هم افزایی رسانه‌ها در جام‌جهانی

هم افزایی رسانه‌ها در جام‌جهانی

برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع «جام‌جهانی در آینه پلتفرم‌ها» با حضور مهدی حاج‌الفخانی مدیر کل صدور مجوز ساترا، موسی زمان‌زاده مدیر پلتفرم ویدانه و مهدی هژبری سردبیر پلتفرم طرفداری از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه مدیر کل صدور مجوز ساترا درخصوص تسهیل‌گری نهاد تنظیم‌گر گفت: سازمان تنظیم‌گر در دوره حکمرانی نوین، سعی دارد با تنظیم‌گری و تسهیلاتی که در اختیار پلتفرم‌ها می‌گذارد، آنها را هدایت کند تا در این عرصه موفق‌تر عمل کرده باشد.
حاج‌الفخانی افزود: در حال حاضر ما حدود ۳۳۷رسانه را مجوز داده‌ایم تا در جهت توانمندی آنها اقدام کنیم. یکی از موارد، اعطای بسته‌های محتوایی است که در مقاطع مختلف در اختیار رسانه‌ها براساس رتبه‌بندی آنها قرار می‌دهیم. به‌مناسبت بازی‌های جام‌‌جهانی، قاب اختصاصی آی‌فریم با لوگوی شبکه سه و شبکه ورزش را در اختیار رسانه‌هایی که درخواست کرده بودند، قرار دادیم.
وی درباره چرایی قراردادن قاب آی‌فریم در اختیار رسانه‌ها بیان کرد: قاب آی‌فریم امکانی است که رسانه‌ها به لحاظ فنی در رسانه خودشان ارائه می‌کنند. ما چند روش برای ارائه این محتوا داشتیم، یکی این‌که رسانه‌ها را هدایت کنیم تا از سایت‌های سازمانی ما استفاده کنند و آن موقع آن مشترکین به سمت صفحه سایت صداوسیما می‌آمدند اما چنین کاری نکردیم و امکانی ایجاد کردیم تا کاربران از طریق سایت رسانه خودشان به محتوا دسترسی داشته باشند و این یک اتفاق ویژه است.
در ادامه برنامه گفت‌وگوی فرهنگی، مدیر پلتفرم ویدانه درباره ویژگی‌های استفاده از قاب آی‌فریم گفت: پیش از این رسانه‌ها دنبال سیگنال بودند. باید گزارشگر می‌آوردند و مزایایی برای خلاقیت داشتند.
زمان‌زاده عنوان کرد: با توجه به این‌که تاریخ جام‌جهانی مشخص بود، می‌توانستیم همفکری‌هایی با سایر رسانه‌ها برای برنامه سازی و پخش محتوا داشته باشیم. البته ما در ویدانه سرویس پیش‌بینی بازی‌های آنلاین و یک بخشی با موسیقی‌های میهنی با رعایت حق کپی‌رایت درخصوص جام‌جهانی و یک قسمت کتاب هم در نظر گرفتیم که کتاب‌های ترجمه شده مربوط به جام ‌جهانی که ترجمه شده را در آن قرار داده‌ایم، همچنین قسمت فیلم و سریال داریم مختص به مستندهایی که درباره فوتبال، بازیکنان و مربیان است. به نظرم نسل جدید از سرویس‌های ویدانه استقبال کردند و احساس می‌کنم این اتفاق تعامل  بین سرویس‌های محتوایی را بیشتر کند.
حاج‌الفخانی راجع به اطلاع‌رسانی این بسته محتوایی بیان کرد: تقریبا یک ماه پیش نامه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم تا حق پخش مسابقات را از رسانه‌ملی دریافت کنند و درخواست‌های‌شان را به ساترا ارائه دهند و این موضوع رسانه‌ای هم شد اما این‌که کدام رسانه محتوا را دریافت کند در مرحله بررسی بود و با درخواست آنها و بررسی ما در نهایت به بیشتر از ۳۰ رسانه قاب آی‌فریم تعلق گرفت. از بین ۳۳۷رسانه که از ما مجوز دریافت کرده‌اند فقط هفت رسانه به‌صورت تخصصی به ورزش می‌پردازند و ۲۵رسانه ترکیبی هستند.
در ادامه برنامه، سردبیر رسانه طرفداری که مهمان تلفنی برنامه بود، گفت: قاب آی‌فریم به ما خیلی کمک کرد و باعث شد کیفیت برنامه‌هایی که می‌سازیم بیشتر شود تا بتوانیم مخاطب جذب کنیم. در واقع رسانه‌ها نمی‌توانند با صداوسیما رقابت کنند و ساترا با این کاری که کرد به رسانه‌ها اجازه عرض اندام داد تا بسته‌های خوبی را ارائه کنند.
مدیر کل صدور مجوز ساترا در پایان خاطرنشان کرد: ما در ساترا می‌توانیم رسانه‌ها را در زنجیره ارزش کنار هم قرار دهیم و هر کدام از این رسانه‌ها توانایی دارند امکانات خود را در اختیار رسانه دیگر قرار دهند و هم‌افزایی داشته باشند. قطعا برنامه‌های ما در چنین مسیری است و همان طور که سایر مهمانان برنامه اشاره کردند شاهد هم افزایی رسانه‌ها در جام‌جهانی هستیم.