رفیق‌کشی و حکم‌قصاص به خاطر 3میلیون تومان

رفیق‌کشی و حکم‌قصاص به خاطر 3میلیون تومان

پسر جوان که در جریان دعوا بر سر بدهی و یک جفت کتانی مرتکب قتل شده بود برای دومین بار به قصاص محکوم شد. پیش از این حکم قصاص متهم در دیوان عالی کشور نقض شده بود.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، تحقیقات جنایی این پرونده از بیست و پنجم آبان سال گذشته و با گزارش قتل پسر 18ساله‌ای به نام بهزاد آغاز شد. بررسی‌ها نشان داد، بهزاد در جریان درگیری با دوستش، پرهام به قتل رسیده است. 
جست‌وجو برای دستگیری پرهام آغاز و بعد از دو هفته بازداشت شد. او در بازجویی‌ها درباره انگیزه‌اش گفت: « من و بهزاد مدت‌هاست دوست هستیم. او چند ماه قبل از من مبلغی پول قرض گرفت اما هر بار درخواست طلبم را می‌کردم، می‌گفت پول ندارم. شب حادثه چشمم به کتانی گران‌قیمتی افتاد که به پا داشت. اعتراض کردم پول داری کتانی بخری اما بدهی‌ات را نمی‌دهی؟ بعد درگیر شدیم. با چاقو قصد داشتم ضربه‌ای به کتفش بزنم اما ناخواسته به سینه‌اش اصابت کرد.»
با تکمیل تحقیقات در دادسرا، پرونده به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. در جلسه محاکمه، اولیای دم درخواست قصاص کرده و متهم در دفاع از خود گفت: « پدر و مادر بهزاد می‌دانند ما چقدر با هم رفیق بودیم و قصد کشتن او را نداشتم. حالا هم پشیمانم و درخواست بخشش دارم.»
متهم در جلسه دادگاه روایت دیگری از ماجرای قتل را تعریف کرد و گفت: « بهزاد سه میلیون تومان از من پول قرض گرفته بود و آن را نمی‌داد. آخرین بار فهمیدم کتانی گران‌قیمتی خریده که آن را گرو برداشتم تا بدهی‌اش را بدهد. شب حادثه سراغم آمد و خواست کتانی را یک شب به او بدهم تا به مهمانی برود. سر همین موضوع درگیر شده و او را هل دادم. دستش را به کمرش برد من فکر کردم می‌خواهد چاقو بیرون بیاورد. به همین علت من هم چاقو کشیدم.  می‌خواستم به کتفش بزنم که عقب‌ عقب رفت و به سینه‌اش اصابت کرد.»
در ادامه وکیل متهم در دفاع از پرهام گفت: «موکلم به بیماری روانی مبتلاست و سابقه خودکشی دارد . تقاضا دارم سلامت روانی او بار دیگر بررسی شود.»
پزشکی قانونی با بررسی سلامت روان متهم اعلام کرد، او به اختلال روانی مبتلاست اما در حدی نیست که رافع مسئولیت کیفری او شود. قضات در ادامه وارد شور شده و حکم به قصاص پرهام دادند. 
با اعتراض وکیل او به حکم قصاص، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و در آنجا شکسته شد. این بار پرهام در شعبه دوم دادگاه کیفری از خود دفاع کرد که در این جلسه اولیای دم برای او حکم قصاص خواستند. 
پرهام هم در دفاع از خود گفت:« باور کنید من قصد کشتن دوستم را نداشتم و فکر کردم می‌خواهد چاقو بیرون بیاورد. به همین دلیل از ترسم او را با چاقو زدم.»
قضات شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران هم پس از رسیدگی به پرونده، حکم به قصاص پرهام دادند.