افشاگری تازه علیه واترگیت

افشاگری تازه علیه واترگیت

درام سیاسی و پرتنش «لوله‌کش‌های کاخ‌سفید» قصد دارد نگاه تازه و دوباره‌ای به جنجال‌های ناشی از رسوایی واترگیت در دهه70میلادی بیندازد و در قالب یک مینی‌سریال پنج اپیزودی به تعریف داستان هیجان‌انگیز خود بپردازد.

این مجموعه به طور مشخص به خرابکاری‌های سیاسی نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و مغز متفکرهای ماجرای واترگیت خواهد پرداخت. در تاریخ سیاسی معاصر آمریکا از اد هاوارد هانت و جی گوردون لیدی به عنوان مغز متفکرهای این ماجرا اسم می‌برند  به این ترتیب، این دو نفر شخصیت‌های محوری داستان درام لوله‌کش‌های کاخ‌سفید خواهند بود. نام مجموعه هم اشاره‌ای به لقبی است که رسانه‌ها و اهل فن به این دو داده بودند. وودی هارلسن، بازیگر غیرمتعارف سینما و جاستین تروکس نقش این دو مغز متفکر را جلوی دوربین مجموعه بازی می‌کنند. لینا هدی، دیگر چهره سرشناس دو دنیای سینما و تلویزیون، یکی دیگر از نقش‌های مهم این درام پرتنش را به عهده دارد.
دیوید مندل، کارگردانی تمام قسمت‌های لوله‌کش‌های کاخ‌سفید را انجام می‌دهد. او هم مثل آلکس گئورگی، نویسنده فیلمنامه و خالق مجموعه، حاضر به افشای خط اصلی داستان آن نشده و تنها به کلی‌گویی در رابطه با آن پرداخته است. 
او گفته است: «دهه 70میلادی جنجال‌های زیادی به‌وجود آمد که دستمایه‌های زیادی برای تولید فیلم‌ها و مجموعه‌هایی جذاب و تماشایی خلق کرد. با وجود گذشت چند دهه از آن زمان، هنوز هم مردم عادی علاقه‌مند و مشتاق تماشای داستان‌هایی هستند که در رابطه با ماجرای واترگیت تولید می‌شود. مجموعه ما تلاش دارد از زاویه‌ای تازه به این ماجرا نگاه و درباره چیزهایی صحبت کند که تاکنون کمتر شنیده شده و مورد توجه قرار گرفته است.»
رسوایی واترگیت قبل از این در تعداد زیادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شده که معروف‌ترین آنها «تمام مردان رئیس‌جمهور» آلن‌جی‌پاکولاست که داستین‌هافمن و رابرت ردفورد در آن نقش دو روزنامه‌نگار سمجی را بازی کردند که موفق به کشف ماجرای خرابکاری‌های سیاسی نیکسون شده و درباره‌اش افشاگری می‌کنند. اواسط ماه ژوئن1972 یکی از نگهبانان مرکز واترگیت متوجه باز بودن یکی از درهای دفتر حزب دموکرات در این مجموعه می‌شود. پلیس بعد از ورود به این مکان موفق به دستگیر کردن افرادی می‌شود که قصد سرقت از این دفتر را داشته‌اند. خیلی زود مشخص می‌شود این یک سرقت معمولی نبوده و حزب جمهوریخواه مشغول جاسوسی از فعالیت‌های حزب دموکرات بوده است.
 پای نیکسون هم به این ماجرا کشیده می‌شود و در نتیجه، او مجبور به استعفا می‌شود. در کنار جنگ ویتنام و هجوم نیروهای نظامی آمریکا به این کشور دور آسیا و اعتراضات مردم آمریکا به این حمله نظامی، رسوایی واترگیت دومین جنجال سیاسی بزرگ آمریکا در آن دوران بود. در داستان لوله‌کش‌های کاخ‌سفید قرار است تلاش‌های دو مغز متفکر کاخ‌سفید برای موضوع سرنگونی رئیس‌جمهور به بحث گذاشته شود./ اسکرین اینترنشنال

مهکامه درودی - مترجم