دورهمی‌های خانوادگی و  برطرف شدن افسردگی

دورهمی‌های خانوادگی و برطرف شدن افسردگی

افزایش ارتباطات خانوادگی، ‌شب‌نشینی‌های فامیلی و دورهمی‌های کوتاه خانوادگی می‌تواند از بروز افسردگی خصوصا در کودکان و نوجوانان کم کند.  تنهایی کودکان و تک‌فرزندی که در بسیاری از خانواده‌های ایرانی وجود دارد، سبب شده که ‌بچه‌ها به افسردگی مبتلا شوند.

افسردگی یک بیماری روحی و روانی نیست بلکه یک بیماری کاملا فیزیولوژیک است که از به‌هم خوردن تعادل شیمیایی مواد موجود در بدن یا اختلال در گیرنده‌های عصبی به‌وجود می‌آید. عواملی مانند ورزش، تغذیه مناسب و خواب کافی می‌تواند در کاهش افسردگی تاثیر‌گذار باشد اما عوامل محیطی نیز برای حل این معضل بسیار اهمیت دارد. 
یکی از راهکار‌ها این است که افراد‌ در طول هفته یا شبانه‌روز اوقاتی را به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش اختصاص دهند. منظور انجام فعالیت‌هایی است که فرد به آنها علاقه‌مند است و می‌داند با انجام آنها، حال خوشایندی پیدا می‌کند.
از‌جمله کارهایی که می‌تواند به‌شدت حال افراد را خوب کند، ‌دید و بازدید و افزایش دورهمی‌های خانوادگی است و اگر شب‌نشینی‌های قدیم احیا شود‌ و ارتباطات بین بزرگ‌ترهای فامیل با خانواده‌ها برقرار شده و افراد به‌هر بهانه‌ای ارتباطات خود را با فامیل قطع نکنند، می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش افسردگی خصوصا در کودکان و نوجوانان داشته باشد.