باران امسال، ما را از خشکسالی نجات می‌دهد؟

بررسی وضعیت آب‌وهوا و بارش‌ها در گفت‌وگو با کارشناسان

باران امسال، ما را از خشکسالی نجات می‌دهد؟

دو سالی می‌شد که باران کمتر خاک کشور ما را معطر می‌کرد و حسرت دیدن برف و برف بازی به دل بچه‌ها مانده‌است. بیشتر کارشناسان این حوزه خبر از خشکسالی‌ها می‌دادند و بارها اظهار نگرانی می‌کردند که این بحران بی‌آبی می‌تواند شرایط را برای بخش کشاورزی تا حدود زیادی دچار بحران کند.

باران امید 
ابرهای سیاه و خاکستری که روی شهرها سایه گسترد و قطره‌های باران را به پنجره خانه‌ها کوبید، کورسوی امید برای ادامه یافتن بارش‌ها را در کشور روشن کرد. موضوعی که حسین اردکانی، پدرعلم هواشناسی در گفت‌وگو با «جام‌جم» هم به آن اشاره و پیش‌بینی کرد امسال زمستان بهتری نسبت به دو سال گذشته خواهیم داشت. 
او تاکید می‌کند علت کم بارشی‌هایی که با آن روبه‌رو بودیم به مسأله تغییر اقلیم بازمی‌گردد که متاسفانه برخی موضوع تغییر اقلیم را قبول ندارند و علت اصلی را افزایش بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی می‌دانند. البته سوخت‌های فسیلی در این رابطه بی‌تاثیر نیست؛ اما علت اصلی هم نمی‌تواند باشد.
این پیشکسوت علم هواشناسی توضیح می‌دهد که بارش‌ها تقریبا تا سه‌شنبه ادامه پیدا می‌کند و ممکن است از شدت آن کم شود. این بارش‌ها از سامانه پربارشی که از شمال کشور وارد شده نشأت می‌گیرد و آذربایجان‌شرقی و غربی، تهران و مشهد را در برگرفته و ممکن است دمای هوا را در چند روز آینده در برخی مناطق حتی به زیر صفر برساند.
به اعتقاد او، این بارش‌ها موقت است و طی دو سه روز آینده یک سامانه بارشی وارد کشور می‌شود که خوزستان، شمال کرمان و استان فارس را تحت تاثیر خود قرارمی دهد. در این مناطق هم بارش تا چند روز ادامه پیدا می‌کند اما در هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که بارش‌ها کمتر شود. اما دو هفته بعد یک سامانه بارشی از مدیترانه و شمال اروپا وارد کشور ما خواهدشد که بارش‌های خوبی را نیز با خود به همراه خواهدداشت. 
   
بارش‌هایی نویدبخش
پدر علم هواشناسی با اشاره به این‌که تقریبا آب قابل ملاحظه‌ای در پشت سدها جمع می‌شود تاکید می‌کند: پیش‌بینی‌ها و وضعیت نقشه‌های هواشناسی این نوید را به ما می‌دهد که امسال در زمستان بارش‌های خوبی خواهیم داشت و در بهار شرایط به مراتب بهتر خواهدبود و امیدواریم این باران امسال به حد نرمال برسد. 
به نظر او، این موضوع که این بارش‌ها تا چه میزان می‌تواند مشکل بی‌آبی را برطرف کند، ریسک بزرگی است اما نقشه‌ها نشان می‌دهد این بارش‌ها قابل ملاحظه بوده و بارش‌ها در بهار امسال می‌تواند تا حدودی بی‌بارانی در دو سال گذشته را تا حدودی جبران کند. 
 
 برف بی برف
با این که پیش‌بینی‌ها از بارش باران خبر می‌دهد اما امسال هم خبری از برف نیست این را اردکانی می‌گوید و توضیح می‌دهد که در کوهستان بارش برف خواهیم داشت اما در زمستان کمتر در مناطق شهری برف می‌بینیم. البته در بهمن ماه هجوم هوای سرد در کشور را خواهیم داشت که دمای هوا را به طور محسوس کاهش خواهد داد. 
   
احتمال آبگرفتکی در استان‌های جنوبی جدی است
بارش‌ها هم استان‌های شمالی و هم استان‌های جنوبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوعی است که صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به جام‌جم توضیح می‌دهد و می‌گوید: سامانه پر بارشی که از شمال کشور وارد شده‌است استان‌های آذربایجان شرقی و غربی،گیلان، مازندران، زنجان، البرز و تهران را تحت تاثیر خود قرار داده و تا دوشنبه نیز بارش باران ادامه پیدا می‌کند.  این کارشناس حوزه هواشناسی به این نکته اشاره می‌کند که از روز دوشنبه بارش‌ها در کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و کرمان و هرمزگان آغاز و تا چند روز ادامه پیدا می‌کند اما باید توجه داشت که بارش‌ها در این استان‌ها قابل ملاحظه است. در ارتفاعات این مناطق بارش‌ها به شکل برف و در جنوب ارتفاعات این بارش‌ها به صورت باران است. البته شدت این بارش‌ها بالاست و هشدار آبگرفتگی در این استان‌ها داده می‌شود؛ به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از این آبگرفتگی‌ها در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در نظر گرفته شود.
   
زمستان بهتری نسبت به سال قبل داریم 
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بهمن و اسفند سامانه‌های پربارش وارد کشور می‌شود و باران خواهیم داشت به همین دلیل ضیاییان بر این موضوع تاکید می‌کند که طبیعتا پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها بهتر از سال گذشته باشد. در واقع بارش‌ها به سمت نرمال شدن پیش می‌رود و امیدواریم سهم باران زمستانی را از بارش‌های امسال دریافت کنیم و بیش از سال‌های قبل باران داشته‌باشیم.  اما او بر این موضوع هم تاکید می‌کند که این به معنای جبران بی‌بارشی‌های سال‌های قبل نخواهدبود و نمی‌توان امید داشت خشکسالی‌ها به طور کامل از بین برود اما هر چه باشد شرایط‌مان از چیزی که در آن قرار داریم، کمی بهتر می‌شود. 

ملیحه محمودخواه - گروه جامعه