حل مشکلات کشاورزان در دوران تحریم

حل مشکلات کشاورزان در دوران تحریم

مسعود گیل‌آبادی، رئیس انجمن کود و سموم ایران، در نشست معرفی نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی، با اشاره محدودیت چهارساله‌ای که از دولت گذشته روی صدور کود و آفت‌کش تولیدکنندگان ایرانی وضع شده بود، گفت: «چهار ماه است که این محدودیت‌ها دستخوش تغییر شده است. در همین مدت کم، تولیدکنندگان ایرانی توانستند ۱۳۰۰ تن صادرات آفت‌کش صادر کنند.»

وی با اشاره به این‌که تولیدکندگان ایرانی صنعت کود و سموم سالانه ۴۰۰هزار تن محصول تولید می‌کنند، گفت: «نیاز داخل ۳۵تا۴۰هزار تن است. در مجموع ۲تا ۳درصد محصول مورد نیاز کود و سموم کشور در داخل تولید نمی‌شود. دلیل توسعه تولید هم به حذف ارز ترجیحی برمی‌گردد. تخصیص ارز ترجیحی و تفاوت قیمت آن با دلار نیمایی، عامل کاهش انگیزه تولید بود.»  گیل‌آبادی البته اشاره داشت که «اگر از تولید حمایت نشود، 9000نفر به طور مستقیم و ۲۵تا ۳۰هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل خود را از دست می‌دهند. به گفته رئیس انجمن سموم در حال حاضر انجمن با ۵۶ عضو تا ۸۰ درصد سم مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را تولید و تأمین می‌کند. به این ترتیب با کمک تولیدکنندگان این بخش، توانسته‌ایم مشکلات کشاورزان را در دوران تحریم حل کنیم.

آمار
متوسـط 20سـاله سـهم رانـت نفـت از تولیـد، بـرای کشـورهای خاورمیانـه و شـمال آفریقـا کــه عمدتــا صادرکننــده نفــت هســتند 23درصد و برای کشــورهای عضــو اتحادیــه اروپــا 0.5درصــد اســت.