کلاهبرداری سازمان مجاهدین در «خیریه اشرف» روایت می‌شود

کلاهبرداری سازمان مجاهدین در «خیریه اشرف» روایت می‌شود

مجموعه مستند «خیریه اشرف» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید تفرشی، تاریخ‌نگار و سندپژوه ایرانی با موضوع واکاوی زوایای پنهان ابعاد مالی و پولی سازمان تروریستی مجاهدین خلق‌(منافقین) و موسسات آشکار و پنهان پوششی، اقماری و تابعه آن روانه آنتن شبکه مستند شده است.

تفرشی درباره سوژه اصلی این فیلم توضیح داد و گفت: حدود 3 سال و نیم پیش، اسنادی در آرشیو ملی بریتانیا آزاد شد که نزدیک 6000 برگ بود. این مجموعه، اسناد مربوط به دوایر مختلف رسمی و دولتی آن کشور بود که در موسسه «چریتی کامیشن» نگهداری می‌شد. این موسسه از نهادهای مردم‌نهاد و ناظر بر موسسات خیریه در انگلیس است که با دولت نیز ارتباط دارد.‌ آزادسازی این اسناد بر اساس تلاش‌های حقوقی بر مبنای قانون دسترسی به اطلاعات صورت گرفت.
وی افزود: در بخشی از این اسناد 6000 برگی، با اسناد مربوط به موسسه خیریه‌ای به نام «ایران آید Iran Aid روبه‌رو شدم. در ظاهر، این موسسه فعالیت مستقلی داشت و تلاش می‌کرد به کودکان و خانواده‌های بی‌بضاعت در ایران و مناطق مرزی ایران کمک کند اما بعد از تحقیقات فراوان مشخص شد این موسسه خیریه پوشالی و محلی برای کلاهبرداری و انتقال پول از اروپا به عراق و برعکس است. در حقیقت، این موسسه پوششی برای شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق بود.‌تفرشی با اشاره به ابعاد دیگری از کلاهبرداری سازمان مجاهدین گفت: با کامل شدن تحقیقات خود درباره این پرونده، کاملا متوجه شدیم فعالیت این موسسه غیرقانونی و تحت حمایت سازمان تروریستی موسوم به مجاهدین خلق بوده است. البته فقط بر آن موسسه خیریه متمرکز نبودیم و سراغ فعالیت‌های دیگر هم رفتیم که در پوشش این خیریه انجام می‌شده است. از جمله این اتفاقات می‌توان به انتقال پول سهم سازمان مجاهدین از نفت عراق دوران حکومت بعثی اشاره کرد که به دستور شخص صدام حسین پرداخت می‌شده است. همان‌طور که می‌دانید سازمان مجاهدین کوپن نفت از کشور عراق داشت و در دوره‌ای طولانی، پول بسیار زیادی از این راه به دست آورد. شاید بتوان گفت که این سازمان صدها برابر بیشتر از دیگر گروه‌های اپوزیسیون‌ از سوی دشمنان ایران درآمد داشته است.‌ محقق و سازنده مستند پژوهش محور «خیریه اشرف» با اشاره به این‌که این مستند روایتی در بازه زمانی دهه 1980 و 1990 میلادی است، گفت: جالب است بدانید که آنها در ابتدای فعالیت خود به بهانه کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت در ایران از اروپایی‌ها پول‌های هنگفتی می‌گرفتند، اما آرام آرام شیوه‌های کلاهبرداری آنان توسعه پیدا کرد و سراغ منابع بیشتر و دیگری رفتند. البته هنوز هم شیوه‌های کلاهبرداری آنان با موسساتی با نام‌های جدید در اروپا و دیگر کشورها ادامه دارد.