مدیریت شهری، رویکرد درستی به نمایشگاه بین‌المللی ندارد

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های ایران در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

مدیریت شهری، رویکرد درستی به نمایشگاه بین‌المللی ندارد

طی 15سال گذشته، اختلاف وزارت بازرگانی سابق و وزارت صمت فعلی با شهرداری تهران برای جابه‌جایی نمایشگاه بین‌المللی تهران تبدیل به یک جنجال بین دستگاهی شده است. شهرداری معتقد است نمایشگاه بین‌المللی در مکان درستی قرار نگرفته پس با اختصاص زمینی بزرگ در جنوب تهران، نمایشگاه شهر آفتاب را ساخت اما توجهی به آن نشد. اختلافات بالاتر گرفت و در این میان، مردم در ترافیک معروف بزرگراه شهید چمران و خیابان سئول گرفتار این اختلاف شدند. هومن رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم به این اختلافات پرداخته و نکات مهمی را بیان می‌کند. البته رازدار درباره ابهامات جدی در تعرفه‌گذاری نمایشگاه‌ها نیز پاسخ می‌دهد.

 سال‌هاست بحث انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهر آفتاب مطرح می‌شود، ولی در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد. دلیلش چیست؟
این که می‌گویید سال‌ها مطرح شده؛ خب چه کسی مطرح کرده؟ مطابق قانون ما باید به عنوان شرکت سهامی استاندارد برگزاری نمایشگاه را تایید، دسته‌بندی و معلوم کنیم که کدام نمایشگاه با توجه به طیف مخاطبان و شرکت‌کنندگان و اندازه باید کجا برگزار شود اما این موضوع در سایه غفلتی که از سوی مجموعه شرکت سهامی وجود داشته توسط برخی دستگاه‌ها حاشیه‌ساز شده است. این که می‌گویند شورای شهر تهران گفته است نمایشگاه بین‌المللی باید تعطیل شده و به شهر آفتاب منتقل شود اولا این در صلاحیت شورای شهر نیست، بلکه در صلاحیت هیات وزیران است؛ به همین دلیل فرمانداری تهران و هیات حل اختلاف ریاست جمهوری مصوبه شورای شهر را رد کرده است.

 مساله بر سر ترافیک آن محدوده است.
خب ما به پلیس راهور اعلام کردیم، می‌توانیم در این حوزه همکاری کنیم. در تقویم برگزاری، نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس را عموما هنگام تعطیلی مدارس و سفرهای تابستانی جانمایی کرده‌ایم، تا الان حدود 10هزار متر مربع زمین در محدوده شمالی و غربی نمایشگاه برای احداث پل و راه‌هایی که رفت‌وآمد مردم را تسهیل کند به شهرداری واگذار کرده‌ایم، ورودی پارکینگ از سمت خیابان سئول را طوری جابه‌جا کردیم که حدودا یک کیلومتر از ترافیک را به داخل محوطه نمایشگاه هدایت کرده‌ایم.  حتی پیشنهاد کردیم که حاضریم با تغییر ساعت نمایشگاه‌ها و جابه‌جایی آنها از ساعت پیک ترافیک به مدیریت ترافیک کمک کنیم؛ اتفاقا حرف‌مان همین است که ما در نسبت با مجموعه مدیریت شهری هرکاری که موجب تسهیل عبور و مرور مردم می‌شده را همیشه در زمان‌بندی‌های تعیین‌شده به سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن انجام داده‌ایم، اما این رویکرد را که چون چند روز در سال پیرامون نمایشگاه بین‌المللی تهران ترافیک ایجاد می‌شود، پس باید این پدیده را حذف کنیم. 

 بالاخره باید این معضل حل شود.
بله ولی حذف صورت مساله، به لحاظ مدیریت شهری رویکرد درستی نیست، مگر مرکز خرید پالادیوم ترافیک ایجاد نمی‌کند؟ مگر بازار بزرگ تهران ترافیک ایجاد نمی‌کند؟ آیا ما چنین چیزی را در دستور کار داشتیم که مثلا پالادیوم، مرکز خرید کوروش و بازار بزرگ تهران را از داخل شهر حذف کنیم؟ نه! چاره آن تدبیر و اصلاح مهندسی و تقویت حمل و نقل شهری است؛ چاره‌اش توسعه خط مترو است که چندسال پیش کلنگ‌زنی هم شده اما توسط شهرداری و شرکت مترو مسکوت مانده و فقط حرف از تعطیلی و جابه‌جایی زده می‌شود.  وقتی همه ما به نوعی داریم برای بهبود وضعیت کشور و در راستای ماموریت‌های‌مان تلاش می‌کنیم، انتظار داریم که نهادهای دیگر هم به موضوع کلان‌تر نگاه کنند و از نقش مهم نمایشگاه در اقتصاد کشور غافل نشوند. ما داریم به وظایف‌مان عمل می‌کنیم و انتظار داریم همه نهادها به جای این که صورت مساله را پاک کنند وظایف خودشان را انجام بدهند و مساله را تدبیر کنند.
 
خب این معضل در نمایشگاه شهر آفتاب وجود ندارد؛همین موضوع یکی از دلایل مهاجرت نمایشگاه به جنوب تهران بود. تایید می‌کنید؟ 
ببینید این دو نمایشگاه قابل مقایسه با هم نیستند. ما در نمایشگاه تهران، 100هزار مترمربع غرفه اعم از سرباز و سرپوشیده داریم که این رقم برای شهر آفتاب تقریبا حدود یک‌پنجم است. اگر نمایشگاه‌هایی که در همین ابعاد باشند، بتوانند به شهر آفتاب بروند استقبال می‌کنیم. ببینید در نمایشگاه نفت سال گذشته که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، فقط 600 شرکت نفتی پشت در ماندند و از ما درخواست جا داشتند در حالی که نمی‌توانستیم حتی سانتی‌متری فضای نمایشگاه را اضافه کنیم. شهر آفتاب جای شیک و مدرنی است، به شرط این که در قواره خودش برای آن نمایشگاه تعریف کنیم و ملاحظات شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را هم در نظر بگیریم.

 یکی از حواشی بزرگی که چند سال پیش دامان نمایشگاه بین‌المللی تهران را گرفت، موضوع زمین‌های این مجموعه بود؛ زمین‌های این نمایشگاه در نهایت متعلق به  چه نهادی است؟ 
زمین نمایشگاه بین‌المللی و زمین‌های اطراف آن از دوره پهلوی اول به‌عنوان یک معوض عملیات عمرانی به آستان قدس داده شده است اما ساختمان‌های درون آن به وزارت صمت(فعلی) یا بازرگانی(قدیم) تعلق دارد. این ساختمان‌ها را وزارت بازرگانی قبل از انقلاب ساخته است. آن زمان جانمایی به این شکل بود که نمایشگاه بین‌المللی تهران، هتل و رادیو تلویزیون در کنار هم قرار بگیرند.

روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد