ایران، آماده  مواجهه با کرونا

ایران، آماده  مواجهه با کرونا

انتشار خبر رسمی ابتلای سه نفر به زیرسویه تازه اومیکرون باعث شده بسیاری از شهرهای ایران در حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

در این میان، از مازندران خبر آمده سویه جدید کرونا با صعودی‌شدن تدریجی بیماران در مازندران در حال رنگ‌گرفتن و جا خوش‌کردن است اما شهروندان نسبت به این اپیدمی بی‌تفاوت‌تر از قبل شده‌اند. طی روزهای اخیر، شمار مبتلایان و بیماران شناسایی‌شده در مازندران به نسبت ماه‌های قبل روند جهشی یافته و در حال حاضر حدود ۵۰بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.فرهاد غلامی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که طی ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار مشکوک به کرونا در استان بستری شدند، گفت: این بیماران بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری هستند.

غلبه زیرسویه در اصفهان 
مقامات نظام بهداشت اصفهان هم خبر داده‌اند سویه جدید تا چند هفته دیگر در این شهر غالب خواهد شد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که تاکنون موردی از ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در استان نداشتیم، گفت: بین دو تا چهار هفته آتی سویه‌های جدید کرونا در اصفهان غالب خواهد شد. پژمان عقدک درخصوص بروز زیرسویه‌های جدید اومیکرون اظهار کرد: این شرایط قابل پیش‌بینی بود زیرا کرونا در آمریکا و اروپا وارد پیک شده و شیوع یافته و در جنوب شرق آسیا و مشخصا در کشور چین نیز بسیار افزایش یافته بود، از سوی دیگر اکنون زمان مسافرت‌های شب سال نو میلادی و سفر چینی‌ها به کشورهای مختلف است و این قابل پیش‌بینی بود که آمار مبتلایان به کرونا افزایش پیدا می‌کند و احتمال دارد که سویه‌های جدید وارد کشور شود.

تخت‌های اهواز پر شد
وضعیت خوزستان اما کمی حساس‌تر از دیگر استان‌هاست، چرا که حالا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از اشغال ۹۰ درصدی تخت‌‌های اختصاص داده‌شده به کودکان مبتلا به کووید - ۱۹ در بیمارستان‌های خوزستان خبر داده است. دکتر حبیب حی‌‌بر در این خصوص اظهار کرد: ۲۵ درصد ظرفیت تخت‌‌های اختصاص داده‌شده به بیماران بزرگسال مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان‌‌های این استان پر هستند.وی افزود: تعداد بیماران کرونایی سرپایی مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های خوزستان در هفته منتهی به ۹ دی نسبت به هفته قبل از آن 4 درصد افزایش یافته است.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین در این بازه زمانی میزان بستری‌ کرونایی در این استان 3 درصد نسبت به هفته پیش از آن روند افزایشی داشته است.وی با بیان این که تعداد مبتلایان به کرونا در دنیا افزایش یافته از مردم خوزستان خواست همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله ماسک‌زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و تا حد امکان از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنند.