ایران مهارنشدنی و نگرانی غرب

ایران مهارنشدنی و نگرانی غرب

نوسانات‌ارزی، این روزها گرچه در ظاهر موضوعی داخلی و مربوط به مدیریت ارزی در کشور است ولی ماهیتا صحنه و تصویر جدید از جنگ قدرت علیه جمهوری اسلامی ایران در نظم جهانی در حال تغییر است. اکنون می‌توان رسما اعلام کرد که پس از ناآرامی‌های اخیر، جنگ تمام‌عیار و همه‌جانبه فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است. به‌رغم این ناکامی، فاز بعدی دشمنی در قالب جنگ جدید ارزی و پولی در عرصه داخلی آغاز شده است که لازم است مختصر توضیح داده شود.

مطالعه و بررسی مؤلفه‌ها و منابع مختلف عینی قدرت و همچنین پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تولید قدرت همانند شمردن جمعیت، مساحت، قدرت نظامی و GDP و... کشورها شاخصی برای ارزیابی و برآورد قدرت کشورها محسوب می‌شود ولی مفهومی به عنوان عناصر نهفته قدرت وجود دارد که بعضا شاید هم عمدا در محاسبات به‌شمار نمی‌آیند یا اشاره نمی‌شود، عناصری مانند پتانسیل و ظرفیت‌های پنهان قدرت و الگوهای پیوندخوردن مؤلفه‌های پنهان قدرت، میزان و سرعت چسبندگی و توان هم‌افزایی عناصر قدرت یک کشور بسیار حائز اهمیت است. در اصطلاح نظامی به این نوع قدرت‌ها EBP یا قدرت تاثیرمحور می‌گویند؛ به این معنی که قدرت‌های کوچک می‌توانند با هم‌افزایی با یکدیگر اثر به مراتب قدرتمندتری را ایجاد کنند. برای مثال اگر 10گلوله تفنگ معمولی با تمرکز و به‌صورت متواتر و پشت سر هم به نقطه خاصی برخورد کند، می‌تواند اثری مانند یک گلوله توپ یا راکت ایجاد کند.
 با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برخورداری از شاخص‌های مهم و عمومی قدرت، از منظر توان ایدئولوژیک، ظرفیت تاریخی و ‌تمدنی و نوع جنس نسلی و عامل انسانی، ژن‌های نهفته قدرت را در درون خود دارد که در شرایط خاص بروز و ظهور می‌کند و ‌موجب شگفتی و غافلگیری رقبا و دشمنانش می‌شود. تولید قدرت توسط مردم در تشییع باشکوه و فراموش‌نشدنی شهید حاج قاسم سلیمانی از همین نوع ژن‌های نهفته بود که در یک لحظه آشکار شد. همه مردم با همه نوع اعتقاد و تفکری برای تشییع سربازشان آمده بودند. هیچ‌کس تصور جلوه‌نمایی از این نوع قدرت را نداشت و ترامپ ناشی و تیم احمقش نه‌تنها محاسبه‌ای نداشتند بلکه کاملا وحشت زده شدند. در ایرانی‌ها با سابقه تاریخی و تمدنی از این نوع ژن‌های مخفی قدرت زیاد است که می‌تواند تولید قدرت کند و این بخش نامرئی قدرت ایران و بخش ترسناک ماجراست.
آنچه امروز شاهد آن هستیم و جنگ‌های پی در پی تحمیل می‌شود تلاش برای سرکوب این نوع  ژن است. این سرکوب از جنس ایجاد احساس تحقیر، احساس ناتوانی، احساس ناکارآمدی، احساس ضعیف‌بودن ملی و احساس عقب‌ماندگی  و احساس تاریکی و ظلمت و... است. این بخشی از جنگ بر سر آینده قدرت در نظم آینده جهانی است که جمهوری اسلامی ایران برای قدرت منطقه‌ای‌شدن ناگزیر تحمل کند.  نگرانی قدرت‌های جهانی از ایران، بسیار جدی است و این نگرانی مهارنشدنی‌ بودن ایران است. جنگ ترکیبی به مثابه غل و زنجیرهای مختلفی است که از سمت و سوهای گوناگون برای مهار این سیمرغ افسانه افکنده شده است.  آنها به خوبی می‌دانند این آخرین مرحله جنگ با جمهوری اسلامی ایران است. اگر جمهوری اسلامی ایران اقتصاد خود را بسازد، دیگر کار تمام است و ایران مهار‌نشدنی خواهد بود . این آخرین مرحله از مقاومت ایران برای شکست دیوار انحصار قدرت‌های بزرگ برای ورود به باشگاه‌های قدرت‌های جهان است. 
اندکی صبر باید کرد .

اصغر زبرجدی - نویسنده و تحلیلگر