راهکارهای پیشتازی در مصاحبه کاری

راهکارهای پیشتازی در مصاحبه کاری

در دنیای پر‌رقابت بازار کار امروزی و پر از تلاش کارجویان برای به‌دست آوردن موقعیت‌های شغلی مناسب در کسب‌وکارهای فناورانه و دلخواه‌شان، برنده رقابت شدن کار چندان آسانی نیست. با وجود این رعایت برخی راهکارها می‌تواند در پیشی گرفتن از رقبای‌تان اثرگذار باشد.

1- ردپای دیجیتال خود را بررسی کنید
این روزها نوع فعالیت شما در فضای مجازی می‌تواند مبنای قضاوت‌های کارفرما باشد؛ بسیاری از افراد محتواهایی که منتشر می‌کنید‌ یا حتی محتواهایی را که دنبال می‌کنید، نمونه مناسبی برای ارزیابی روحیات و علاقه‌مندی‌های‌تان می‌دانند. به همین دلیل بهتر است که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشید. معمولا کمتر پیش می‌آید که درباره خودمان در فضای مجازی جست‌وجو کنیم اما گاهی بد نیست این کار را انجام دهیم تا بدانیم اگر فردی در فضای وب در مورد ما جست‌وجو کند با چه محتواها و اطلاعاتی روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر این اگر وب‌سایت یا بلاگی دارید که بالا آمدن آن در جست‌وجوها می‌تواند برای‌تان کمک‌کننده باشد، حتما روی ارتقای سئو آنها کار کنید. علاوه بر این در تمام شبکه‌های اجتماعی اطلاعات شخصی‌تان را با آخرین وضعیت کاری‌تان به‌روزرسانی کنید. 

2- یک‌قدم فراتر از انجام تحقیقات بروید
شرکت‌ها دوست دارند که افراد جویای کار در موردشان تحقیق کرده باشند؛ این موضوع به نوعی نشان‌دهنده جدیت و هدفمندی فرد داوطلب در انتخاب شغلش به‌شمار می‌رود. فقط حواس‌تان باشد که در این راه زیاده‌روی نکنید. برای این کار، عموم مردم سعی می‌کنند آمارهای داده‌هایی را از وب‌سایت خود شرکت مطرح کنند اما شما یک‌قدم فراتر بروید! افکار، ایده‌ها و ارزش‌های خود را در اطلاعاتی که در مورد شرکت جمع‌آوری کرده‌اید، بگنجانید. چه چیزی شما را در مورد رویکرد آنها برای حل مشکلات هیجان‌زده می‌کند؟ چگونه ماموریت و ارزش‌های آنها با اهداف شغلی شما همسو می‌شود؟اگر بخواهند شما را در نقش جدید استخدام کنند، آیا ایده‌ای برای مطرح کردن دارید؟ 

3- جلسه مصاحبه را ارزیابی کنید
با وجود این که شکست پل پیروزی است اما هیچ‌گاه به‌دنبال این نباشید که اگر در مصاحبه کاری رد شدید، از سمت شرکت بازخورد دریافت کنید که علت شکست‌تان چه بوده است. بهترین راهکار این است که خودتان بعد از جلسه مصاحبه، ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از عملکرد خود داشته باشید. چطور می‌توانستید عملکرد بهتری داشته باشید؟ برای چه سؤالاتی احساس آمادگی نکردید؟ آیا لحظاتی وجود داشت که شما را دچار اضطراب خاصی کرد؟ همچنین به رفتار و زبان بدن مصاحبه‌کننده فکر کنید. آیا در طول مصاحبه نکاتی وجود داشت که آنها به شیوه‌ای نامطلوب پاسخ دادند؟ آیا عدم تطابقی که حس می‌کنید مختص این شرکت و موقعیت است؟ یا پیش‌بینی می‌کنید مانعی برای به‌دست آوردن مشاغل دیگر با تقاضاهای مشابه در همان صنعت باشد؟ به تمام موارد فکر کنید و در صورت امکان روی نقاط ضعف کار کنید.

4- رویکرد خود را تغییر دهید و به صفحه جست‌وجوی کار برگردید
در‌نظر گرفتن مواردی که در آخرین درخواست یا فرآیند مصاحبه شما با هم هماهنگ نبود، کافی نیست تا همه‌چیز در طول دور بعدی در جای خود قرار گیرد. فهرستی از چیزهایی که می‌توانید تغییر دهید و مدیران استخدام به‌دنبال آن هستند فراهم کرده و روی آن کار کنید. شاید این به آن معنی است که نیاز باشد تخصص‌های بیشتری را به رزومه خود اضافه کنید یا حتی متوجه شوید که باید تغییری در نوع شغل مورد انتظارتان ایجاد کنید. این روند را به اندازه کافی تکرار کنید و فقط کمی زمان نیاز خواهید داشت که پیشنهاد کاری خوبی دریافت کنید. مطمئن باشید در این صورت شغلی که اتفاقی سر راه‌تان قرار گرفته نصیب‌تان نمی‌شود؛ به سر کاری می‌روید که برایش برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اید.

برگرفته از: Forbes.com
عسل اخویان طهرانی - دبیر دانش و سلامت