کشتار کودکان یمنی در سایه سکوت مجامع‌جهانی

کشتار کودکان یمنی در سایه سکوت مجامع‌جهانی

کودکان یمن در سایه سکوت و اقدامات نهادهای بین‌المللی در حمایت از متجاوزان سعودی، همچنان قربانی جنایت‌های جنگی متجاوزان هستند. کشور یمن که پیش از آغاز جنگ نیز جزو فقیرترین کشورهای دنیا بود، با آغاز جنگ در سال 2014 و تخریب عمدی زیرساخت‌های خود توسط سعودی‌ها با بحران فزاینده‌ای مواجه شد، علاوه بر این‌که محاصره ظالمانه ائتلاف متجاوز ضدیمن نیز مانع رسیدن کمک‌های انساندوستانه در ابعاد غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و ساختمانی به یمنی‌ها می‌شد. تمام این شاخص‌ها باعث آسیب جدی به کودکان یمن شده و آینده آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش خود در این زمینه اعلام کرد از ابتدای تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه یمن بیش از 11هزار کودک یمنی کشته یا نقص عضو شده‌اند. یونیسف اعلام کرده آمار واقعی این جنگ احتمالا بسیار بالاتر است. هزاران کودک جان خود را از دست داده‌اند و صدها هزار نفر دیگر نیز به‌دلیل گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری در معرض خطر مرگ هستند.

یونیسف اعلام کرد، حدود 2.2میلیون نفر از کودکان یمنی دچار سوءتغذیه شدید هستند که یک چهارم آنها زیر پنج سال دارند. بسیاری از آنها در خطر ابتلا به وبا، سرخک و بیماری‌های دیگری هستند که با واکسن قابل پیشگیری است. تازه‌ترین گزارش یونیسف حاکی است که 3۷۷۴ کودک یمنی فقط در فاصله مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش، از زمان پایان آتش‌بس یمن تاکنون حداقل ۶۲ کودک کشته یا زخمی شده‌اند.
یونیسف خواستار کمک 484.4میلیون دلاری برای مبارزه با بحران بشردوستانه در یمن شده است. در چنین شرایطی، شمار زیادی از کودکان یمنی در روز دوشنبه گذشته با تحصن مقابل ساختمان سازمان ملل در صنعا، سکوت جامعه بین‌الملل را در قبال تجاوز و محاصره یمن، محکوم کردند. 
طبق اعلام شبکه المسیره یمن، برگزارکنندگان این تحصن در مقابل ساختمان سازمان ملل در صنعا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: تصمیم گرفتیم به اعتراض‌ها ادامه دهیم تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانیم.  در ادامه این بیانیه آمده است: ما با افراد با وجدان‌های بیدار برای یادآوری جنایات علیه کودکان به کار خود ادامه می‌دهیم تا بتوانیم حق زندگی را دوباره به دست آوریم و رویاهای خود را محقق کنیم. بر اساس این بیانیه، قتل‌عام و جنایات تجاوزکارانه علیه کودکان یمن داغ ننگی بر پیشانی جهان متمدن است. این جنایات با چراغ سبز و استقبال جامعه جهانی ادامه یافت و بهای آن دزدیده شدن رویاهای میلیون‌ها کودک در یمن بود.
دیروز هم ده‌ها هزار نفر از اهالی شهر صعده در شمال یمن به خیابان‌ها آمده و به مناسبت روز شهید راهپیمایی کردند.
حاضران در این مراسم که از مناطق مختلف صعده بودند با شعار وفاداری به خون شهدا، علیه ائتلاف سعودی و دولت آمریکا شعار دادند. آنها همچنین تصاویر بزرگی از رهبران و شخصیت‌های شهید یمنی را در دست داشتند و اعلام کردند راه شهدا و مبارزه علیه متجاوزان را ادامه خواهند داد.
در این راهپیمایی همچنین سرودها و قصایدی در وصف شهدا خوانده شد و حاضران عهد بستند که مسیر رهبران شهیدشان را تا پیروزی کامل ادامه دهند. هر ساله در این ایام سال همه شهرهای تحت کنترل دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) شاهد مراسم و راهپیمایی‌های گسترده برای بزرگداشت روز شهید است و بسیاری از نهادها و مؤسسات یمنی برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک می‌بینند.

جنبش جدید صهیونیست‌ها برای فرار از سرزمین‌های اشغالی
پس از اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی در اراضی اشغالی و پیروزی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود جنبش جدیدی در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت که هدفش را جذب ده‌ها هزار شهرک‌نشین برای ترک اراضی اشغالی اعلام کرد. روزنامه عبری‌ معاریو در گزارشی درباره این گروه عنوان کرده است این گروه که «باهم این سرزمین را ترک کنیم» نام دارد، هدف اول خود را جمع کردن حدود 10هزار شهرک‌نشین مهاجر تعریف کرده است. معاریو اضافه می‌کند: «ینیو گورلیک، از رؤسای این گروه یکی از فعالان سیاسی تظاهرات علیه نتانیاهو و یکی از فعالان اجتماعی شاخص مخالفت با تحمیل دین بوده است.» وبگاه العهد به‌تازگی در گزارشی به نقل از معاریو در این باره می‌نویسد که مردخای موتی کاهانا، یکی دیگر از فعالان که بازرگانی آمریکایی-صهیونیستی است، چند روز پیش در توییتر گفته است: «پس از چند سال قاچاق یهودیان از مناطق جنگی در یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین به اسرائیل، تصمیم گرفته‌ام به اسرائیلی‌ها برای ترک و رفتن به آمریکا کمک کنم.»

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل