت تحقق ایده مشترک فرانسوا میتران، رئیس‌جمهور وقت فرانسه و هلموت کهل صدر اعظم سابق آلمان برای ایجاد یک شبکه فراملی مشترک بود.

سال 1994 اداره «مدیریت سمعی-بصری خارجی» به عنوان بخشی از وزارت خارجه فرانسه شکل گرفت. این اداره، شکل توسعه‌یافته بخش مدیریت ارتباطات بود که در دهه 80 ایجاد شده بود. این ادارات دو شبکه تلویزیونی را ایجاد کردند TV5:در سال 1984 و شبکه Arte در سال 1992. این تصمیم بسیار هوشمندانه بود و درست اجرا شد چرا که امروزه این شبکه‌های تلویزیونی تأثیر فرهنگی فراوانی بر اروپا و کل جهان دارد. البته این اداره بعدا یعنی از سال 2010 به وزارت فرهنگ و ارتباطات منتقل شد ولی همچنان براساس سیاست‌های راهبردی فرانسه در ایجاد اتحاد با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی عمل می‌کند. شبکه آرته که بر همین اساس میان دو کشور فرانسه و آلمان مشترک است و به این دو زبان برنامه تولید می‌کند، با شعار «ماجراجویانه زندگی کنیم » در استراسبورگ فرانسه مستقر است و البته یکی از دفاتر اصلی آن در بادن‌بادن آلمان قرار دارد. مستندهای بلند ۹۰دقیقه‌ای و برنامه‌های سریالی هشت ساعته و همچنین فیلم‌های کوتاه از شبکه آرته پخش می‌شود.
این شبکه سعی دارد خود را به عنوان مرجعی برای فرهنگ و هنر و به عنوان شبکه فرهنگ اروپا معرفی کند. حمایت از تولید، سرمایه‌گذاری و پخش برنامه‌ها و فیلم‌های هنری و مستند و معرفی استعدادهای هنری در کشورهای مختلف جهان از جمله سیاست‌های این شبکه است و نگاه ویژه‌ای به خاورمیانه و به خصوص ایران دارد. پخش آثاری از هنرمندان ایرانی، در زمینه فیلم داستانی و مستند با نگاه و رویکرد مورد حمایت سیاستگذاران فرانسوی همیشه در برنامه‌های این شبکه جای ویژه‌ای داشته است. 
مسئولان این شبکه تاکنون چند بار به مناسبت‌های مختلف از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم حقیقت به ایران آمده‌اند. در یازدهمین دوره این جشنواره، فابریس پوشو مدیر این شبکه به ایران آمد و در معرفی شبکه خود، آرته را اصلی‌ترین پخش‌کننده مستند در سطح جهان معرفی کرد که در سال 400 ساعت به صورت اختصاصی مستند پخش می‌کند.
دو سال بعد هم مسئول خرید فیلم شبکه آرته به تهران آمد و گفت به نظر وی روزی این شبکه به زبان فارسی هم برنامه پخش خواهد کرد. پیتر گوتشالک در این نشست خطاب به فیلمسازان جوان ایرانی که قصد دارند فیلم‌های مستند تولید کنند، توصیه‌هایی کرد و گفت: برای ایده‌ای که دارید تهیه‌کننده‌ای خوب پیدا کرده و سعی نکنید همه کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. تمرکز را روی کار خلاقانه بگذارید و اگر به سازماندهی و تهیه‌کنندگی علاقه دارید چارچوب کارتان را تغییر دهید. حتما مستند سیاسی بسازید تا دیده شوید، حرف‌زدن از محیط زیست و حیات وحش و هر موضوع دیگری اگر درست انجام شود، می‌تواند چنان ابعادی پیدا کند که از یک مستند سیاسی هم فراتر برود.باورش سخت است اما واقعا یک مسئول شبکه فیلمسازی به تهران آمده و در یک برنامه رسمی به کارگردان‌های جوان ایرانی درباره این‌که چگونه و برچه اساسی فیلم بسازند، راهکار داده است!