رکوردشکنی عربستان در نقض حقوق بشر در2022

رکوردشکنی عربستان در نقض حقوق بشر در2022

رژیم سعودی در سال‌های گذشته با تحت فشار قرار دادن منتقدان و مخالفان آل‌سعود و اعدام‌ها و بازداشت‌های خودسرانه و زندان و شکنجه کردن فعالان سیاسی و عقیدتی مرد و زن، رکوردهای نقض حقوق بشر را جابه‌جا کرده است و آن‌طور که شبکه العالم گزارش کرده در سال2022 بزرگ‌ترین جنایت تاریخ عربستان سعودی اتفاق افتاد و احکام اعدام زیادی در حد یک قرن صادر شد.

سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر در گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر ضمن تایید این مسأله از ادامه نقض آشکار حقوق بشر در این کشور خبر داد و درباره وقوع جنایاتی فجیع‌تر در سال آینده هشدار داد.
در این گزارش آمده است، در سال۲۰۲۲ آخرین لایه‌های انزوای عربستان سعودی که پس از جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی آغاز شده بود از بین رفت و به موازات استقبال محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور از سران آمریکا، انگلیس و آلمان، بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی تاریخ عربستان سعودی با قتل همزمان ۸۱ نفر از بازداشت‌شدگان اتفاق افتاد که علیه بیشتر آنها اتهامات خطرناکی مطرح نشده بود و عده ای از آنها نیز افراد کم‌سن و سال بودند. به این ترتیب در حالی‌که طی سال ۲۰۲۱ تعداد ۶۷ نفر در این کشور اعدام شدند این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۷ نفر افزایش یافت.
در این گزارش آمده است طی سال ۲۰۲۲ به اندازه یک قرن احکام بی‌سابقه زندان، ممنوعیت از سفر و افزایش محکومیت‌های سابق در عربستان سعودی صادر شد و مقامات این کشور همچنان به استفاده از قوانین از‌جمله قوانین مبارزه با تروریسم و قانون جرایم اطلاعاتی و الکترونیکی برای ایجاد رعب و وحشت عمومی بهره‌برداری کردند. این گزارش همچنین فاش کرد جنایاتی مثل کوچاندن اجباری افراد به بهانه اجرای طرح‌های توسعه ادامه یافت و روند کوچاندن اجباری از برخی محله‌های شهر جده که اوایل امسال آغاز شد از‌جمله بزرگ‌ترین کوچ‌های اجباری در این کشور به‌شمار می‌رود.
گزارش این سازمان همچنین اعلام کرد که مقامات عربستان سعودی اعدام کودکان را از سر گرفتند و اکنون شماری از این کودکان با خطر اعدام روبه‌رو هستند و بازداشت عده‌ای از مدافعان حقوق بشر نیز حتی پس از پایان دوران محکومیت آنها ادامه دارد و حتی برخی از آنها ناپدید شده‌اند.
گزارش این سازمان همچنین به خشونت علیه دختران یتیم در مرکز نگهداری از آنها در خمیس مشیط اشاره کرد که نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی با حمله به این مرکز، دختران ساکن در آنجا را به سبب اعتصاب و درخواست بهبود اوضاع خود، هدف ضرب و جرح قرار دادند.
در پایان این گزارش آمده است با توجه به نظام حاکم بر عربستان، هنوز خطر ظلم و ستم و جنایت بیشتر ادامه دارد و هیچ عاملی برای خوشبینی وجود ندارد و همین امور سبب شد سال ۲۰۲۲ سالی بسیار تاریک باشد.

پاپ بندیکت شانزدهم درگذشت
واتیکان دیروز از مرگ پاپ بندیکت شانزدهم در ۹۵ سالگی خبر داد. 
چند روز پیش بود که واتیکان اعلام کرد وضعیت سلامتی «یوزف راتسینگر» رهبر مستعفی کاتولیک‌ها رو به وخامت رفته است. پاپ فرانسیس رهبر کنونی کاتولیک‌های جهان نیز از همه خواست برای سلامتی او دعا کنند.
پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۱۳ استعفا کرد تا به این ترتیب نخستین پاپ طی شش قرن اخیر باشد که از سمتش بازنشسته شد. وی اعلام کرد که تصمیم گرفته بازنشستگی‌اش را در انزوا و در صومعه‌ای تغییر کاربری داده شده در باغ‌واتیکان سپری کند.
گفته می‌شود که وی پیش از کناره‌گیری از مقام خود ۳۸۴کشیش را در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در ارتباط با پرونده رسوایی جنسی پدران روحانی، خلع‌لباس کرده بود.