چه مستندهایی در حقیقت ببینیم؟

چه مستندهایی در حقیقت ببینیم؟

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در چهارمین روز خود میزبان 24اثر در پنج بخش بلند، کوتاه، نیمه‌بلند، شهید آوینی و خارج از مسابقه است.

جشنواره از ساعت 14 با اکران دو فیلم مستند نیمه‌بلند ملی جای زخم جنگ و بلوار اتحاد آغاز می‌شود.
جای زخم جنگ به کارگردانی عرفان علی‌حسن‌زاده اکران می‌شود و قصه آن درباره همسر اودیناتوس شاه، زن جنگجویی است که علیه روم باستان قیام می‌کند.
بلوار اتحاد نیز اثری از صادق زارع است و در ژانر اجتماعی، تمرکز خود را بر زندگی فردی گذاشته که برای حل معضلات اجتماعی محله خود با کمک مردم اقدام به مطالبه می‌کنند.
امروز در بخش بلند ملی نیز چهار مستند اکران می‌شود. امین‌الضرب کاری از جمشید بیات‌ترک است و تمرکزش را بر زندگی امین‌الضرب، برجسته‌ترین بازرگان ایرانی در عهد ناصری قرار داده است.
آقا نعمت، ساخته علی تک‌روستا و روایتگر زندگی مردی است که برای رهایی از مشکلات به کوه می‌رود و به مرور به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل می‌شود. اسپانک نیز ساخته محمدرضا خوش‌فرمان است و زوایایی از زندگی ماهیگیران سیاهپوست سواحل مکران را بررسی می‌کند. قرار روز شانزدهمین چهارمین فیلم مستند بلند امروز است که بر 100روز فرماندهی عمار، فرمانده جوان تیپ هجومی سیدالشهدا متمرکز است.  علاقه‌مندان به مستندهای کوتاه نیز امروز از ساعت 16تا 18 در سالن شماره 2 سینما پردیس ملت می‌توانند مهمان سه نمایش کوتاه باشند. نمایش یک قایق روی دریا به کارگردانی آرمان قلی‌پور‌دشتکی، یک مستند اجتماعی در ژانر چهره‌نگاری است.
کتایون جهانگیری در ماراتن به سوی خط باریک قرمز به ماجرای نجات فوک خزر توسط گروه‌های حفاظتی تمرکز دارد و مصعب عباسی سر سکوت نیکدل سامورایی‌ها در کردستان را با نقبی بر حضور 50ساله تویوتا در کردستان ساخته است. خودروهایی که در شادی و غم مردم شریک و یاری‌رسان بوده‌اند. در کنار این آثار، نمایش آبی روشن، لانه پرستوها و ناتمامی در بخش خارج از مسابقه قرار دارند.
در کنار این آثار ملی، چهارفیلم مستند کوتاه، دو فیلم مستند نیمه‌بلند، یک فیلم مستند بلند، یک نمایش ویژه و یک پرتره در بخش بین‌الملل حضور دارند. دیروز، امروز، فردا، اثر مشترک چهار کشور ترکیه، لبنان، سودان و سوریه، یوستاپیا از اسلواکی، مدار چهل و پنجم از عمان  و سپس دریا را سوزاندند از قطر در بخش فیلم کوتاه بین‌المللی هستند.
زندگی پولادی از پرو در بخش مستند بین‌المللی بلند و لینچ آز از آمریکا در بخش پرتره هستند. در حاشیه جشنواره حقیقت نیز قرار است مراسم بزرگداشت سیدمحسن طباطبایی‌پور نیز فردا از ساعت 18تا 20 در سالن شماره 9 پردیس ملت برگزار می‌شود. سیدمحسن طباطبایی‌پور از چهره‌های فعال سینمای مستند ایران است که با تاسیس موسسه سینمایی برگ سبز در اصفهان، تهیه‌کنندگی آثار مستند و داستانی زیادی را برعهده داشته و طی چهار دهه فعالیت، با هدف احیای فرهنگ و هنر ایران زمین و معرفی اقوام، میراث فرهنگی، مشاهیر، استادان و نوابغ کشور تلاش کرده است.
لازم به یادآوری است بیشتر آثاری که در این رویداد به نمایش درمی‌آیند، در سامانه هاشور اکران آنلاین دارند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این سایت و خرید بلیت از خانه یا محل کار و حتی با تلفن‌همراه بخش قابل‌توجهی از فیلم‌ها را ببینید، با وجود این، پیشنهاد ما حضور در فضای گرم و پرشور پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه جشنواره در این دوره و تماشای فیزیکی فیلم‌هاست.