وکلای سوئدی حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر چه گفتند؟

 گزارشی از یک رویارویی حقوقی و تاریخی در استکهلم

وکلای سوئدی حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر چه گفتند؟

دادگاه قضایی سوئد که حمید نوری، شهروند ایرانی را با زمینه‌سازی سازمان منافقین به اتهام زندانبانی اعضای این گروه تروریست در سال‌های دهه 60 و در یک روند غیرقضایی و غیرحقوقی و پس از 92 جلسه به حبس ابد محکوم کرده بود در ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر در برابر اولین بخش از دفاعیات محکم حقوقی و تاریخی وکلای سوئدی نوری و تشریح تناقضات موجود در ادله دادستان این پرونده قرار گرفت.وکلای نوری در این جلسه به‌خوبی نشان دادند دادستان، مرحله تحقیقات این پرونده را به‌خوبی طی نکرده و ادله او به جهت نادیده گرفتن برخی شواهد مهم تاریخی قابل‌اثبات نیستند.

 ارائه مستندات پرونده بدون تحقیقات در ایران
وکلای سوئدی در ادامه دفاعیات خود تصریح کردند که به‌طورمعمول دادستان با انجام تحقیقات در محل جرم و مشاهده و بازرسی می‌تواند تحقیقات خود را به‌صورت مستند انجام دهد و به‌عنوان ادله در دادگاه ارائه کند اما دادستان پرونده نوری اساسا امکان تحقیق در مورد اتفاقات 33سال پیش را در ایران نداشته است.

مبارزات مسلحانه منافقین
وکلای نوری در ادامه به بیان تاریخچه ماهیت تروریستی گروهک منافقین از قبل انقلاب پرداختند و تشریح کردند که آنها بعد از انقلاب از یک‌سو ایدئولوژی جمهوری اسلامی را قبول نداشتند و از سوی دیگر می‌خواستند سهمی در قدرت داشته باشند اما چون از سوی نظام به رسمیت شناخته نشدند نه بر اساس قانون، سلاح خود را تحویل دادند.

بی‌اعتباری گزارش عفو بین‌الملل
این وکلا با بیان استدلال‌هایی استنادات دادستان به گزارش عفو بین‌الملل با عنوان «اسرار آغشته به خون» را زیر سؤال بردند و تصریح کردند: برابر با اعلام دادستان عالی ایران در سال 1981 همه گروه‌های سیاسی که از سلاح استفاده می‌کردند باید سلاح‌های خود را تحویل می‌دادند و در غیر این صورت غیرقانونی اعلام می‌شدند اما منافقین حتی همزمان با وقوع جنگ ایران و عراق از واگذاری سلاح‌های خود اجتناب کردند.

اعلام جنگ مسلحانه منافقین
 در ادامه وکلای حمید نوری با اشاره به اعلام جنگ مسلحانه از سوی مجاهدین با جمهوری اسلامی در سال 1981 توضیح دادند این گروهک در طول این سال‌ها 74 نفر از مسئولان حکومت را ترور کردند.

تروریست اعلام شدن منافقین
وکلا در ادامه دفاعیات خود به این نکته مهم اشاره کردند که مجاهدین نزدیک به یک دهه از طرف غرب تروریست اعلام شدند و این سازمان از سوی اتحادیه اروپا در سال 2002، از طرف آمریکا در سال 1997، از طرف انگلستان در سال 2001، از طرف کانادا در سال 2005 و از طرف ژاپن در سال 2002، تروریستی اعلام شد که این کشورها بعدها به‌دلیل روابط سیاسی خود با ایران در این تصمیم تجدیدنظر کردند.

اعلام پایان جنگ و ادامه منازعه از سوی منافقین
وکلای حمید نوری در ادامه دادگاه موضوع اعلام پایان جنگ ایران و عراق ، تاریخ آن را یادآور شدند و تاکید کردند بعد از پذیرش قطعنامه 598 و خاتمه جنگ از سوی شورای امنیت سازمان ملل، مجاهدین خلق به‌صورت یکجانبه و بدون دخالت عراق با حمله به اسلام‌آباد غرب، باختران و کرمانشاه عملیات فروغ جاویدان را طراحی کردند که البته با عدم همراهی مردم شکست خورد.وکلای نوری در ادامه به تشریح قصد مجاهدین از انجام عملیات فروغ جاویدان پرداختند. آنها عنوان کردند: عملیات فروغ جاویدان یک عملیات تروریستی با هدف ایجاد رعب و وحشت برای طرفداران نظام بود تا با وحشت ایجادشده، جمهوری اسلامی براندازی شود و گروه مجاهدین خلق قدرت را در دست گیرند.

ادعای بی‌اساس فتوا برای اعدام
وکلای حمید نوری در ادامه به بیان بی‌اساس بودن ادله اثبات دعوی مبنی بر فتوای آیت‌ا... خمینی برای اعدام مجاهدین پرداختند.آنها عنوان کردند: در ادله اثبات دعوی به فتوای آیت‌ا... خمینی مبنی بر اعدام طرفداران مجاهدین استناد شده درحالی‌که اساسا فتوایی در این زمینه نبوده که آن زمان مرجع بودند.در این فتوا  استناد شده ایشان دستور داده‌اند هر فردی از طرفداران مجاهدین هست باید اعدام شود. باید گفت که آیت‌ا... خمینی اصلا در این زمینه فتوایی صادر نکرده است و استناد دادگاه به خاطرات آقای منتظری با توجه به اختلافات نظر جدی او با آیت‌ا... خمینی قابل استناد نیست چون اگر قرار است دادگاه به این کتاب استناد کند 9صفحه بعد از بیان این خاطره را نیز مورد استناد قرار دهد که نویسنده ادعای خود را زیر سؤال می‌برد و می‌نویسند: «این‌که این نامه (فتوا) با دستخط خود آیت‌ا...خمینی بوده یا نه، این در اصل برای من هنوز هم مبهم است.»