سرنوشت مرد 70ساله

گزینه‌های نیمکت تیم‌ملی فوتبال بررسی نهایی می‌‎‌شوند

سرنوشت مرد 70ساله

این روزها خبرهای مرتبط با کارلوس کی‌روش به 4دسته تقسیم می‌شود. دسته اول خبرهایی که او را سرمربی بعدی تیم‌ملی تونس یا نیجریه می‌دانند. اما دسته دوم اخبار مربوط به کی‌روش از قاره آفریقا بیرون آمده و حاکی از آن هستند که این مربی پرتغالی از عمان و اردن پیشنهاد دارد. دسته سوم اخبارِ «کی‌روشی» او را به آمریکای‌جنوبی می‌فرستند. دسته چهارم اما به ما می‌گوید که کی‌روش در ایران ماندنی است. آیا او هنوز در ایران طرفداری هم دارد؟ اکنون به نظر می‌رسد تعداد مخالفان کی‌روش خیلی بیشتر از موافقانش باشد. اما همه این مخالفت‌ها ذره‌ای از اراده فدراسیون فوتبال برای ادامه مذاکره با او کم نمی‌کند. اولویت فدراسیون این است: تلاش برای حفظ کی‌روش جهت هدایت تیم‌ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های2023.

 نبی، مامور مذاکره
کی‌روش در آستانه 70 سالگی و با سه بار سابقه ناکامی در راه صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی این روزها به جام ملت‌های 2023 فکر می‌کند. او خوب می‌داند هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و شخص تاج فعلا موافق ادامه حضور او در تیم‌ملی هستند. او مربی ارزان‌قیمتی است و دیگر درخواست‌های نجومی گذشته را ندارد. علاوه بر آن به خوبی با بازیکنان ایران آشناست که برخی از این ستاره‌ها حامی دو‌آتشه او به شمار می‌روند. به شرایط کار در ایران عادت دارد و از همه مهم‌تر هر‌چه بخواهد مهیاست. دیگر کجا بهتر از ایران؟ گفته می‌شود مهدی محمد‌نبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال مامور مذاکره مستقیم با کی‌روش است که البته این خبر با واکنش‌هایی کنایه‌آمیز روبه‌رو شده است. مثلا این‌که مگر کی‌روش مذاکره کردن می‌خواهد؟ شرایط آنقدر هم پیچیده نیست. کی‌روش به مربی قانعی تبدیل شده است. 
 
3 ناکامی و صف طویل مخالفان
مخالفان کی‌روش یکی، دو تا نیستند. دلیل هم کاملا واضح است، او برای سومین‌بار پیاپی با تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی حضور داشت اما نتوانست این تیم را به مرحله حذفی رقابت‌ها ببرد. سه بار کافی نیست؟ قطعا فدراسیون نشین‌ها به این سوال پاسخ منفی می‌دهند چون معتقدند کی‌روش باید بماند. با این حال کارلوس 70 ساله اولین و آخرین گزینه فدراسیون نیست. مهدی تاج چند روز پیش نام گزینه‌های مختلفی را به زبان آورد و ادعا کرد اگر کی‌روش هم نشود و نباشد بلافاصله سراغ گزینه‌های دیگر می‌روند. اما در میان نام‌هایی که مهدی تاج در آن برنامه تلویزیونی برای نیمکت تیم‌ملی برد یکی کاملا جدی است، امیر قلعه‌نویی. از راهروهای فدراسیون خبرهای جدیدی به گوش می‌رسد. 

 امیر، گل‎گهر و تیم‌ملی
امیر قلعه‌نویی این روزها سفت و سخت روی تیمش تمرکز دارد و می‌خواهد به هر شکل ممکن تیمش را از میان رقابت تنگاتنگ استقلال و پرسپولیس به صدر جدول برساند و البته توانایی‌اش را هم دارد. اما در این میان تنها موضوعی که گاهی اوقات ذهن او را به خود مشغول می‌کند؛ نیمکت تیم‌ملی فوتبال است. بر اساس آخرین اخبار در میان پنج گزینه مهدی تاج تحت عنوان کاندیدهای سرمربیگری تیم‌ملی، امیر قلعه‌نویی بیشترین شانس را دارد. آن طور که شنیده‌ایم اگر قرار باشد از میان گزینه‌ها مربی داخلی عهده‌دار سکان هدایت تیم‌ملی شود او کسی نیست جز امیر قلعه‌نویی. 
فرهاد مجیدی همچنان قصد دارد به کار خود در فوتبال امارات ادامه دهد و علی دایی هم مدت‎هاست در فوتبال فعالیتی ندارد. حضور برانکو در ایران بسیار بعید به نظر می‎رسد. فقط می‎ماند کی‌روش و قلعه نویی. اولی که تمایل بسیار زیادی به ماندن دارد. اما اگر نشود قلعه‌نویی دم دستی‎ترین گزینه داخلی است. نکته بسیار جالب این است که این بار دیگر نامی از جواد نکونام نیست، مردی که حداقل در یک سال اخیر آلترناتیو دائمی نیمکت تیم‌ملی شده بود. 

کی‌روش بعد از این‌که جانشین اسکوچیچ شد ماهانه 50 هزار یورو دستمزد گرفت. اکنون اگر بخواهد به کار خود در تیم‌ملی فوتبال ایران ادامه دهد این مبلغ کمتر هم خواهد شد و گفته می‌شود به حدود 30 هزار یورو در ماه می‌رسد. قلعه‌نویی در صورتی که به نیمکت تیم‌ملی برسد از این مبلغ کمتر هم خواهد گرفت. به هرحال کی‌روش از یک جایی به بعد به حداقل دستمزد راضی شد. شاید زمان که بیشتر بگذرد حاضر است رایگان هم کار کند. 

همه‌چیز درباره دستمزد کی‌روش
کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی 2018 یکی از گران‌ترین مربیان بود و سالانه 2 میلیون دلار از فدراسیون فوتبال ایران می‌گرفت. 

50 هزار یورو کمترین مبلغی است که او تا به حال به عنوان دستمزد از فدراسیون فوتبال ایران گرفته است. 

فعال شدن بند محرمانه و چند صدهزار یورویی در قرارداد او در صورت صعود ایران به مرحله حذفی جام‌جهانی دو ماه پیش تکذیب شد. 

بیشترین مبلغی که کی‌روش در ایران قرارداد بسته به قبل از جام‌جهانی 2014 برمی‌گردد که ناخالص 2 میلیون یورو دریافت می‌کرد. 

در گذشته پرداخت مالیات درآمد کی‌روش بر عهده فدراسیون بود اما اکنون این موضوع نامشخص است. 

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش