ویترینی در خدمت براندازی نرم

فعالیت‌های ضدفرهنگی نشر چشمه ادامه دارد

ویترینی در خدمت براندازی نرم

نگاهی به ویترین این روزهای نشر چشمه، نشان می‌دهد این انتشارات- که پیش از این نیز در راستای تهاجم فرهنگی و براندازی نرم، اقدامات مختلفی داشته- تلاش دارد رویه خود را به گونه دیگری پی بگیرد؛ انتشاراتی که همزمان با فراخوان ضدانقلاب برای اعتصابات سراسری، به بهانه انبارگردانی با این فراخوان همصدا و به همین علت هم چند روز‌ پلمب شد.

نگاهی به سابقه‌ این انتشارات نشان می‌‌دهد فعالیت‌هایی از این دست در کارنامه نشر چشمه مسبوق به سابقه است. انتشارات چشمه از سال ۱۳۶۴ با مدیریت سیدحسن کیائیان‌موسوی شروع به فعالیت کرد اما تعداد آثار غیرقابل انتشار‌ این ناشر تا دهه 90 به حدی زیاد شده بود که نشان می‌داد، مجموعه‌ آثاری با کج‌روی و ترویج تفکری خاص، مضر و غلط در حال ارائه به مردم است. 
شائبه‌ اقدامات سازمان‌یافته برای فعالیت ضدفرهنگی‌ و نفوذ و رسوخ فرهنگی آنجا نمایان شد که به گفته‌ معاون فرهنگی وقت وزارت ارشاد در سال۹۰و۹۱، کتب این ناشر وقتی قابل انتشار تشخیص داده می‌شدند، با همان فرم و شمایل از طریق انتشارات‌های پوششی، مجدد برای انتشار درخواست مجوز می‌دادند اما آنچه سرانجام موجب تعلیق و ممنوعیت حضور‌ این ناشر در نمایشگاه کتاب و لغو مجوز آن شد، عرضه کتابی برای دریافت مجوز بود که سراسر ضد قیام کربلا و امام حسین(ع) است. به گفته‌ معاون هنری وزارت ارشاد مدیر نشریه در دفاع از این اقدام عنوان می‌کند آن کتاب را نخوانده بوده است. این انتشارات در خرداد ۱۳۹۱ به دلایلی متقن از سوی وزارت ارشاد لغو مجوز شد اما با روی کار‌آمدن دولت روحانی و وزارت علی جنتی در وزارت ارشاد، به شکلی عجیب و محیرالعقول مجدد فعالیت خود را از سرگرفت. جنتی با راه‌اندازی هیأت تجدیدنظر، حکم صادره برای لغو مجوز نشرچشمه را به ۲۴ماه محرومیت بدل و سپس در مرحله‌ بعد مجوز فعالیت آن را صادر کرد.نشرچشمه همزمان با اغتشاشات ماه‌های اخیر با فراخوان ضدانقلاب مبنی بر اعتصاب همراه شد و پس از آن‌که نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت، بهانه تعطیلی خود را انبارگردانی اعلام کرد. چند روز پلمب و بازگشایی مجدد این انتشارات نشان می‌دهد این رویه نشریه چشمه در راستای تهاجم فرهنگی و براندازی نرم است. چیدمان ویترین کتابفروشی چشمه با آثاری همچون خشم شهری و شورش طردشان، انقلاب در نقطه‌‌ صفر، موانع مشارکت زنان، انقلابی حرفه‌ای، خشونت علیه ‌زنان، ظهور و سقوط‌ ملت‌ها و چندین عنوان دیگر، با تاکید بر دو کلیدواژه‌ «انقلاب» و «زنان» اقدامی شبیه تحریک جوانان به اغتشاشات توسط شبکه‌‌های معاند را بازآفرینی می‌کند. همچنین فروش کتب نویسندگانی مانند مهرانگیزکار که در ۷۸ سالگی با گیسوان سفید علیه حجاب فعالیت می‌کند و علاوه بر ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی ایران، با حضور مکرر در شبکه‌ سعودی اینترنشنال و همچنین در فضای مجازی نقش لیدری اغتشاشات را هم به عهده داشته است. کتاب «خشونت علیه زنان» نوشته‌ مهرانگیر‌کار اگرچه توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان نشر شده اما در ویترین این کتابفروشی به فروش می‌رسد.این مورد تنها یکی از ده‌ها موردی است که کتب این انتشارات به گسترش تفکرات ضداسلامی و ضدنظام جمهوری اسلامی، همصدا با سعودی نشنال و ده‌ها مجموعه که جنگ فرهنگی علیه مردم ایران را در پیش گرفته‌اند، کمک می‌کند. لازم به نظر می‌رسد نهادهای مربوط و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد با بازنگری اقدامات این ناشر، تصمیمی درست و قاطع در خصوص فعالیت‌های آن اتخاذ کنند. / هنرروز