بازار پردرآمد ماسک‌های تنفسی

بازار پردرآمد ماسک‌های تنفسی

فروش جهانی ماسک‌های صورت در طول همه‌گیری کووید ــ 19 افزایش یافت. با وجود این‌که این افزایش صرفا روندی موقتی براساس دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابل همه‌گیری بوده اما بازهم میزان افزایش تجارت ماسک در دنیا خیره‌کننده است.

براساس بررسی‌های انجام‌شده فروش جهانی ماسک از ماسک‌های جراحی تا ماسک‌های تنفسی (مانند N95) و ماسک‌های پارچه‌ای از 12.5میلیارد در سال 98، زمانی که استفاده از آنها عمدتا محدود به کادر درمانی بود،
به 378.9میلیارد در سال 99 افزایش یافت؛ یعنی30 برابر میزان اولیه که تقریبا معادل 50 ماسک برای هر نفر در سراسر جهان است.به دنبال افزایش قیمت‌ها در سال 99، زمانی که تقاضا به میزان زیادی از عرضه فراتر رفت و تولیدکنندگان در تلاش برای افزایش تولید ماسک‌های ارزان‌قیمت بودند، قیمت‌ها در سال 1400 کاهش یافت و به همین دلیل با وجود افزایش بیشتر فروش واحد، سود از سال 99 تا 1400 تقریبا نصف شد. برای سال 1401، تحلیلگران درآمد و فروش واحد را کسری از میزان فروش 99.1400می‌بینند، زیرا بسیاری از کشورها قوانین اجبار استفاده از ماسک را کنار گذاشته و بسیاری از مردم به عادت‌های قبل از همه‌گیری خود بازگشته‌اند. برای سال‌های آینده، پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی که از ماسک‌های صورت استفاده می‌کنند بیشتر کاهش یابد و استفاده از آنها تا حد زیادی محدود به اعضای جامعه پزشکی و افراد آسیب‌پذیر شود؛ مگر این‌که باز با تازه‌وارد جدیدی از دنیای ویروس‌ها روبه‌رو شویم!

منبع: مرکز تحلیل بازار استتیستا