حضور مجهز در رقابت رسانه‌ای 

حضور مجهز در رقابت رسانه‌ای 

لازم است هر ساله بودجه صداوسیما به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگی کشور به میزان درخور افزایش پیدا کند و در مورد این موضوع حرف و شبهه‌ای نیست.

آنچه گاهی در پس بحث درباره عملکرد داخلی رسانه ملی فراموش می‌شود، تاثیر به‌ سزای افزایش بودجه در بعد خارجی فعالیت‌های این رسانه است. همان طور که می‌دانیم در بخش برون‌مرزی، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با رسانه‌های متکثری مقابل است که با همه توان از نظر فرهنگی و تبلیغات سیاست‌های خود در حال کار هستند. البته مقابله با امواج آنان شرایط جنگ تن به تن و فیزیکی را ندارد بلکه یک جنگ رسانه‌ای است که باید با بهره‌بری از تکنیک‌های جدید رسانه‌ای در این رقابت سربلند بیرون آمد.
همواره به خاطر داریم فصل بودجه، فصلی پرمناقشه و پراهمیت است که درباره آن باید بررسی‌های زیادی صورت گیرد. برای همین لازم است همه ابعاد لایحه بودجه با نگاه دقیق و موشکافانه بررسی شود. وقتی با نقد رسانه‌های خارجی و مانور آنان در خصوص افزایش بودجه صداوسیما مواجه می‌شویم باید از چند منظر به این نوع نگاه آنان توجه داشت. یکی این که چنین زاویه دیدی برای برخی رسانه‌های خارجی در ادامه برخی اعتراضات داخلی شکل می‌گیرد و همچنین از سوی دیگر می‌توان اذعان داشت که نباید از رسانه‌های معاند که سعی در جنگ فرهنگی با رسانه رسمی جمهوری اسلامی را دارند انتظار دیگری داشت چون از دشمن مغرض جز غرض و مرض انتظار دیگری نمی‌رود. 
از جهت دیگر صداوسیما می‌تواند با تمرکز بر به‌روزرسانی عملکردش و بهره‌بردن از تکنیک‌های نوین رسانه‌ای که امروز در دسترس است چه در بخش داخلی و چه حوزه برون‌مرزی با گارد بازتر به استقبال موضوعات مختلف برود و در این خصوص که البته آن هم نیازمند تزریق بودجه مناسب است، از نقدهایی که گاهی بجا درباره کیفیت عملکرد این رسانه مطرح می‌شود به نفع خود و در جهت بهبود بخش‌های مختلف استفاده کند.

حسن لاسجردی - کارشناس بین‌الملل