کولاک مرگ‌و غارت در آمریکا

کولاک مرگ‌و غارت در آمریکا

سرمای شدید، طوفان و برف بخش‌های وسیعی از آمریکا را تحت‌تاثیر قرار داده و تعداد قربانیان در حال افزایش است. شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گزارش کرده که شمار کشته‌های این توفان زمستانی کم‌سابقه و مرگبار در سراسر آمریکا که مقامات ایالتی آن را «کولاک قرن» نامیده‌اند، به 64 نفر رسیده است. برخی از مصدومان و افرادی که دچار سرمازدگی شدید شده بودند به دلیل تاخیر در رسیدن آمبولانس و عدم دسترسی به‌موقع به فوریت‌های پزشکی، قربانی این شرایط سخت شدند. حدود نیمی از این تلفات مربوط به ایالت نیویورک است. این ایالت یکی از مناطقی است که بیش از همه تحت‌تاثیر شرایط نامساعد آب و هوایی قرار گرفته است. ارتفاع برف در برخی نقاط این ایالت در روز‌های اخیر به بیش از پنج متر رسیده است.

کشف اجساد در خودروها
امدادگران، اجساد تعدادی از سرنشینان خودروهای محبوس‌شده در زیر برف و یخ را کشف کرده‌اند و ماموران اورژانس، خودروها را در جست‌وجوی زنده یا مرده سرنشینان و رانندگان آنها می‌گردند. اعضای گارد ملی و سایر تیم‌های امدادی، صدها نفر را از داخل خودروهای مدفون زیر برف و خانه‌های بدون برق نجات داده‌اند، با این حال مقامات می‌گویند افرادی بیشتری در برف گرفتار شده‌ و احتمالا جان باخته‌اند. مقامات محلی نیویورک همچنین مواردی از ایست قلبی شهروندان را در هنگام پارو کردن برف سنگین از اطراف خانه‌های‌شان گزارش کرده‌اند. یکی از مقامات محلی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است: «بسیاری از خانواده‌ها با فرزندان‌شان در شهرهای دیگر تماس می‌گیرند و می‌گویند که در حال یخ زدن هستند.»
توفان‌های شدید زمستانی رفت‌وآمد و حمل‌ونقل در آمریکا را در تعطیلات سال نوی میلادی مختل کرده و باعث سرگردانی مسافران به‌ دنبال لغو هزاران پرواز شده، همچنین منجر به قطعی گسترده برق در بسیاری از مناطق گردیده‌ است. به گزارش منابع امدادی، هفت نفر از قربانیان در حالی جان‌شان را از دست داده‌اند که داخل خودرو بوده‌اند. در ایالت‌های ورمانت، اوهایو، میسوری، ویسکانسین، کانزاس و کلرادو هم تلفات گزارش شده است. بیشترین میزان سرما در آمریکا در غرب ایالات مونتانا گزارش شده که سرمای هوا در آن منفی ۴۵ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.
   
در خانه بمانید
با وجود درخواست‌های مکرر پلیس و مقامات محلی و تاکید آنها بر ماندن در خانه، رانندگاه همچنان بی‌توجه به این هشدارها به جاده می‌زنند و جان خود و مسافران را به خطر می‌اندازند. 
مارک پولونکارز، یکی از مدیران اجرایی کانتی در نیویورک، طی یک کنفرانس خبری خطاب به مردم این منطقه ملتمسانه گفت: «لطفا! لطفا! در شهر بوفالو رانندگی نکنید، مگر این‌که پرسنل اورژانسی باشید.»
او که این توفان را به عنوان بدترین توفان احتمالی در طول زندگی مردم این منطقه توصیف کرده، افزود: «بسیاری از مردم این ممنوعیت را نادیده می‌گیرند.»
   
شبیه به سرزمین عجایب
آبشار نیاگارا که در مرز نیویورک در آمریکا و انتاریو در کانادا واقع شده به طور کامل به یخ تبدیل شد و منظره حیرت‌انگیزی شبیه به سرزمین عجایب به‌وجود آورده است.
   
یخ زدن لوله‌های گاز
توزیع گاز طبیعی در آمریکا به علت یخ‌زدگی لوله‌های انتقال گاز، درپی سرمای شدید هوا، مختل شد. براساس ارزیابی خبرگزاری بلومبرگ، تولید سوخت گرمایشی و برق در آمریکا، تا ۸۴ درصد کاهش و سپس اندکی افزایش داشت اما همچنان ۱۰ درصد کمتر از شرایط عادی است.
   
غارت فروشگاه‌ها 
شهر بوفالو در شمال‌غربی ایالت نیویورک، از مناطقی است که در محاصره برف و توفان سنگینی قرار دارد و تلفات زیادی داشته است. در این حال برخی از مردم این شهر در شرایط اضطراری توفان و یخبندان، به غارت و دزدی از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک روی آورده‌اند. به گفته مسئولان بوفالو، سرما، طوفان و یخبندان این شهر را ویران کرده است. کارل اندرسون جونیور ۵۹ساله صاحب یک رستوران گفت که روز کریسمس را در خانه گیر افتاده بود، در حالی که از طریق دوربین مداربسته داخل رستوران شاهد ربوده‌شدن صندوق پول و گاوصندوقش توسط چهار مرد بود که در را شکستند و آ‌ها را روی برف کشیدند و بردند. وی ناتوان از متوقف‌کردن آنها گفت که پنج بار با پلیس تماس گرفت، اما آنها به صحنه نرفتند. او گفت: «این از نظر مالی من را از پا درمی‌آورد.»
   
عصر یخبندان در کانادا و ژاپن
دامنه‌های این سرما به کانادا و ژاپن هم کشیده شده و در این کشورها نیز تلفاتی درپی داشته است. چهار نفر دیگر هم در کانادا بر اثر واژگونی اتوبوس در جاده‌های یخی بریتیش کلمبیا جان خود را از دست دادند. بارش سنگین برف روز یکشنبه، موجب ویرانی در بخش‌هایی از ژاپن شد و ۱۷ کشته بر جای گذاشت و بیش از ۹۰ نفر نیز زخمی شدند.
   
گزارش نیویورک تایمز از مرگ‌های یخی
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تکان‌دهنده از وضعیت قربانیان برف و کولاک نوشته است: آندل نیکول تیلور ۲۲ساله برای آخرین بار، روز قبل از کریسمس با خانواده‌اش تماس گرفت تا از ترسش در حالی که در خودروی‌ خود در برف گرفتار شده بود، بگوید. او در حالی که در توفان برفی کور ایالت نیویورک گرفتار شده بود، جمعه ساعت‌ها با اورژانس تماس گرفت اما هر بار پشت تلفن منتظر گذاشته شد.
طبق این گزارش، نیمه شب در حالی که چهار فوت (یک متر و ۲۰سانتی‌متر) برف روی زمین نشسته بود و خودروی او هنوز در برف گیر کرده بود، به خانواده‌اش گفت که قصد دارد کمی بخوابد. خواهرش که در شهر شارلوت کارولینای شمالی زندگی می‌کند، گفت که «این آخرین مکالمه ما با او بود». جسد او یک روز قبل از کریسمس در خودرو پیدا شد. در روز کریسمس خانواده او در کارولینای شمالی دور هم جمع شدند و در مراسمی که قرار بود جشن باشد، به عزاداری و گریه پرداختند.  در بوفالو هم دیروز سه جسد پیدا شد. قربانیان شامل یک کادر پزشکی بود که سعی داشت خود را برای کریسمس به خانه برساند، یک مرد در آستانه پدرشدن که برای تهیه شیر بیرون رفته بود و یک مرد که در تولد ۵۶ سالگی‌اش جسدش زیر توده برف پیدا شد. به گفته مایک دی‌جورج، سخنگوی دفتر شهرداری بوفالو، جسد قربانیان در شرایط مختلف پیدا می‌شد؛ «برخی در خودروهای سرگردان، برخی در پیاده‌روها یا گوشه خیابان‌ها و برخی دیگر زیر برف انباشته شده کنار جاده‌ها. برخی هم به دلیل بی برق‌ماندن از زمان آغاز توفان جان باخته بودند».
به نوشته نیویورک‌تایمز، «در شبکه‌های اجتماعی برخی ساکنان پاسخ به توفان را کُند می‌خواندند و بخصوص از مقاماتی ابراز ناراحتی می‌کردند که گفته بودند کسانی که در حین انتظار برای امدادی که هرگز نرسید، گیر افتادند یا جان باختند باید تا حدی خودشان را مقصر بدانند». 
جکی بری، کمیسر ایالتی امنیت داخلی و خدمات اضطراری در مصاحبه‌ای گفت شرایط به قدری بد بود که دوسوم ماموریت‌های نجات که در اوج توفان اعزام شدند، خودشان به امداد و نجات نیاز پیدا کردند.
در روایتی دیگر مربوط به مفقودی‌ها، مردی به نام جو وایت ۶۴ ساله که معلول ذهنی است و به مدت ۴۰سال در سالن سینما کار می‌کرد، در توفان گم شده بود. زنی که او را پیدا کرد در پستی که در فیس‌بوک منتشر کرد خطاب به امدادگران می‌گوید که وقتی او را یافته کیسه‌های در دستش یخ زده بود و مجبور شد آنها را ببرد. امداگران بعد از انتشار پست اول این زن که طلب کمک می‌کرد، به خانه او رفتند و این مرد را که دچار سرمازدگی شدید شده بود با خود به بیمارستان منتقل کردند. 

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث